Gå til innhold

RFID - livet på en brikke


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Er avhengig av RFID, ellers starter ikke bilen min :(

 

jeg mener å ha lest et sted at flere bilprodusenter har gått bort fra dette igjen fordi :

  • eierene ble utstatt for vold for å få tak i "nøklene" fremfor "klassisk biltyveri"
  • sikkerheten har vært for dårlig og det har vært påvist en del tyverier vha. "opptak" av rfid signalene etc.

men siden jeg ikke husker hvor jeg leste (eller hørte om det?) er jeg veldig usikker på om dette var liksom sannheter fra en eller annen selvutnevnt ekspert eller om det faktisk er hold i det - er det noen her som vet noe om dette?

 

:water

Endret av water
Lenke til kommentar
Allerede siden 60-tallet har denne teknologien vært under utvikling.

dette yter faktisk ikke denne teknologien rettferdighet! teknolgien ble tatt i bruk allerde under ww2 :

 

http://ocw.mit.edu/NR/rdonlyres/Media-Arts...fid_class10.pdf

roots as the British put IFF transponders in WWII roots as the British put IFF transponders in planes (Identification: Friend or Foe) to identify planes (Identification: Friend or Foe) to identify returning aircraft returning aircraft
og : http://www.identecsolutions.com/intro_to_rfid.asp

Are RFID systems new?

 

The concept of RFID systems have been around since WWII when the British Royal Air Force (RAF) used the technology to identify friend and foe aircraft. Since then, new technology combined with today's demanding competitive environment have made RFID more attractive and thus increasingly tested for the real world. Now that companies are learning about the potential, and the technology has had time to mature, the demand is rising for extensive use worldwide.

 

:water

Lenke til kommentar
Er avhengig av RFID, ellers starter ikke bilen min :(

 

jeg mener å ha lest et sted at flere bilprodusenter har gått bort fra dette igjen fordi :

  • eierene ble utstatt for vold for å få tak i "nøklene" fremfor "klassisk biltyveri"
  • sikkerheten har vært for dårlig og det har vært påvist en del tyverier vha. "opptak" av rfid signalene etc.

men siden jeg ikke husker hvor jeg leste (eller hørte om det?) er jeg veldig usikker på om dette var liksom sannheter fra en eller annen selvutnevnt ekspert eller om det faktisk er hold i det - er det noen her som vet noe om dette?

 

:water

Jeg tviler på at det er noe hold i punkt en, dette gjelder vel stort sett alle nye biler? Leste nylig at 98% av alle nye biler som blir stjelt, blir stjelt med nøkkel. Mao er det vansklig å "stjele klassisk" uansett skulle man tro.

 

AtW

Lenke til kommentar
Allerede siden 60-tallet har denne teknologien vært under utvikling.

dette yter faktisk ikke denne teknologien rettferdighet! teknolgien ble tatt i bruk allerde under ww2 :

 

http://ocw.mit.edu/NR/rdonlyres/Media-Arts...fid_class10.pdf

roots as the British put IFF transponders in WWII roots as the British put IFF transponders in planes (Identification: Friend or Foe) to identify planes (Identification: Friend or Foe) to identify returning aircraft returning aircraft
og : http://www.identecsolutions.com/intro_to_rfid.asp

Are RFID systems new?

 

The concept of RFID systems have been around since WWII when the British Royal Air Force (RAF) used the technology to identify friend and foe aircraft. Since then, new technology combined with today's demanding competitive environment have made RFID more attractive and thus increasingly tested for the real world. Now that companies are learning about the potential, and the technology has had time to mature, the demand is rising for extensive use worldwide.

 

:water

Hei :)

Jeg var litt i tvil om akkurat når RFID kom i bruk for 'første' (?) gang, og flesteparten av mine kilder sa 60-tallet. Men jeg sjekket litt rundt, og er nå av samme oppfatning som deg. Avsnittet er endret, takk for tipset :)

Lenke til kommentar

Jepp, dette var en bra og forklarende artikkel.

 

Jeg har ennå ikke noe RFID, men er ikke så skeptisk til "big brother"-effekten. Lover om personvern beskytter oss allerede ganske bra mot hva informasjonen kan brukes til. Men denne loven kommer nok til å bli bedre tilpasset RFID etter hvert som det blir mer vanlig og faremomentene blir mer synlige for politikerene. (Det tar nok som vanlig noen år før de forstår ny teknologi og nye trender)

Lenke til kommentar

Må si meg enig med de som roser denne artikkelen. Har lest litt om RFID fra før, men det hadde aldri gått opp for meg at det faktisk var dette som ble brukt i Q-free, birkebeinern, osv. osv.. Artikkelen lærte i hvert fall meg veldig mye.

 

Spennende teknologi det her. Vi får se hva fremtiden bringer, og håpe at teknologien brukes på forsvarlige måter og at Datatilsynet sørger for vår sikkerhet, om det er riktig ord.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Jeg synes ikke noe skal logges dersom man ikke har gjort noe kriminelt. Grunnen er at staten ikke skal ha full kontroll, da det er udemokratisk. Jeg er også av samme grunn motstander av overvåkning generelt, og fordi det rett og slett kan være ubehagelig. Når det er sagt, tror jeg RFID-teknologi kan brukes på en forsvarlig måte til mange formål, men kanskje ikke alle.

 

Kanskje brikkene kan ha en selvdestrueringsmekanisme som iverksettes når varen er betalt?

 

Et verre problem er det at spioner kan misbruke den raskt utviklende teknologien til enklere sporing og overvåking av mennesker og (andre ;)) gjenstander, fordi brikkene blir så små at man ikke oppdager dem.

 

Selv om pass-brikkene har kryptering, kan ikke noen avlytte signalet fra kontroll-brikkene for å finne passordet til å låse opp krypteringen med?

 

Det har vært snakk om at ikke vil miste noe lenger, fordi man bare kan bruke en egen "dings" til å finne igjen det som blir borte. Da er det kanskje ikke så aktuelt med selvdestruering. Kanskje brikkene heller kan endre seg automatisk til å bare svare på signaler fra ens egen unike sender, etter betalingen? :hmm:

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
×
×
  • Opprett ny...