Gå til innhold

Oppgraderer Pentium M-boks


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Ifølge AOpen skal boksen være "ultra-støysvak" (~27 dB).

Er dette så imponerende da? Jeg synes ihvertfall at vifter på rundt 20db lager tydelig sus.

Enig, men små vifter bråker nødvendigvis mer enn store ettersom de må rotere raskere for å dytte samme volum luft.

 

Er det forøvrig 64-bit support på Pentium-M nå?

Nei, og det kommer ikke før den sagnomsuste "Merom" lanseres mot slutten av neste år.

 

Sånn sett så er det egentlig ganske rart at AOpen ikke har kommet med en tilsvarende boks i XC Cube-serien som er basert på AMD Turion 64 og ATI Radeon Xpress 200M-brikkesettet.

Endret av snorreh
Lenke til kommentar
Ifølge AOpen skal boksen være "ultra-støysvak" (~27 dB).

 

Er dette så imponerende da? Jeg synes ihvertfall at vifter på rundt 20db lager tydelig sus.

 

Er det forøvrig 64-bit support på Pentium-M nå?

27 dba(P) sier ikke så mye alene, når man ikke vet hvordan det er målt, skulle ønske produsentene begynte å oppgi lydeffekt istedet. For å ta en analogi:

 

Slik det fungerer i dag, er det som om man kjøper en 32-graders panelovn, istedenfor en panelovn på 1000 watt. 1000 watt sier mye, 32 grader sier lite, når du ikke vet hva slags type rom det er målt i.

 

AtW

Lenke til kommentar

Ja, dette så jo lite og lekkert ut, og 27 dba er jo kanskje litt mye støy hvis man sammenligner med andre mål på støy. Men dette er jo veldig individuelt så det kan være vanskelig å vite hvordan det er i en ekte setup. Plasserer man den i en stereo-benk med glassdør foran så hører man den kanskje ikke.

 

Det som er interessant er jo nettopp Pentium-M som betyr lavt strømforbruk og dermed mindre varmeutvikling. Men skal man bruke dette som en mediaburk så må man jo nødvendigvis også skaffe seg et Hauppage tv-kort også, noe som vil ytterligere øke varmen i boksen. Så spørs det hva viften kommer opp i hastighet da.

 

Ekstern PSU er også et smart trekk. Bedre å la strømforsyningsvarmen være utenfor evt på gulvet bak stereobenken enn å skape trøbbel inni boksen.

 

Det er nok også begresnet hva man kan putte i PCIe x16 slot'en med bare 150 watts strømforsyning også, så her må man være forsiktig. Det blir nok neppe noe spillemaskin da med mindre man klarer seg med noe eldre og gjerne noe som er passivt kjølt.

Lenke til kommentar

Jeg ser ikke noe problem med å ha større type HTPC kabinetter i stedet kontra denne type boks. Bredere kabinetter gir også mulighet for større mer stillegående vifteløsninger.

 

Denne går vel kanskje under Barebone/shuttle klassen men jeg synes teksten var noe myntet mot HTPC mediacenter klassen. Da ville jeg heller benyttet et bredere og dypere HTPC kabinett som ga bedre kjøling med lavere lyd. Alle mine "benk enheter" er jo mye større en denne alikevel.

 

~27Db uansett form og farge hører man godt gjennom glassdører i stereobenk hvis den ikke er spesielt godt isolert og tette dører som igjen hindrer god luftsirkulasjon i benken. Jeg har en ganske bra Pioneer DVD spiller som gikk for å være noe av det beste i sin tid og jeg irriterer meg over lyden fra dvd drevet i stille stunder i filmen(bak glassdøren i benken). PS2 er som å høre et jetfly gjennom glassdøren. (og jeg har god lufting bak i benken)

 

En slik boks hadde jeg irritert meg grønn på.

 

Nei, lage lavere, bredere og dypere kabinetter av type "benk enhet" og bruke lavere og bredere vifter med mindre rpm per cfm. Ser ikke noe i veien med å dra luft inn under, og blåse det ut oppe med store stillegående vifter.

 

Jeg kunne brukt denne boksen som PC, hvis jeg ikke var følsom på lyd, men aldri type Mediacenter. Hvis jeg ikke hadde et eget lukket rom og trådløst nett til skjerm.

 

John:

Selv enorme effektforsterkere har strømforsyningen internt i kassa, så jeg tror ikke det er noe problem hvis man bare gjør det riktig. Selv kraftige PSU'er uten vifter kan funke godt bare de har bra varmeledende skall med effektive finner utenfor.

 

Jeg ser flere problemer med å ha ha en PSU stående på gulvet bak en benk hvor støv samler seg ofte meget fort og ikke like ofte blir fjernet som på resten av gulvet , selv om benken har hjul.

Endret av Theo343
Lenke til kommentar

hadde jeg skulle bygd SFF system skulle alle varme deler várt kobla til heat pipes. altsá psu, chipset, cpu og eventuellt andre ting. kanskje til og med slik man ogsá fikk kobla gpu pá og. alt dette skulle blitt leada bak i en kobber radiator med ei minimum 12 cm vifte. men helst 14 cm.

 

alle sff systemer sliter med stőy og varme, ogsá shuttle. ingen har lyst og hőre pá vifte sus hvis man kan slippe.

Lenke til kommentar

Helt klart, derfor ville jeg brukt et bredt og dypt HTPC kabinett, Heatpipe CPU kjøler med 17dba vifte, PSU med 12-17dba, og 12-17dba kabinett vifter. Heatpipe på skjermkort med en eller annen måte å få den varme lufte rett ut av en slot bak uten særlig støy.

 

Alt under 19dba er akseptabelt i en slik enhet, så lenge det ikke er høyfrekvent sus. Min laptop har en ganske stillegående vifte, jeg hører kjøkkenklokka tikke og kjøleskapet mumle bedre enn jeg hører vifta, men alikevel den kunne vært ennå mer stillegående hehe.

Endret av Theo343
Lenke til kommentar

Ikke misforstå meg, jeg liker heller ikke SSF løsninger, og er jo helt enig med at bredere og større bokser har bedre kjøleløsninger. Det jeg liker med dette er at det er Pentium-M og at dingsen koster ikke så mye tatt i betraktning at et bra htpc kabinett og et pentium-m hovedkort vil koste deg en god del mer enn denne SSF boksen. Og det er jo ikke alle som har en full stereo-rack heller men vil heller gå for det enkle og minimalistiske.

 

Støymålinger er det ymse med og jeg tror man må høre på denne selv for å vite hvordan den egentlig er. Men 27 db er nok for høyt hvis det er tilsvarende de målinger som gjøres på diverse cpu vifter på diverse teststeder.

 

Selv kunne jeg tenke meg et system som var så passivt kjølt som mulig og pentium-M basert. Den lar seg lett kjøle med heatpipes og en kjøleribbe på utsiden av boksen (det finnes en del som har ribber på hver side, se mCubed hos Komplett f.eks). Men disse løsningene vil koste deg en god del.

 

Når det gjelder ekstern PSU, så ja de kan være noen støvsamlere der bak, men det er kjekt å ha et mindre problem å bry seg om når det gjelder varmeutvikling i en mediapc. Men skal man kunne spille litt på maskinen så ville jeg ha kjørt en intern psu og kraftigere sak.

 

Har prøvd i lengre tid å spec'e drømme media-pc'en min og det ser ut som den kan anskaffes for rundt 10000 kr nå etterhvert. Men av erfaring så er dette med viftebasert kjøling ymse når det gjelder støynivå. Man kan bruke mye penger på dette og ender ofte opp med noe som støyer mer enn forventet, samt at viftene begynner å lage mer og mer lyd etter et par måneders bruk. Dess mindre vifter, dess bedre.

Lenke til kommentar

For øyeblikket snuser jeg litt på mCubed HFX som har to saftige heatpipes på hver side og kit for å passivt kjøle CPU og GPU, samt et passivt kjølet PSU, eller et med regulerbare vifte slik at den kan slåes helt av om ønskelig.

 

http://www.mcubed-tech.com/eng/hfx.htm

 

HFX mCubed føres av både Vendur og Komplett (Vendur er en del billigere).

 

Til hovedkort ville jeg valgt et AOpen Pentium-M kort og en sånn passe rask Pentium-M prosessor - den trenger mao ikke å være så veldig rask for typisk htpc bruk. Med tiden kan jo denne byttes ut til noe raskere når prosessorene er blitt rimeligere.

 

Skjermkortet kunne i utgangspunktet være noe enkelt noe for vanlig HTPC bruk, ja muligens noe integrert på hovedkortet ville også virket. Men for å få litt mer futt i f.eks. spill kunne jeg da brukt et GeForce 6600GT med den passive kjøleløsningen (Borg) som mCubed også leverer. Uansett må kortet ha en DVI utgang da jeg ville brukt dette som tilkopling til LCD-tven (en 37" LCD med 1366x768 native oppløsning).

 

Som tv-kort ville jeg kjøpt meg et Hauppage kort. Er litt usikker hvilket, eneste kravet er at det er full mpg2 encoding på kortet til time-shifting og som digital video opptager.

 

Ellers holder det i lange baner med 1 GB minne (512mb er sikkert nok også).

 

Til harddisk ville jeg brukt en stillegående som ikke utvikler så mye varme, muligens eksperimentert med en 2.5" HDD. Hvis ikke hadde det sikkert blitt en vanlig 3.5" Seagate Barracuda disk i gummioppheng. Å boote og kjøre OS fra CompactFlash høres også litt spennende ut, men jeg tror jeg vil ha time-shifting harddisk så nærmt boksen som mulig da jeg aner at selv et 100 MBit/s nett kan bli litt tregt i responsen (har noen testet dette?).

 

Som lydkort ville jeg sjekket om det var god nok 5.1 kvalitet ut fra hovedkortet, før jeg evt hadde gått for et nyere Creative kort. Uansett ville jeg kjørt digital signal rett i forsterker slik at det er minst mulig analoge konverteringer.

 

Neste så holder det med en vanlig DVD spiller (muligens også med skrivemulighet) - men jeg ville lagt vekt på hvor godt lyddempet den var. Noen spillere bråker noe infernalsk selv når de bare skal spille av en musikk CD.

 

Til software hadde jeg kjørt Meedio som en kollega av meg har svært god erfaring med. Har full støtte for Hauppage kortene samt et ganske genialt og utvidbart konsept for all mulig tilgang til media og hva enn en ønsker å se/styre fra sofakroken.

 

Jeg kunne også tenke meg en CF kortleser integrert, men det er ikke mulig i denne mCubed boksen. Det kunne vært kjekt etter en fotosesjon (har foto som hobby) å ta kortet ut og stappe det i leseren for automatisk arkivering på server-disk og så fyre opp visning/preview av bildene automatisk. En litt pen ekstern leser vil nok fungere til dette.

 

Det kunne også vært kjekt med et display uten å skru på tv'en, så da har jeg lurt litt på en av disse touch widescreen Lilliput skjermene som Komplett også selger. Denne kunne være koplet mot VGA utgangen og kjørt skjermkort i dual cloned modus. Spørsmålet er bare om jeg hadde klart å få DVI'en til å kjøre 1366x768 og lilliput widescreen tv'en til å kjøre noe interpolert tilsvarende. Det kjekke ville vært at jeg kunne bruke denne lille touch skjermen til å velge musikk og slikt uten å skru på tv. Jeg vil helst ha et system som ikke krever at skjermkortet må inn og ut av moduser alt ettersom. Det kan fort bli rotete og for komplisert for en ikke-data-kyndig bruker.

 

Da har jeg vel gått gjennom det meste. Det er selvsagt mange alternativer, men jeg ville prøvd å gå for en mest mulig passiv kjøleløsning, men gjerne med nødløsninger hvis det blir for hett. Kanskje noen 12 dba papst vifter for å få litt sirkulasjon på luften. Vifte-regulatorer skal en være litt forsiktig med sies det da det påvirker lett tuneren i tv-kortet.

 

Et større problem er plassering. Man vil jo helst plassere dette i en lav og stilren møbel som ikke kan samle alt for mye støv. Mao må det da være noe glassdør foran, som igjen kan gjøre det hele litt for varmt. Spørsmålet er da om man heller bør ha denne oppå møbelen for best mulig lufting, noe som ikke er et problem hvis det er null støy fra den. Men da spørs det om den har høy nok WAF (Wife Acceptance Factor). :) :) :)

 

Lykke til!

Lenke til kommentar
Da har jeg vel gått gjennom det meste. Det er selvsagt mange alternativer, men jeg ville prøvd å gå for en mest mulig passiv kjøleløsning, men gjerne med nødløsninger hvis det blir for hett. Kanskje noen 12 dba papst vifter for å få litt sirkulasjon på luften. Vifte-regulatorer skal en være litt forsiktig med sies det da det påvirker lett tuneren i tv-kortet.

Hvorfor skulle en vifteregulator påvirke tuneren? Vet du noe om det, eller er det bare noe du har hørt?

 

AtW

Lenke til kommentar

Det er bare noe jeg har hørt fra diverse kilder. Men dette kommer vel an på masse faktorer. Lydkort har jo også lenge vært litt variable på om de plukker opp en støy fra omkringliggende komponenter. I og med at signalet inn i en tv-tuner er analogt så er det vel lett mottagelig for enhver elektromagnetisk påvirkning. Man vet ikke før man har prøvd. Jeg har dessverre ingen erfaring med dette vel å merke.

Lenke til kommentar
Det er bare noe jeg har hørt fra diverse kilder. Men dette kommer vel an på masse faktorer. Lydkort har jo også lenge vært litt variable på om de plukker opp en støy fra omkringliggende komponenter. I og med at signalet inn i en tv-tuner er analogt så er det vel lett mottagelig for enhver elektromagnetisk påvirkning. Man vet ikke før man har prøvd. Jeg har dessverre ingen erfaring med dette vel å merke.

Joda, men er ikke vanlige tv-kbaler skjermet? Og jeg synes det virker rart at en vifteregulator (dvs en variabel motstand), skal ha mer å si enn mange andre krftige komponenter (PSU, harddisk osv). Men jeg har heller ikke prøvd, så jeg kan jo ikke si noe sikkert jeg heller....

 

AtW

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...