Gå til innhold

Hittil raskeste DVD-brenner


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Lurer på om de noensinne får samme hastigheter på DVD-spillere som på CD-spillere?

 

Sikkert ikke, fordi det blir mye mer ramaskrik hvis DVD-filmer begynner å eksplodere i DVD-spilleren, enn hva som har vært tilfelle med de CD´ene som har eksplodert i CD-spillere.

 

Stiller HDTV høyere krav til DVD´er? Eller MÅ man ha BlueRay (eller hva det nå heter) for å kjøre filmer som HDTV?

Lenke til kommentar
Lurer på om de noensinne får samme hastigheter på DVD-spillere som på CD-spillere?

 

Sikkert ikke, fordi det blir mye mer ramaskrik hvis DVD-filmer begynner å eksplodere i DVD-spilleren, enn hva som har vært tilfelle med de CD´ene som har eksplodert i CD-spillere.

 

5027634[/snapback]

 

Du må huske at 1x på CD og 1x på DVD ikke er det samme.

 

EDIT:

 

1x DVD er 1.32MB/s, som er det samme som 9x for CD

Endret av e_urkedal
Lenke til kommentar
Stiller HDTV høyere krav til DVD´er? Eller MÅ man ha BlueRay (eller hva det nå heter) for å kjøre filmer som HDTV?

5027634[/snapback]

 

 

En trenger ikke BlueRay eller HD-DVD for å spille av HDTV materiale...Det er lagringsplassen på disse nye formatene som en den store styrken og dertil mer enget for HDTV materiale.

 

"Naboer" som blir lansert i disse dager, kommer som en dobbeldisk utgave der en får filmen som HD-WMA.

Lenke til kommentar
"Naboer" som blir lansert i disse dager, kommer som en dobbeldisk utgave der en får filmen som HD-WMA.

5027663[/snapback]

 

Men hvilken dvd-spillere på markedet er i stand til å sende ut HDTV til tven? Trodde spilleren bare sendte ut forhåndsdefinerte størrelser til tven, slik at det ikke blir så veldig kuuult bilde man får ut på tv-skjermen selv om man har en HD-TV.

Lenke til kommentar
Lurer på om de noensinne får samme hastigheter på DVD-spillere som på CD-spillere?

 

Sikkert ikke, fordi det blir mye mer ramaskrik hvis DVD-filmer begynner å eksplodere i DVD-spilleren, enn hva som har vært tilfelle med de CD´ene som har eksplodert i CD-spillere.

 

5027634[/snapback]

 

Du må huske at 1x på CD og 1x på DVD ikke er det samme.

 

EDIT:

 

1x DVD er 1.32MB/s, som er det samme som 9x for CD

5027655[/snapback]

 

Ja, men det som teller er tetteheten av spor langs med radiusen til disken, og såvidt jeg vet er den ca dobbelt så høy. Så om man antar at det tar like lang tid å lese en dvd på 1x, som en cd på 1x, så vil en gitt x-rate spinne dobbelt så fort på dvd som på CD. En 18x DVD går mao like for rundt som en 36x CD (ca)

 

AtW

Lenke til kommentar

Litt merkelig å se i spesifikasjonene at skrivehastigheten har passert lesehastigheten. (18x vs. 12x)

 

Edit: Angående hastighet så er det vel antall rpm som setter begrensning for hastigheten siden plater med mekaniske defekter kan "eksplodere" hvis de spinner for raskt rundt. DVD som leser/skriver med 16x spinner omentrent 9.000 rpm. En CD som leses eller skrives på 48x vil spinne ca 10.000 rpm. Kilde: CD-freaks test av Benq 1640A http://www.cdfreaks.com/article/226/3 . NB. Den høyre Y-aksen og den gule grafen viser antall tusen rpm.

 

Ellers synes jeg om denne brenneren:

SATA: :thumbup:

Pris: :thumbdown: (ca 800kr mer enn andre brennere uten SATA er for stor forskjell)

Endret av Simen1
Lenke til kommentar
Litt merkelig å se i spesifikasjonene at skrivehastigheten har passert lesehastigheten. (18x vs. 12x)

 

5027730[/snapback]

 

Jeg syntes det er standard at dvd og cder skriver raskere en de leser.

Erfaring med div 48 og 52X cd brennere og min 8X dvd brenner.

 

I vanlig bruk går det raskere å brenne en cd eller dvd en å kopiere filene til harddisk.

Eneste untaket er cder med en stor fil de er omtrent like raske å lese mens alt annet er det mye raskere å brenne.

Kan også være at nero er et mer effektivt program en explorer og er i stand til å holde max fart hele tiden.

Lenke til kommentar
Litt merkelig å se i spesifikasjonene at skrivehastigheten har passert lesehastigheten. (18x vs. 12x)

5027730[/snapback]

 

Min første DVD leser var en Pioneer slot-in. Den hadde 16x DVD leshastighet. Cd-brennerne som selges holder seg på 52x (dog. noen en tendens til å eksplodere).

Merkelig at det er tilbakegang på cd les\skriv og DVD-les.

Slik at når en ting forbedres, så må det kuttes en annen plass?

Lenke til kommentar

Ellers synes jeg om denne brenneren:

SATA:  :thumbup:

Pris:  :thumbdown: (ca 800kr mer enn andre brennere uten SATA er for stor forskjell)

5027730[/snapback]

 

Det er jo bare å kjøre en PX-716SA, den koster bare 891 på SHG, og er jo ikke mer enn ca. det dobbelte av andre brennere. Selv om den ikke er like god som de andre, så har du fortsatt fordelen med SATA :whistle:

Lenke til kommentar

Vet ikke helt hva jeg synes om de forskjellige merkene av DVD-brennere.

 

Synes NEC brennere er ganske greie "hermetikkbokser". Er det virkelig så store kvalitetsforskjeller mellom Plextor og de andre aktørene at det er verdt den ekstra kostnaden.

 

Klarer virkelig Plextor brennerene flere typer kopibeskyttelser som noen hevder? Vil ikke programvaren takle de hardeste kopibeskyttelsen uten den spesielle hardware funksjonen som Plextor brenneren har. Går det an å få has på "den spesielle typen" kopibeskyttelsen ved gode programmer, eller er dette fysisk umulig?

Lenke til kommentar
Vet ikke helt hva jeg synes om de forskjellige merkene av DVD-brennere.

 

Synes NEC brennere er ganske greie "hermetikkbokser". Er det virkelig så store kvalitetsforskjeller mellom Plextor og de andre aktørene at det er verdt den ekstra kostnaden.

 

Klarer virkelig Plextor brennerene flere typer kopibeskyttelser som noen hevder? Vil ikke programvaren takle de hardeste kopibeskyttelsen uten den spesielle hardware funksjonen som Plextor brenneren har. Går det an å få has på "den spesielle typen" kopibeskyttelsen ved gode programmer, eller er dette fysisk umulig?

5028169[/snapback]

 

Jeg har en Plextor Premium, en cd-spiller som er latterlig overpriset. Jeg vil si at plextor ikke er verd det for den gjengse mann. Men jeg har som hobby å rippe CDer, og plextor er veldig bra på musikkopibeskyttelser (tar alt jeg kaster på den, i motsetning til den gamle necen jeg hadde før), den er også god til lese ripete plater (igjen i motsetning til NECen). Og det trengs liten offset-correction og den har overread til elad-in og out. Noe som er nyttig, men kanskje ikke for gjennomsnittsbrukeren.

 

En fordel er at man kan stille inn ymse hastigheter og slikt veldig lett, med medfølgende programvare, om du feks vil ha litt mer stille oppførsel. Den har også mange avanserete brennefunksjoner, men hvem brenner CDer i dag? Ikke jeg ihvertfall.

 

AtW

Lenke til kommentar

Litt Off topic:

Hva er vitsen med å stille inn skrive hastigheten på en CD/DVD når man skal brenne (når jeg brenner en CD kan jeg velge "Writing speed")? Har dette noe med kvaliteten å gjøre? For det må jo være en grunn til at man kan velge lav skrive hastighet, i stedet for å få platen brent ut raskt?!

 

EDIT: Oi, var hvist svar på innlegget mitt over :blush:

Endret av jibbelars
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...