Gå til innhold

Jon Bing om åndsverksloven og DRM


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Veldig interresant lesning. Det er veldig deilig å lese såpass dype artikler som dette i blandt.

 

Jeg likte også artikkelen om 'digitale gaveøkonomier' veldig godt selv om jeg ikke deltok i tråden etterpå.

 

Og jammen lærte jeg ikke noe nytt også. :D Da tenker jeg på det med at DRM vil gjøre at musikk i praksis vil kunne beskyttes under den litt strengere lovgivningen for oppretthavsbeskyttelse av programvare. Jeg liker ikke det at de store produsentene kan sjonglere slik at musikken deres kan beskyttes av den lovgivningen som passer dem best. Jeg synes smutthullet mellom de to lovene bør tettes igjen slik at produsentene ikke kan sjonglere med lover på den måten.

Endret av Simen1
Lenke til kommentar

ender opp med å riste på hue av hele greia.

lurer på hvordan det hadde vært å spurt de samme spørsmåla til tron øgrim :p

 

eller for den del putta øgrim og bing i samme rom og sperret alle utganger...

men så er jeg kansje en smule sadist av meg når det kommer til stykket.

 

må si jeg ikke skjønner hvor bing får sin klokketro på drm fra. siden vi snakker om en strøm av data så vil det alltid være fullt mulig å fjerne det som gjør min fil unik fra noen som helst annens fil. eller for den del foreta en "mediakonvertering" slik at innholdet blir med over mens drmen forblir der den var.

 

og jeg vet ikke om jeg vil blande inn agentteknologi i dette siden det har sine egne problemer. agentteknologi er egentlig ormeangrep satt i system. infiser en agent med nyttelasten til en orm og slipp den løs. den dagen bedrifters nettverk må være åpne for agenter så vil jeg tro de ormeangrep vi har sett i senere tid vil være bare småtterier i forhold til det en kan ende opp med.

 

har det blitt skapt av mennesker så kan det knekkes av mennesker...

Lenke til kommentar

Dette var en svært interessant artikkel, Maroder_S. Selv synes jeg at det kanskje kunne vært enda flere spørsmål/litt dypere intervju da Bing på enkelte av spørsmålene svarte enten svært kort, uten å komme med særlig nytt, eller kun besvarte noen få av de spørsmålene som ble stilt samtidig.

 

Videre stiller jeg meg ytterst positiv til flere artikler med faglige intervjuer av interessante/relevante personer. Dette gjelder ikke bare HWB, men også HW!

 

TIPS: Jeg vil også gjerne få foreslå at fremtidige intervjuer i større grad blir interaktive. Ikke nødvendigvis et "nettmøte" der leserne stiller spørsmål direkte til intervjuobjektet som besvarer spørsmålene "live" (slike intervjuer har en tendens til å skli ut), men at et intervju annonseres noen dager i forkant og leserne oppfordres til å sende inn spørsmål de ønsker å stille intervjuobjektet, hvorpå HW(B)-redaksjonen kan plukke ut de "beste" spørsmålene og stille disse, eventuelt i tilllegg til sine egne.

 

Interaktive intervjuer blir plutselig straks mye mer interessante!

Lenke til kommentar
ender opp med å riste på hue av hele greia.

lurer på hvordan det hadde vært å spurt de samme spørsmåla til tron øgrim :p

 

eller for den del putta øgrim og bing i samme rom og sperret alle utganger...

men så er jeg kansje en smule sadist av meg når det kommer til stykket.

 

Hehe... Minner meg om da Bing og Øgrim nærmest hadde sin egen spalte i PC World Norge for noen år siden, der de dreiv og diskuterte dette (og beslektede emner) i det uendelige.

Lenke til kommentar

Det er mange problemer med DRM. For det første tar de ikke hensyn til "fair use", og for det andre ser vi at Apple og Microsoft bruker sine DRM-løsninger til å fremme sine egne produkter. Apple vil ikke uten videre lisensiere sine DRM løsninger til konkurrenter, og MS vil ikke tillate at dem sine DRM-løsninger implementers under linux og annen open source. Og dette er hovedproblemet med DRM slik jeg ser det i dag. Om DRM skal bli akseptabelt så må det utvikles en internasjonal standard som ikke eies av noe enkelt firma som så kan bruke det til å fremme sine interesser!

 

Og kommende DRM-løsninger er mye bedre enn hva vi har sett så langt. Med Longhorn kommer det en DRM løsning som beskytter innhold helt fram til skjermen og lydkortet. Hvis skjerm, skjermkort eller lydkort ikke støtter disse DRM-løsningene så vil de ikke motta topp kvalitet fra OSet.

Lenke til kommentar
Er det én forståsegpåer her i landet jeg har absolutt null respekt for, så er det Bing. Det er flere år siden han klarte å overbeviste meg om at hans kunnskaper om programvare og programutvikling er alt for nært knyttet til hans forkjærlighet for sci.fi.

 

-Vegar

5027693[/snapback]

 

Det er greit at man er uenig - og at dette kan gå på flere plan.

 

Jeg vil likevel minne om HWB.nos regler - står gjengitt øverst i hver forumkategori: Vi ønsker å holde et høyt nivå på dette forumet.

 

Derfor ber jeg om at de som poster på forumet gjør dette i en saklig tone - det er fint med uenigheter og diskusjon, men da skal det foregå på en ordentlig måte.

Lenke til kommentar

TIPS: Jeg vil også gjerne få foreslå at fremtidige intervjuer i større grad blir interaktive. Ikke nødvendigvis et "nettmøte" der leserne stiller spørsmål direkte til intervjuobjektet som besvarer spørsmålene "live" (slike intervjuer har en tendens til å skli ut), men at et intervju annonseres noen dager i forkant og leserne oppfordres til å sende inn spørsmål de ønsker å stille intervjuobjektet, hvorpå HW(B)-redaksjonen kan plukke ut de "beste" spørsmålene og stille disse, eventuelt i tilllegg til sine egne.

 

Interaktive intervjuer blir plutselig straks mye mer interessante!

5025199[/snapback]

 

Hei,

 

jeg har absolutt sansen for denne type ting - og skal forsøke å få til et lite prøveprosjekt en gang i ikke altfor fjern framtid. Noen som har forslag til aktuelle kandidater, sånn på rappen?

Lenke til kommentar

Det virker som det er mye kompetanse ute å gå blant de som har lagt inn poster på denne tråden.

Det er en ting jeg lurer på som jeg ikke fikk noe godt svar på når jeg leste artiklen. Hvordan er det med med fildelig over internett ved hjelp av DC++, Kaza osv..

Hva er lovlig og hva er ikke lovlig. Dette spørsmålet vet jeg en del foreldre lurer på.

 

Er det forbudt å laste med MP3 fra nettet til bruk på gutterommet?

Hva har man lov å dele med andre i disse programmene?

 

Ikke lett for oss vanlige dødelige å skjønne oss på dette her. :hmm:

Lenke til kommentar
Det virker som det er mye kompetanse ute å gå blant de som har lagt inn poster på denne tråden.

Det er en ting jeg lurer på som jeg ikke fikk noe godt svar på når jeg leste artiklen. Hvordan er det med med fildelig over internett ved hjelp av DC++, Kaza osv..

Hva er lovlig og hva er ikke lovlig. Dette spørsmålet vet jeg en del foreldre lurer på.

 

Er det forbudt å laste med MP3 fra nettet til bruk på gutterommet?

Hva har man lov å dele med andre i disse programmene?

 

Ikke lett for oss vanlige dødelige å skjønne oss på dette her. :hmm:

 

 

Du har lov til å bruke disse programmene til å dele alt du selv har opphavsretten til, eller alt som har en lisens som åpner for slik deling. Dette vil si de fleste shareware-programmer, alle freeware-programmer, programmer under GPL-lisensen osv.

 

Man har i svært liten grad anledning til å dele musikk etter siste lovrevisjon. Unntaket er hvis artisten har åpnet for slik bruk. Dette har blitt vanlig blant en del mer ukjente band gjennom Creative Commons 2.0-lisens. Man har også lov å dele musikk (og filmer) blant venner, men da bruker man ikke programmene du nevner :-) Filmer, musikk og andre åndsverk som er mer enn 75 år gammel kan også deles fritt på fildelingsnettverk.

Lenke til kommentar

Bing hevder:

– DRM er et forsøk på å gi rettighetshavere omtrent samme kontroll over datamaskinbaserte eksemplar som over konvensjonelle eksemplar.
Dette er et bruk av ordet "omtrent" ulikt det jeg kjenner fra før. Problemet er jo at rettighetshavere ønsker å utøke sin kontroll, og det ganske betydelig:

- begrense opptak (en kan idag ganske fritt ta opp fra radio og TV)

- begrense brukemåte (kan bare spille media på definerte plattformer)

- begrense tid (bøker går ikke istykker av seg selv)

- bruk til parodi (innstramminger kommer med digitale medier)

- lisensendringer med potensielt tilbakevirkende kraft (bøker, filmer, musikk eller bilder opphører ellers ikke å eksistere, men med DRM kan de nettopp det).

 

Når da Bing bruker vendinger som "omtrent samme", men ellers diskuterer spissfindigheter, synes jeg det er lite seriøst og langt fra hva jeg forventer fra en i hans stilling.

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...
Bing hevder:
– DRM er et forsøk på å gi rettighetshavere omtrent samme kontroll over datamaskinbaserte eksemplar som over konvensjonelle eksemplar.

Dette er et bruk av ordet "omtrent" ulikt det jeg kjenner fra før. Problemet er jo at rettighetshavere ønsker å utøke sin kontroll, og det ganske betydelig:

- begrense opptak (en kan idag ganske fritt ta opp fra radio og TV)

- begrense brukemåte (kan bare spille media på definerte plattformer)

- begrense tid (bøker går ikke istykker av seg selv)

- bruk til parodi (innstramminger kommer med digitale medier)

- lisensendringer med potensielt tilbakevirkende kraft (bøker, filmer, musikk eller bilder opphører ellers ikke å eksistere, men med DRM kan de nettopp det).

 

Når da Bing bruker vendinger som "omtrent samme", men ellers diskuterer spissfindigheter, synes jeg det er lite seriøst og langt fra hva jeg forventer fra en i hans stilling.

5029422[/snapback]

Jeg vet ikke om jeg helt deler dine ideer. Slik jeg ser det er DRM (i prinsippet) en verktøykasse der innholdsleverandørene i samarbeid med rettighetshavere kan definere hvilke rettigheter som tildeles hver bruker, således er det ingenting som autmatisk peker mot at "absolutt alle" rettighetshavere ønsker å øke sin "kontroll" over innholdet eller bruksområdet.

 

Selv om DRM i all hovedsak ble skapt for å beskytte "ekslusive rettigheter" (den naive tankegangen om å "hindre distribusjonen" > øke omstningen > skape insentiver > skape nye verk) må vi som brukere likevel følge med på utviklingen dersom den går i en retning der kjøp faktisk blir synonym med leie.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...