Gå til innhold

LaCie øker kapasiteten


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Latterlig høye priser

 

Hitachi 500 GB S-ATA koster 3000 kr. pr. stk. noe som blir 12.000 kr. tilsammen.

Hvordan kan resten være verdt 16.000 kr.?

De skal vel ha sin del av kaka, som er 4000 kr i dette tilfellet. Nei, det koster penger for kabinett og hovedkort også, dog billigere med innkjøpspris for dem. Så de tjener nok noen tusen ja. Ikke akkurat billig det her.

Lenke til kommentar
Latterlig høye priser

 

Hitachi 500 GB S-ATA koster 3000 kr. pr. stk. noe som blir 12.000 kr. tilsammen.

Hvordan kan resten være verdt 16.000 kr.?

De skal vel ha sin del av kaka, som er 4000 kr i dette tilfellet. Nei, det koster penger for kabinett og hovedkort også, dog billigere med innkjøpspris for dem. Så de tjener nok noen tusen ja. Ikke akkurat billig det her.

Nei, men hvis jeg hadde 1 mill. på kontoen hadde jeg heller kjøpt diskene selv enn denna fra LaCie.

Lenke til kommentar
Forsåvidt greit at vi får ne produkter som benytter høykapasitet-disker, går ike akkurat framover med kjempeskritt denne økningen av harddisk-størrelser, men som andre er har sagt, hva forsvarer den prisen?

 

AtW

De 4.000 kr. til overs i forhold til hva diskene koster skal jo legges i kabinettet, kontrollere osv... Og husk at LaCie vil tjene litt de også, men hvem har bruk for dette?

Lenke til kommentar

Huff, for noen fryktinngytende priser.

A. 2TB (8x250GB) koster i norsk utsalgspris fra ca 6.500 kr

B. 2TB (4x500GB) koster i norsk utsalgspris fra ca 11.000 kr (4.500 kr mer enn A)

C. 2TB LaCie Bigger Disk Extreme koster i norsk utsalgspris fra ca 19.000 kr (8.000 kr mer enn B og 12.500 kr mer en A)

D. 2TB LaCie Biggest F800 koster i norsk utsalgspris fra ca 28.000 kr (9.000 kr mer enn C, 17.000 kr mer enn B, og 21.500 kr mer enn A)

 

Da vil jeg spørre:

1. Hvem mener det å spare inn en SATA-kontroller med 4 porter og noen watt fra PSUen er verd 4.500kr? (A vs B)

2. Hvem mener at det å få en ekstern 3-4 Kg tung boks med Raid0 er verd hhv. 8.000 og 12.500kr mer enn B (som veier det samme) og A?

3. Hvem mener det å få velge Raidnivå selv i stedet for fast Raid0 er verd 9000 kr? (D vs. C)

4. Hvem mener at D er verd hhv. 17.000kr og 21.500kr mer enn B og A?

 

E. LaCie Ethernet Disk mini 500GB koster i norsk utsalgspris fra ca 5.000 kr.

(ca 2000 kr mer enn en ekstern 500GB harddisk og ca 3000 kr mer enn to eksterne 250GB disker)

5. Hvem mener at den ekstra ethernetporten er verd hhv. 2000 og 3000kr? I så fall, vil det ikke være langt smartere å kjøpe en router med innebygget USB2 for eksterne lagringsenheter til under tudenlappen i stedet for å betale 2-3000 kr for en ethernetport på selve den eksterne disken?

 

PS. Dere trenger selvfølgelig ikke å svare. Jeg har mine egne svar. :cool:

Endret av Simen1
Lenke til kommentar

Da vil jeg spørre:

1. Hvem mener det å spare inn en SATA-kontroller med 4 porter og noen watt fra PSUen er verd 4.500kr? (A vs B)

 

- Noen har ikke plass til dette i en stasjonær, f.eks. de har bærbar e.l.

 

2. Hvem mener at det å få en ekstern 3-4 Kg tung boks med Raid0 er verd hhv. 8.000 og 12.500kr mer enn B (som veier det samme) og A?

 

- Noen har rett og slett stort behov for lagring uten å ønske å investere i f.eks. NAS, eller kan ha behov for å ta med seg dette

 

3. Hvem mener det å få velge Raidnivå selv i stedet for fast Raid0 er verd 9000 kr? (D vs. C)

 

RAID 5 er noe helt annet enn RAID0, (R i raid står for redundans, noe som ikke er i RAID0).

 

4. Hvem mener at D er verd hhv. 17.000kr og 21.500kr mer enn B og A?

 

Ønsker man stor lagring i en ekstern boks, som ikke er alt for stor, har man få valg.

 

E. LaCie Ethernet Disk mini 500GB koster i norsk utsalgspris fra ca 5.000 kr.

(ca 2000 kr mer enn en ekstern 500GB harddisk og ca 3000 kr mer enn to eksterne 250GB disker)

 

Her får du ett produkt som gjør hele jobben.

 

5. Hvem mener at den ekstra ethernetporten er verd hhv. 2000 og 3000kr? I så fall, vil det ikke være langt smartere å kjøpe en router med innebygget USB2 for eksterne lagringsenheter til under tudenlappen i stedet for å betale 2-3000 kr for en ethernetport på selve den eksterne disken?

 

- Flere bokser, flere ting som kan gå galt + mer konfigurasjon.

 

PS. Dere trenger selvfølgelig ikke å svare. Jeg har mine egne svar. :cool:

 

- jeg gjorde det allikevel :blush:

Lenke til kommentar
Latterlig høye priser

 

Hitachi 500 GB S-ATA koster 3000 kr. pr. stk. noe som blir 12.000 kr. tilsammen.

Hvordan kan resten være verdt 16.000 kr.?

De skal vel ha sin del av kaka, som er 4000 kr i dette tilfellet. Nei, det koster penger for kabinett og hovedkort også, dog billigere med innkjøpspris for dem. Så de tjener nok noen tusen ja. Ikke akkurat billig det her.

4000 nei..

 

28.000 minus 12.000 = 16.000.

 

Selvfølgelig koster sikkert kabinettet litt.. men 16.000 kr.?

Lenke til kommentar
  • 6 måneder senere...

Noen som vil endre noen meninger her nå siden boksen koster nå 11 321 kr?

https://prisguiden.no/product.php?product_id=37263

 

Nesten det samme som 4 x 500GB á 2700 = 10 800 kr!

https://prisguiden.no/product.php?product_id=34630

 

Nesten så det lønner seg å kjøpe denne og ta ut harddiskene og bruke de hver for seg, hvis man trenger mange 500GB IDE da? :p

(regner med at det sitter IDE-disker i denne)

 

OFFTIPICEDIT:

 

Et annet tips til de som ønsker seg billig 500GB

Denne eksterne USB2.0 disken fra WD er billigere enn alle andre 500 GB disker, både interne og eksterne.. Tar jeg ikke helt feil så går det ann å åpne kabinettet og ta ut disken :p

https://prisguiden.no/product.php?product_id=42614

Endret av BeachDumb
Lenke til kommentar

Lacie´s mest ekstreme disk koster fra 19 500,-

Da får man 2TB lagringskapasitet og 800Mbps teoretisk overføringshastighet, forutsatt at man har Firewire 800/IEEE 1394b.

 

DENNE maskinen hadde nok jeg heller gått for, hvis jeg trengte såppass med kapasitet. Det kan også gjøres langt billigere å fylle opp en PC med mange harddisker, men her har jeg lagt på så man er sikret god kjøling til diskene, kraftige og stabile strømforsyninger, greie RAID-muligheter, og ikke minst en fullverdig PC, ikke bare en ekstern lagrinsenhet som er avhengig av en PC for å virke.

 

Skikkelig NIC fra 3Com med 1000Mbps teoretisk hastighet. Kjøp et tilsvarende kort som du putter i din hovedbruksmaskin, så har man en kjapp link mellom disse.

Eventuelt invester i en skikkelig Gigabit-switch hvis man har flere maskiner som skal ha god tilgang til lagring. Uansett vil man nok komme seg godt under 19 500,-

 

 

Sett maskinen i et rom du ikke oppholder deg i eller et skap (men ikke helt uten luftsirkulasjon), og legg en nettverkskabel frem til den/de maskinen(e) du i utgangspunktet trengte god lagringskapasitet på.

 

SÅ:

 

19 500,- for en ekstern harddisk på 2TB

 

eller

 

17 200,- for en hel PC med 2400GB lagrinskapasitet med langt flere bruksområder.

 

 

Edit: Velg XP Pro istedet for Home, så kan man kjøre Remote Desktop hvis denne filserveren står litt utilgjengelig.

Endret av Playmofetish
Lenke til kommentar
Lacie´s mest ekstreme disk koster fra 19 500,-

Da får man 2TB lagringskapasitet og 800Mbps teoretisk overføringshastighet, forutsatt at man har Firewire 800/IEEE 1394b.

 

DENNE maskinen hadde nok jeg heller gått for, hvis jeg trengte såppass med kapasitet. Det kan også gjøres langt billigere å fylle opp en PC med mange harddisker, men her har jeg lagt på så man er sikret god kjøling til diskene, kraftige og stabile strømforsyninger, greie RAID-muligheter, og ikke minst en fullverdig PC, ikke bare en ekstern lagrinsenhet som er avhengig av en PC for å virke.

 

Skikkelig NIC fra 3Com med 1000Mbps teoretisk hastighet. Kjøp et tilsvarende kort som  du putter i din hovedbruksmaskin, så har man en kjapp link mellom disse.

Eventuelt invester i en skikkelig Gigabit-switch hvis man har flere maskiner som skal ha god tilgang til lagring. Uansett vil man nok komme seg godt under 19 500,-

 

 

Sett maskinen i et  rom du ikke oppholder deg i eller et skap (men ikke helt uten luftsirkulasjon), og legg en nettverkskabel frem til den/de maskinen(e) du i utgangspunktet trengte god lagringskapasitet på.

 

SÅ:

 

19 500,- for en ekstern harddisk på 2TB

 

eller

 

17 200,- for en hel PC med 2400GB lagrinskapasitet med langt flere bruksområder.

 

 

Edit: Velg XP Pro istedet for Home, så kan man kjøre Remote Desktop hvis denne filserveren står litt utilgjengelig.

5957611[/snapback]

 

Hovedkortet har jo Gbit fra før, og jeg ville heller godt for et kort med 8 porter enn 4 porter pluss to ganger 2p-kontroller kort, i det minste et 4p-kort istedet.

 

AtW

Lenke til kommentar

Jeg vil regne med at 3Com-kortet har noe bedre ytelse enn nVidias NIC, selv om jeg ikke har sett noen tester på dette.

 

Mitt Asus A8N SLI Deluxe har 4 SATA-porter fra nVidia, og 4 fra Silicon Image. Når jeg la til min femte disk, så jeg måtte bruke Silicon Image, fant jeg i farten ingen annen måte å bruke denne på en å sette opp et RAID, selv om det bare var en disk. Derfor innbilder jeg meg at det vil være enklere og friere å velge diskoppsett med løse kontrollerkort. Når jeg valgte kontrollerkort så jeg etter PCI-E 1x (så man tross alt får brukt disse til noe + fremtidsrettet), samt SATA 300 og valgfrie RAID-muligheter (RAID 0/1). De billigste 4 porters kontrollerkortene med disse egenskapene blir en del dyrere enn to av det jeg valgte.

 

Som sagt la jeg på en del ekstra. Jeg har sannsynligvis bare oversett noe i min RAID-"problematikk", og det vil nok fungere fint med et hovedkort med 8 porter SATA. Det er sikkert ikke nødvendig med to strømforsyninger heller, og man finner nok billigere kabinettløsninger og fortsatt få plass til 8 harddisker. Men jeg har kabinettet selv, og ville følt meg trygg på at harddiskene får god nok kjøling, samt god og stabil strømtilførsel.

 

Hvis jeg hadde hatt 15-20k å bruke på mer lagring ville jeg i hvert fall satt opp en skikkelig filserver i stedet for å kaste penger i vasken til Lacie.

Endret av Playmofetish
Lenke til kommentar
Jeg vil regne med at 3Com-kortet har noe bedre ytelse enn nVidias NIC, selv om jeg ikke har sett noen tester på dette.

 

Mitt Asus A8N SLI Deluxe har 4 SATA-porter fra nVidia, og 4 fra Silicon Image. Når jeg la til min femte disk, så jeg måtte bruke Silicon Image, fant jeg i farten ingen annen måte å bruke denne på en å sette opp et RAID, selv om det bare var en disk. Derfor innbilder jeg meg at det vil være enklere og friere å velge diskoppsett med løse kontrollerkort. Når jeg valgte kontrollerkort så jeg etter PCI-E 1x (så man tross alt får brukt disse til noe + fremtidsrettet), samt SATA 300 og valgfrie RAID-muligheter (RAID 0/1). De billigste 4 porters kontrollerkortene med disse egenskapene blir en del dyrere enn to av det jeg valgte.

 

Som sagt la jeg på en del ekstra. Jeg har sannsynligvis bare oversett noe i min RAID-"problematikk", og det vil nok fungere fint med et hovedkort med 8 porter SATA. Det er sikkert ikke nødvendig med to strømforsyninger heller, og man finner nok billigere kabinettløsninger og fortsatt få plass til 8 harddisker. Men jeg har kabinettet selv, og ville følt meg trygg på at harddiskene får god nok kjøling, samt god og stabil strømtilførsel.

 

Hvis jeg hadde hatt 15-20k å bruke på mer lagring ville jeg i hvert fall satt opp en skikkelig filserver i stedet for å kaste penger i vasken til Lacie.

5957717[/snapback]

 

Hva legger du i "ytelse" om du mener båndbredde, så klarer nvidia-saken tett oppunder 1 gbit, og det er langt over disk-flaskehalsen. Jeg vil heller ikke si at Raid er noen nødvendighet på sike kort, like greit å kjøre software-raid. Også nytten av sata-300 vil jeg si er rimlig minnimal, PCIe er såklart kjekt, men for bare ett kort vil jeg si PCI sin båndbredde er bra nok. Derfor synes jeg det er mye å betale for å få PCIe.

 

AtW

Lenke til kommentar

Jaja gutta, det går ann å bygge en PC, sette den opp som filserver og kanskje spare noen kroner, men slik jeg ser det er det mye mer som skal til for at et slik oppsett skal fungere tilfredsstillende.

Folk flest, til og med de aller fleste forum.hardware.no-brukere gjør det lurt i å heller kjøpe en fiks ferdig løsning.

 

For tiden så koster _ikke_ billigste 2TB fra Lacie nesten 20 000 kr, men koster bare litt over 11 000 kr :)

Da blir prisen litt lettere å rettferdiggjøre, spesielt siden 4 x 500GB disker koster noen hundrelapper under 10 000 kr (avhengig av modell)

 

Lacie Bigger Disk Extreme 2TB, USB 2.0 / Firewire 400/800, 2000 GB, 7200 RPM / 16MB koster altså for tiden 11 321 kr på shg.no

 

Så jeg fåreslår dere kan si dere noe enige i at denne løsningen har blitt et mye mer attraktivt alternativ enn det var.

 

Det er kanskje til og med billigere (prove me wrong?) og ikke minst mindre strevsomt enn en filserver med 6 harddisker :p

 

Bare et lite halvveis-offtopic-spørsmål:

Trenger man 64-bit PCI FW800-kort for å få full utnyttelse denne Lacie Bigger disken? Trenger man i såfall nytt hovedkort da?

Da kan jo kostnaden bli ganske mye høyere enn antatt!

 

EDIT: Fant kanskje svar på spørsmålet over:

http://www.mobilityelectronics.com/expansi...comp_speed.html

I teorien har det ikke noe å si hva slags type PCI det er, men kanskje i praksis?

Endret av BeachDumb
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...