Gå til innhold

MSI S270


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Synes batterilevetiden med det store batteriet var helt ok, 3 timer er helt grei batterilevetid spør du meg. Ganske utrolig at ikke MSI har klart å fikse strømstyringa ennå, det er jo en stund siden maskinen ble lansert og at den ennå ikke her helt 100% forundrer meg. Ellers virket den som et ganske bra kjøp, om prisen ikke legger seg langt over 10.000,- så...

Lenke til kommentar

Håper BIOS-problemene ordner seg, så folket kan få kjøpe seg ultraportable som leveres med AMD Turion og uten OS. En slik blanding lukter det varme hveteboller av! Det hadde heller ikke gjort noe om den optiske enheten var ekstrern. Men først må strømsparinga ordnes.

 

Er det annonsert noen tidsrammer for når vi kan se denne i norske butikker - og da helst med en revidert BIOS? Noen som vil tippe?

Lenke til kommentar
Gi maskinen trekk pga dårlig batteritid når ingenting av strømsparings funksjonene fungerte som de skulle blir for dumt.

 

Er som å gi en bil dårlig karakter fordi den drar dårlig uten bensin

Vel maskinen har dårlig batterikapasitet, skal vi ikke trekke for det på grunn av at ingeniørene hos MSI har gjort en dårlig jobb med biosen?

 

Selv om det er et problem med biosen er det likefullt et problem med batterikapasiteten. Maskinen har vært i salg siden Mai/Juni, og hvorfor de ikke har fikset dette problemet 3-4 måneder etter er rett og slett svært dårlig!

 

Om din analogi skulle vært korrekt så hadde det vært riktig om batterikapasiteten var dårlig, eventuelt helt tom. Med denne maskinen så er kapasiteten til stede, men maskinen er ikke i stand til å forvalte dette på en fornuftig måte og dermed blir kapasiteten dårlig.

 

Tester av biler som bruker mye bensin i forhold til konkurrentene blir naturlig nok trukket for dette, hvorfor skal ikke vi trekke for at en bærbar maskin har dårlig batterikapasitet når den bruker mer strøm enn strengt tatt nødvendig?

Lenke til kommentar

Fin test, men det kom ikke frem av testoppsettet hvorvidt dere hadde installert de siste Turion 64 prosessor-driverene fra AMD?

 

Dere finner de siste Turion 64 prosessor-driverene for både Windows XP, Windows XP x64 og Linux her:

http://www.amd.com/us-en/Processors/Techni...1_13349,00.html

 

Uten disse driverne installert så vil selvsagt ikke strømsparingsmodus eller ACPI fungere skikkelig, selv med en fungerende BIOS.

Lenke til kommentar
Fin test, men det kom ikke frem av testoppsettet hvorvidt dere hadde installert de siste Turion 64 prosessor-driverene fra AMD?

 

Dere finner de siste Turion 64 prosessor-driverene for både Windows XP, Windows XP x64 og Linux her:

http://www.amd.com/us-en/Processors/Techni...1_13349,00.html

 

Uten disse driverne installert så vil selvsagt ikke strømsparingsmodus eller ACPI fungere skikkelig, selv med en fungerende BIOS.

De siste prosessordriverene er brukt (1.2.2.2). Og er dobbelt/trippelsjekket.

 

Uansett forklarer det ikke problemet vi hadde med å starte opp maskinen i Linux.

Lenke til kommentar
Fin test, men det kom ikke frem av testoppsettet hvorvidt dere hadde installert de siste Turion 64 prosessor-driverene fra AMD?

 

Dere finner de siste Turion 64 prosessor-driverene for både Windows XP, Windows XP x64 og Linux her: 

http://www.amd.com/us-en/Processors/Techni...1_13349,00.html

 

Uten disse driverne installert så vil selvsagt ikke strømsparingsmodus eller ACPI fungere skikkelig, selv med en fungerende BIOS.

De siste prosessordriverene er brukt (1.2.2.2). Og er dobbelt/trippelsjekket.

 

Uansett forklarer det ikke problemet vi hadde med å starte opp maskinen i Linux.

Ok, men prøvde dere også andre strømstyringsmodus enn "Portable/laptop" i Windows XP som f.eks. "Max Battery" ?

 

Linux kan være en høna-eller-egget problemstilling der man må ha en oppdatert kernel med skikkelig Cool'n'Quiet-støtte som fungerer med Turion 64.

Lenke til kommentar
Ok, men prøvde dere også andre strømstyringsmodus enn "Portable/laptop" i Windows XP som f.eks. "Max Battery" ?

 

Linux kan være en høna-eller-egget problemstilling der man må ha en oppdatert kernel med skikkelig Cool'n'Quiet-støtte som fungerer med Turion 64.

Vi tester alle maskiner på samme måte ved at strømstyringen skal være på Portable/laptop om de ikke er like vil heller ikke resultatene vi oppnår være sammenlignbare.

 

Man må kunne boote i linux uten å ha en oppdatert kjerne også, ellers blir det usedvanlig vanskelig å legge inn Linux.

 

Vi testet også nylig HP nx6125 som har det samme chipsettet som s270 uten de samme problemene. F.eks. målte vi bedre batterikapasitet med nx6125 selv om batterikapasiteten er svakere, større skjerm og ML-utgaven av turion. Så ett eller annet merkelig med S270 er det garantert.

Lenke til kommentar
Ok, men prøvde dere også andre strømstyringsmodus enn "Portable/laptop" i Windows XP som f.eks. "Max Battery" ?

 

Linux kan være en høna-eller-egget problemstilling der man må ha en oppdatert kernel med skikkelig Cool'n'Quiet-støtte som fungerer med Turion 64.

Vi tester alle maskiner på samme måte ved at strømstyringen skal være på Portable/laptop om de ikke er like vil heller ikke resultatene vi oppnår være sammenlignbare.

Greit nok, men jeg har vært borti buggete BIOS-er mhp. ACPI og strømstyringsmodus før og da har "Max Battery" i Windows XP ofte løst problemet. Mhp. Cool'n'Quiet/PowerNow! så er det faktisk ingen forskjell i strømsparingsmodus mellom "Portable/laptop" og "Max Battery", så resultatene vil derfor være direkte sammenlignbare. Hvis jeg forstår deg rett så testet dere altså ikke de andre strømsparingsmodusene som f.eks. "Max Battery" ?

 

Man må kunne boote i linux uten å ha en oppdatert kjerne også, ellers blir det usedvanlig vanskelig å legge inn Linux.

Jepp, det er derfor et typisk eksempel på en høna-eller-egget problemstilling men neppe et problem som ikke kan løses. Jeg kjenner flere som støtte på nøyaktig samme problem mhp. Cool'n'Quiet-støtte og Athlon 64-X2, som ble løst etter endel patching.

 

Vi testet også nylig HP nx6125 som har det samme chipsettet som s270 uten de samme problemene. F.eks. målte vi bedre batterikapasitet med nx6125 selv om batterikapasiteten er svakere, større skjerm og ML-utgaven av turion. Så ett eller annet merkelig med S270 er det garantert.

Ja, jeg tviler ikke på det - HP nx6125 stiller da også i en helt annen klasse kvalitetsmessig sammenlignet med S270 så det forundrer meg ikke. Forhåpentligvis er det bare et problem med det eksemplaret av S270 som dere fikk inn til test, ellers så har MSI et stort problem å hanskes med her.

Endret av snorreh
Lenke til kommentar

Linux på ny hardware kan være ganske utfordrende til tider, laptoper er langt fra noe unntak. Anser meg som Debian-fan, og kjører for tiden Ubuntu, så det smerter meg spesielt at det var disse dere testet. Jeg ville likevel gjerne sett dere prøvd siste versjon av knoppix på denne, forundrer meg stort om den ikke ville fått dere ihvertfall til en konsoll. Men det høres ut som om dere faktisk kom til en konsoll (ref. "den kom svært mye lengre enn oppstart med ACPI og APIC aktivert", dere mente vel deaktivert?). Var det bare xserveren dere hadde problemer med å få opp? Isåfall, er vel det et vanlig, men løsbart problem.

 

 

Neste gang dere prøver å kjøre inn linux fånyttes anbefaler jeg en tur til forumet, forundrer meg mye om ikke noen her kunne fått dere i gang. De som skal bruke linux på en slik er uansett ikke hvermannsen. Dere prøvde tross alt essensielt kun en distro - Debian, og den er ikke alltid den enkleste å få i gang.

Lenke til kommentar
Linux på ny hardware kan være ganske utfordrende til tider, laptoper er langt fra noe unntak. Anser meg som Debian-fan, og kjører for tiden Ubuntu, så det smerter meg spesielt at det var disse dere testet. Jeg ville likevel gjerne sett dere prøvd siste versjon av knoppix på denne, forundrer meg stort om den ikke ville fått dere ihvertfall til en konsoll. Men det høres ut som om dere faktisk kom til en konsoll (ref. "den kom svært mye lengre enn oppstart med ACPI og APIC aktivert", dere mente vel deaktivert?). Var det bare xserveren dere hadde problemer med å få opp? Isåfall, er vel det et vanlig, men løsbart problem.

 

 

Neste gang dere prøver å kjøre inn linux fånyttes anbefaler jeg en tur til forumet, forundrer meg mye om ikke noen her kunne fått dere i gang. De som skal bruke linux på en slik er uansett ikke hvermannsen. Dere prøvde tross alt essensielt kun en distro - Debian, og den er ikke alltid den enkleste å få i gang.

Kom ikke til konsollet heller nei, men maskinen jobbet et godt stykke med ACPI og APIC deaktivert. Likevel kom den ikke helt til konsollet.

 

Vi har mange svært dyktige Linuxfolk rundt oss, blant annet en som jobber i canonical (ubuntu) med kjerneutvikling.

Lenke til kommentar
  • 2 måneder senere...

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...