Gå til innhold

Turion 64 girer opp


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Føler at det trengs en solid (markedsført) plattform (jfr. Intel Centrino) før laptoper basert på disse CPU'ene blir skikkelig populære. Kanskje nVidia kunne ha vært med på å skape dette...

Ja, jeg er enig, samtidig er det bra de prøver seg litt på det markedet ihvertfall. Og er ikke disse turion-CPUen bare lett modifiserte a64er? Egentlig har de ganske imponerende specs om man tar det i betraktning. (men det er jo ikke så relvant når man skal kjøpe en CPU)

 

AtW

Lenke til kommentar
Føler at det trengs en solid (markedsført) plattform (jfr. Intel Centrino) før laptoper basert på disse CPU'ene blir skikkelig populære. Kanskje nVidia kunne ha vært med på å skape dette...

Tja, jeg synes Turion 64 har blitt ganske bra markedsført så langt spesielt av HP. Til forskjell fra Intel som bruker over 300 millioner dollar på markedsføring av Centrino-merkenavnet, så har ikke AMD samme ressurser.

 

Jeg synes derfor de bør bruke ressursene på å lage stadig bedre produkter for bærbare, og det tror jeg de også kommer til å lykkes med i sin Turion 64-satsning med bl.a. etablering av en egen lab for forskning og utvikling på bærbar teknologi i Japan. Første generasjon Turion 64 i kombinasjon med ATI Radeon Xpress 200M-brikkesettet og Broadcom WLAN-kort har jo vist seg å være en svært konkurransedyktig plattform sammenlignet med dagens Intels Centrino-plattform (Pentium-M i kombinasjon med i915GM-brikkesettet og Intel PRO/Wireless WLAN-kort).

 

NVIDIA har foreløpig ikke kommet med et tilsvarende brikkesett for Turion 64 ennå, men det kommer nok etterhvert som dette markedet vokser tenker jeg.

Lenke til kommentar
Hovedkort til Turion paa stasjonaer?

Er det så mye vits? Hva gjør en turion så mye bedre enn en a64?

 

AtW

Lavere stock effektbruk, som kan bety bedre overklokking. Prisen for Turion med 1MB L2 er også mye lavere enn for en 3700. Pluss at Newcastle og Clawhammer-kjernene er dårligere enn Turion (mangler SSE3, 90nm og har dårligere minnekontroller).

 

Det eneste som kreves for at Turion kan brukes i et hvilket som helst socket 754-kort, er at produsenten lager Turion-kompatibel BIOS.

Lenke til kommentar
Hovedkort til Turion paa stasjonaer?

Er det så mye vits? Hva gjør en turion så mye bedre enn en a64?

 

AtW

Lavere stock effektbruk, som kan bety bedre overklokking. Prisen for Turion med 1MB L2 er også mye lavere enn for en 3700. Pluss at Newcastle og Clawhammer-kjernene er dårligere enn Turion (mangler SSE3, 90nm og har dårligere minnekontroller).

 

Det eneste som kreves for at Turion kan brukes i et hvilket som helst socket 754-kort, er at produsenten lager Turion-kompatibel BIOS.

Men da kan men vel bare kjøpe en nyere kjernevariant? Det er jo uansett snakk om å kjøpe en ny CPU og hovedkort her... (ihvertfall i praksis ville jeg tro) I tillegg innbiller jeg meg at en turion stort sett bare er en undervoltet a64(?), en a64 bruker ikke så mye effekt fra før. Og da virker det litt merklig å kjøpe en for å klokke den opp til "stock" fart igjen. Men dette er bare spekulasjon, tar gjerne imot korreksjoner som det er feil.

 

AtW

Endret av ATWindsor
Lenke til kommentar
Men da kan men vel bare kjøpe en nyere kjernevariant? Det er jo uansett snakk om å kjøpe en ny CPU og hovedkort her... (ihvertfall i praksis ville jeg tro) I tillegg innbiller jeg meg at en turion stort sett bare er en undervoltet a64(?), en a64 bruker ikke så mye effekt fra før. Og da virker det litt merklig å kjøpe en for å klokke den opp til "stock" fart igjen. Men dette er bare spekulasjon, tar gjerne imot korreksjoner som det er feil.

 

AtW

Da må man i så fall over på socket 939 - bortsett fra Sempron finnes det jo ingen nyere kjernevarianter til socket 754. Både Turion og nyeste Sempron er av E-revisjonen, mens Newcastle og Clawhammer ikke er nyere enn CG.

 

Om du husker tilbake til Athlon XP-dagene, var desktop -og mobile-kjernene helt like, bortsett fra at de beste (=minst effekthungrige) eksemplarene ble håndplukket til mobile-serien. En mobile klarte kanskje 1,8 GHz på bare 1,35 volt, istedenfor å kreve 1,65 volt, som desktop-prosessorene gikk på. Da ser man hvorfor mobile-prosessorene var helt overlegne overklokkere.

 

Riktignok kan det neppe trekkes noen fullstendig paralell til dagens Turion-serie, fordi den har noen små forskjeller fra desktop-modellene (spesielle transistorer), men den tidligere Newark-kjernen (som har mye høyere TDP enn Turion) var tilsynelatende gode overklokkere.

Endret av Bob Ibsen
Lenke til kommentar

De fleste nForce3 hovedkort med oppdatert bios for E-revisjon tar Turion64.

 

Selv kjører jeg en Turion64 MT-30 på et DFI LanParty UT nF3 med en Zalman CNPS7700-Cu kjøler. Og det fungerer som bare det. Kjølig er stikkordet. Vifta på kjøleren går kun rundt ved full load (1.6GHz - 1.2v).

 

Det er også fullt mulig og kjøre 1.6GHz på 1.0v. Per i dag svirrer prosessoren på 2.0GHz (1.3v). Og den er raskere enn en Atlhon64 3000+.

Lenke til kommentar
De fleste nForce3 hovedkort med oppdatert bios for E-revisjon tar Turion64.

 

Selv kjører jeg en Turion64 MT-30 på et DFI LanParty UT nF3 med en Zalman CNPS7700-Cu kjøler. Og det fungerer som bare det. Kjølig er stikkordet. Vifta på kjøleren går kun rundt ved full load (1.6GHz - 1.2v).

 

Det er også fullt mulig og kjøre 1.6GHz på 1.0v. Per i dag svirrer prosessoren på 2.0GHz (1.3v). Og den er raskere enn en Atlhon64 3000+.

Joda, men den koster jo også mer enn en 3200+ gjør (100 mot 1300 ifølge prisguiden), og 3200 kan vel også klokkes endel antaklig...

 

AtW

Lenke til kommentar
He, he. Joda, på 1.45v så klarer jeg 2.4GHz med 300FSB. Har ikke prøvd noe utover det da jeg er usikker på hvor mye volt Turion64 takler på luftkjøling. Dessuten er den lave multiplikatoren (8X) en hindring. Hovedkortet mitt klarer max 330FSB på det høyeste.

Det kan virke som Turion har potensialet som klokker (for et artig ordspill...), og da ser jeg fram til at Turion 64 ML-42 blir å finne i butikkene. Prisen er litt høy, men det er da også den eneste muligheten å oppgradere cpu på sokkel 754.

Jeg regner med Turion 64 ML-42 kjører med multiplier på 12 så da burde ikke fsb på hovedkortet være hindring, jeg har selv det DFI-kortet.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...