Gå til innhold

Microsoft tapte IE-sak


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Jaja Microsoft. Programvarepatentar er ein flott ting, ikkje sant?

Dette rammer jo Microsoft minimalt; det er alle 3-partsleverandører av plugins som brått blir utestengt fra å levere plugins til nettlesere.

 

ITavisen: Noen av programmene som omfattes av patentet er Macromedia Flash, QuickTime, Real One Player, Acrobat Reader, Suns Java Virtual Machine og Windows Media Player.

 

Fremdeles like morsomt?

Endret av Shimano
Lenke til kommentar

Jaha? Opera er ikkje USA-basert så vidt eg veit? Håpar ikkje du trur at domstolane i USA == domstolane for verda. Mozilla er, men den er OSS, så ein kan lage ein ny nettlesar basert på Mozilla sin kildekode med støtte for plugins.

 

Ikkje det at dei som lagar plugins har noko særleg å lage plugins for då, menmen. Plugins kan eg godt klare meg utan, som sagt.

Endret av objorkum
Lenke til kommentar
Det som er morosamt er at MS er ein _sterk_ pådrivar for noko ekkelt kalla programvarepatentar. At dei fekk ein såpass høg bot på grunn av det, er morosamt.

Selvfølgelig skjønner jeg hva du siktet til; jeg påpekte at dette faktisk ikke bare rammer MS, noe de fleste MS-haterne glatt overser - det er tydelig at det er helt greit at det rammer mange andre utviklere også så lenge 'fienden' får seg en smell.

 

All for the greater good osv...

Lenke til kommentar

Dette er ikke bra. Alle webbrowsere som bruker plugins blir berørt. Jeg skal selv snart utvikle en avansert applet som skal brukes i leseundervisning i skolen i norge. Denne skal baseres på an applet siden de fleste barn i barneskolen lett kan åpne en browser for å laste ned nyeste versjon av appleten. Hvis det om et år ikke kan åpnes applets i IE har vi et problem siden de fleste skoler bruker windows og IE. Skummelt dette. Det er godt EU ikke innførte patenter på programmvare ideer...

Lenke til kommentar
  • 10 måneder senere...

noen andre som liker de nye "Click to activate and use this control" i opera og IE?

firefox har ikke det, grunnet vistnok at derre dritt firmaet som saksøker ikke skal ta non profit organisasjoner...

(ser det er noen patcher ute. liker ikke helt opera user javascript metoden..)

 

svært irriterende for en utvikler disse tingene, blir liksom ikke så bra å selge en løsning som krever at man må aktiverer innholdet ved museklikk. tenk hvis man har mengder med embed filer? blir en hel del klikking.

 

alt som setter begrensinger på software utvikling er en dårlig ting....

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...