Gå til innhold

Ubuntu 5.10 sluppet


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Sitter å bruker Ubuntu Breezy nå. Har egentlig gjort det siste mnd. Det har vært veldig stabilt hele veien ;)

 

Man kan jo også nevne at Kubuntu er lansert i samme slengen. Kubuntu er for de som liker KDE bedre enn Gnome, men en kan så klart bare søke etter kubuntu-desktop i ubuntu og få alt inn på den måten også :D

 

Nytt er en bedre installasjons app som kjøres fra Gnome med beskrivelser for de som ikke kan så mye.

 

Desktopen virker raskere og så er det ellers det beste av gratis software med i pakka. Noen vil kanskje sjekke ut musikkspillern banshee (tror jeg den heter) og fjerne rythmbox eller da music player ;)

 

Have a good one! :D

 

-edit-

 

Ja også må man ikke glemme at de har laget en egen server cd nå også for å få litt mere fokus på at ubuntu faktisk kan kjøres som server installasjon også!

 

riktignok er det bare å skrive "server vga=792 eller 775 (første er en haug av farger på 1024x768 oppløsning og andre er lite farger på 1280x1024 oppløsning)" på ubuntu install cd'n. Man trenger så klart ikke bruke vga modusene, men jeg liker å gjøre det.

Endret av wabble
Lenke til kommentar

Mulig jeg skal gi Ubuntu en sjanse på laptopen. Gnome 2.12 vil ikke fungere helt med den installasjonen jeg har nå. Jeg orker ikke feilsøke så mye at jeg får det til å fungere igjen. Dessuten må jeg repartisjonere osv.

 

Da har jeg jo noe å ta meg til i helga :).

 

Edit: Der var Ubuntu nede. 3 minutter :D *kose på 100Mbit :)*

Endret av sim
Lenke til kommentar

Hva slags laptop er det? Og hva slags problemer har du?

 

Jeg kjører også Breezy på en laptop, og det fungerer meget bra. Med Ubuntu 5.04 "Horay", hadde jeg problemer med det trådløse nettet, lyden, skjermkortet, acpi (detter er på grunn av en feil i DSTD-tabellen i BIOS på laptoen, og feilen viloppstå på alle distribusjoner) pluss en masse småplunder, men med Horay er alt untatt lyden (og ACPI selvfølgelig) fikset. Så snart jeg får kompilert en ny kjerne (2.6.13 har vist en fix som skal reparere den) vil også den virke.

Lenke til kommentar
[...]

Ja også må man ikke glemme at de har laget en egen server cd nå også for å få litt mere fokus på at ubuntu faktisk kan kjøres som server installasjon også!

 

riktignok er det bare å skrive "server vga=792 eller 775 (første er en haug av farger på 1024x768 oppløsning og andre er lite farger på 1280x1024 oppløsning)" på ubuntu install cd'n. Man trenger så klart ikke bruke vga modusene, men jeg liker å gjøre det.

5004791[/snapback]

 

Nja, er nå mer enn bare det som er forskjellen. Server-CDen blir daglig oppdatert med de siste fikser, noe de andre CDene ikke blir. Server-CDen inneholder også ikke GNOME eller KDE (kubuntu), noe de andre CDene gjør, og inneholder istedenfor mange flere server-relaterte pakker. :) Har nettopp satt opp serveren min med Ubuntu 5.10 (server-versjon), og det fungerer strålende. :)

Lenke til kommentar

Ubuntu 5.10 var ikke mye bedre enn 5.04. Litt mer brukervennlig samt en noe nyere kjerne + bedre støtte for "ukurant" hardware.

 

Jeg prøvde 5.10 litt, men det var så knotete å sette det opp slik jeg ville, så jeg gikk tilbake til Gentoo igjen :)

 

Og ja, det ble lagt ut 64-bit i samme slengen.

Hva KDE og Gnome angår, inneholder, såvidt jeg vet, Ubuntu kun Gnome. Skal du ha KDE må du bruke Kubuntu.

Lenke til kommentar

Da gikk windows xp på hue og ræva ut i overigår. Never to return! Breezy fungerer aldeles utmerket. Det er ikke de helt store endringene fra hoary, men brukervenligheten har hoppet en god del hakk med disk manageren og forhåndsinstallert smeg (meny editor).

 

Vil si at Ubuntu nå nærmer seg et punkt da brukervenligheten er god nok for hvermansen, har faktisk nesten ikke rørt terminalen etter jeg la inn breezy. Kombinert med easy ubuntu programmet og litt jobbing med utseende er ubuntu bare helt herlig.

 

Glad i Ubuntuen min jeg:)

Lenke til kommentar
Bruker Breezy på gamle pc'en nå, så jeg får vel oppgradere til denne :)

5023993[/snapback]

 

Oppgradere fra Breezy til Breezy? :dontgetit:

5025801[/snapback]

 

Er ikke breezy badger nyere enn breezy da? Jaja, trengte en reinstall uansett :cool: Rotet litt for mye :tease:

5026215[/snapback]

 

Breezy og breezy badger er akkurat det samme:) badger er bare etternavnet. Nesten versjon vil heter Dapper Drake, men man vil nok bare bruke Dapper til vanlig.

Lenke til kommentar
Bruker Breezy på gamle pc'en nå, så jeg får vel oppgradere til denne :)

5023993[/snapback]

 

Oppgradere fra Breezy til Breezy? :dontgetit:

5025801[/snapback]

 

Er ikke breezy badger nyere enn breezy da? Jaja, trengte en reinstall uansett :cool: Rotet litt for mye :tease:

5026215[/snapback]

 

Regner med du heller oppgraderte fra Warty eller Hoary. jeg. :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...