Gå til innhold

skader det reciveren å kople den i en pc?


Anbefalte innlegg

etter en hendelse med surround reciveren begynner jeg å tvile på at det er trygt å ha en surround reciver koplet i en pc, jeg kan jo fortelle det som har skjedd:

 

jeg kjøpte en reciver av onkelen min for nermere 2måneder siden, den funket fint å jeg var fornøyd med den den første måneden men så kom det, jeg satt å hørte på musikk gjennom pc som vanlig, så byttet jeg sang så sa det poff og det kom en gnist opp av reciveren, jeg har nå hatt den til reperasjon, det var en transistor som hadde røket, men det som er merkelig er at onkelen min hadde brukt denne reciveren 1 år problem fritt før meg, men så fort jeg fikk den så tok den kvelden, onkelen min hadde koplet den vanlig gjennom en dvd spiller, mens jeg hadde den koplet digitalt inn på lydkortet.

 

og jeg må presse fforsterkeren mye når den er koplet i lydkortet, jeg må skru helt opp på lydkortet ca 70- 100% volum, og -20 på forsterkeren, da drives den jo hardt, noe jeg tror at ikke er bra.

 

men er det noen som har en forklsring på dette? er det skadelig eller ikke? for jeg vil ikke ødelegge den jeg låner nå, mens min er til reperasjon, det ville vært dumt.

så er det bare ett tilfelle at den gikk istykker når jeg fikk den eller er det ikke bra å kople den i lydkortet, med tanke på at en pc gir ut mye ustabile og forskjellige signaler så kan dette kanskje bli for mye for forsterkeren?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Om du bruker linjeutgang eller forsterket utgang på lydkortet sier du ikke noe om, iallefall er det linjeutgang du skal bruke mot forsterkeren, da den leverer (når du har 100% volum i mixer fra pc)det ideelle lydnivå for inngangsdelen på forst., bruker du forsterket utgang på lydkortet, vil du få både for høy utgangsnivå(over 1 volt), og helt feil impedans i forhold til hva det er gjort for.

 

Om ikke noen av disse er problemet, vil jeg tro du muligens har overslag i pc, evt. og/eller i forsterker som gjør at det blir for høy spenning inn på forsterker, har vært med på samme selv, da med en tv(med overslag i), en xbox og en stor dyyyr denon surround reciver ;) der denonen døde på seg :D Men var ok, ikke min denon ;P

Lenke til kommentar
hmm bnruker bare en vanlig gigital ut på lydkortet mitt som er audigdy 2zs

 

med en slik kabel:

http://www.komplett.no/k/ki.asp?sku=304807&cks=SER

5010204[/snapback]

den kabelen er da absolutt ikke digital, så om den er koblet til en digitalinngang på forsterkeren er det naturlig at det blir problemer. Den er til kobling av stereosignal via analoginngangene på forsterkeren. Om du skal ha en digitalkabel til audigy kortet må du ha en optisk digitalkabel av typen TOSLINK/SPDIF. Jeg er litt usikker på hvordan tilkoblingen på lydkortet ditt er, så det kan tenkes at du må ha en overgang. Det er det sikkert andre på forumet som kan hjelpe deg med.

Lenke til kommentar

Hm.. pussig det der..

 

Jeg sitter har med 2 pc'er som bagge er kobllet til min Yamaha RX-v640, den ene

pc'n er koblet med optisk spdif, mens den adre er koblet med analogt fra

lydkortet.. har brukt dette oppsettet i snart 3 år uten noen som helst problemer.

 

 

Hvis jeg får tippe vil jeg tro at det enten er ren skjær uflaks eller en overledning ett eller annet sted. Du kan jo starte med å sjekke signalet som kommer ut fra lydkortet.. (som da jeg fikk størt av swithcen min, når jeg holdt i kabinettet til den ene pc'n samtidig)

 

Taleg

Lenke til kommentar

det virker som om folk er litt uenige om det går ann å bruke den kabelen eller ikke, men siden folk mener jeg ikke burde det, så må jeg skaffe en annen så fort som bare mulig. men hvordan og hvor?!

 

jeg bruker den kabelen som vist, den er koplet inn i lydkortet der det står digital out, det er kun minijack innganger på kortet så det er eneste mulighet, og inn på coaxiale inngangen på reciveren, men hvis det er fatrlig å bruke kabelen så hjelper det emg virkelig mye å hjelpe meg med å finne en overgang eller en annen kabel elns

Lenke til kommentar

Du kan fint bruke denne kabelen, den er ikke beregnet for digitale signaler, men signalet kommer jo fram. Med digital overføring vil det enten VIRKE eller IKKE VIRKE, i ditt tilfelle virker det jo!

 

Man kan for eksempel fint kople en rimelig kraftig varmeovn e.l. via en cat5 tp-kabel, og jeg skulle også klart å kople en pc til et nettverk med vanlig 4leder strømkabel (_veldig_ begrenset lengde selvfølgelig) :cool:

 

Du hører garantert ikke forskjell i lydkvaliteten fordi denne kabelen ikke er beregnet for bruket, eller fordi den ikke holder høyeste kvalitet. Enkelte med trente ører kan kanskje høre det, ihvertfall vil de si det... :roll:

 

Jeg er usikker da jeg mener at det ikke blir noe datatap ved digital lydoverføring... eller? (Hvis noen som har ornt'lig peil på digitaloverføring av lyd, kan forklare hvorfor en "mange-tusen-kroners" digitalkabel gir bedre lydkvalitet enn en standad skjermet kabel, er jeg interessert i den forkalringen....)

 

Tilbake til emnet :whistle:

Tror det er noe annet feil, enten ga pcen din ut et støysignal som ikke skulle vært der, ellers må det være feil på forsterker/høytt. Alt for store høyttalere skulle heller ikke ha noe å si, hvis du ikke har koplet flere høytt per kanal da?

Lenke til kommentar

hmm du skrev kanskje det var digital ut ja ;P hehe sånn går det når man skumleser - men iallefall, som en sa, fungerer den kabelen selv om den ikke er gjort for digitale signaler kan du trygt bruke den, har ingen som helst betydelse, da står vi igjen med de andre punktene jeg hadde ovenfor.

Lenke til kommentar
Den kabelen skal i 'line out'/'headphone' på lydkortet, og på 'Aux in' på recieveren.

5013045[/snapback]

helt sikker på det?

så hvis jeg gjør det så er alt riktig kopla og jeg mister ikke noe lydkvalittet eller noenting?

5013235[/snapback]

Hvis du kjører slik jeg sier, vil du benytte DAC'en (Digital to Analog Converter) i lydkortet istedetfor i recieveren, og signalet vil bli overført analogt fra lydkort til reciever. Det er det den kabelen er beregnet til.

 

Kjører du stereo eller surround?

Lenke til kommentar

når jeg spiller musikk så har jeg den på dolby pro logic2

når jeg ser film så er det surround som gjelder.

men hvis jeg gjør det, som du sier, mister jeg noe lydkvalitet eler noe sånt da?

da kan det ikke bli ødelagt elelr noe sånt?

 

la meg nå bare få litt klarhet i det her.

1.kan jeg fortsette å ha det koblet slik som jeg har det (digital out til coax) uten å ødelegge noe?

2.hva måjeg gjøre/kjøpe for å ha forsterkeren trygt koblet i pc'n uten å få dårligere lyd?

3.hva må jeg kjøpe av kabler eller overganger og hva skal jeg koble hvor på forserker å lydkort?

 

her har jeg noen alternativ:

1. ha det slik som jeg har å håpe på det beste?

2. koble leddningen jeg har inn på line out på lydkortet og aux in på forsterkeren?

3. kjøpe en kabel som er beregnet til å overføre digitale signaler, og koble den likt som det jeg har?

Endret av marius90
Lenke til kommentar
Hvis du kjører slik jeg sier, vil du benytte DAC'en (Digital to Analog Converter) i lydkortet istedetfor i recieveren, og signalet vil bli overført analogt fra lydkort til reciever. Det er det den kabelen er beregnet til.

 

Kjører du stereo eller surround?

Jeg har et lignende problem med samme type kabel. Her fungerer det glimrende i stereo, men dersom jeg prøver å sende DTS eller Dolby Digital via kabelen, så klarer ikke forsterkeren å gjenkjenne dette... Det forblir 100% stille.

 

Mulig dette har noe med båndbredden til et stereosignal vs. surround, siden kabelen ikke akkurat er av god kvalitet. Jeg bruker et SB Audigy lydkort, som (jeg antar) har samme digitale utgang som ZS. Det er uaktuelt å overføre signalet analogt fra lydkort til forsterker pga. kvalitetstap og pga. det øker kabelsalaten alt for mye...

 

Hvis noen har en smart løsning på dette (f.eks. en kabel som kan fungere) så hadde det vært veldig fint :)

Lenke til kommentar
Jeg har et lignende problem med samme type kabel. Her fungerer det glimrende i stereo, men dersom jeg prøver å sende DTS eller Dolby Digital via kabelen, så klarer ikke forsterkeren å gjenkjenne dette... Det forblir 100% stille.

 

Mulig dette har noe med båndbredden til et stereosignal vs. surround, siden kabelen ikke akkurat er av god kvalitet. Jeg bruker et SB Audigy lydkort, som (jeg antar) har samme digitale utgang som ZS. Det er uaktuelt å overføre signalet analogt fra lydkort til forsterker pga. kvalitetstap og pga. det øker kabelsalaten alt for mye...

 

Hvis noen har en smart løsning på dette (f.eks. en kabel som kan fungere) så hadde det vært veldig fint

 

ja, det går ikke med analog kobling, jeg prøvde, det blir mye dårligere lyd av en elelr annen grunn sikkert pga den da bruker mer av lydkortet enn av forsterkeren og siden lydkortet er dårligere enn resiveren så blir det dårlig lyd.

 

jeg får lyd i film, har du sotti på at avspilluings programmet ditt skal spille via spdif da? det må man gjøre så kjenner reciveren igjenn signalet og man får lyden som den skal være.

 

men jeg lurer litt på om det egentlig bare er å kjøpe en ordentlig kabel på f.eks hifiklubben, en kabel som er mer stabil å sånn, så skal det vel gå bra da kanskje?

Endret av marius90
Lenke til kommentar
Det er ikke altid så bra å bruke Aux inngangen, den hender volumet blir lavere da! Det har ikke noe noe å si hvilken inngang.

Er jo egentlig bedre å kjøpe en digital kabel slik at du bruker DAC'en til reciveren, tror den er litt bedre enn den i lydkorte

5013614[/snapback]

 

ja du tror det er lurest å bare kjøpe en ordentlig stabil kabel å ha det koblet slik jeg har det? for kanskje grunnen til at forsterkeren min gikk istykker komemr av at jeg brukte en for dårlig kabel?

Endret av marius90
Lenke til kommentar
ja, det går ikke med analog kobling, jeg prøvde, det blir mye dårligere lyd av en elelr annen grunn sikkert pga den da bruker mer av lydkortet enn av forsterkeren og siden lydkortet er dårligere enn resiveren så blir det dårlig lyd.

 

jeg får lyd i film, har du sotti på at avspilluings programmet ditt skal spille via spdif da? det må man gjøre så kjenner reciveren igjenn signalet og man får lyden som den skal være.

5013621[/snapback]

Jeg har (etter det jeg vet) alle innstillingene riktig satt.. Spdif er satt som utgang i avspillingsprogrammet, samt digital out only er aktivert for lydkortet.

 

Det hadde kanskje vært greiest å bare kjøpe et skikkelig lydkort med optisk utgang, så er man sikret 1:1 overføring, samt det gir galvanisk skille.. Men gode lydkort koster fremdeles litt penger...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...