Gå til innhold

Romslig USB-minnekort


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Sinnsykt! 8 GiB flash for usle 1400kr! Sikker på at det ikke skal være dollar?

Edit: Nei, det ser vist ut til at det stemmer i følge pressemeldingen:

 

Availability

LaCie Carte Orange USB keys will be widely available through LaCie’s specialized dealer network in October 2005 for €99.99 (4GB version) and €149.99 (8GB version).

 

Disken er laget i metall,..

Angående navnediskusjonen så er "disk" etter min mening ennå mer missvisende enn "minnepinne". Siden dette har form av et kort så mener jeg "minnekort" passer best. Minnekort finnes jo i utallige formater fra før av og jeg ser ikke noe feil å tenke på dette som nok et minnekort.

Endret av Simen1
Lenke til kommentar
Særdeles hyggelig pris på et kjekt produkt!

Ja, prisen er nesten for god til å være sann. Hvis ikke dette er en skrivefeil så tyder det på et formidabelt ras i prisen på flashbrikker og dermed en meget lovende fremtid for SSD-disker til bruk som OS-disker.

 

Det eneste som var en smule skuffende her var en transferrate på 9 MB/s. Siden de aller største flashbrikkene er 2 GiB så betyr det at det må være 4 slike brikker (eller 8 stk på 1 GiB). Hver flashbrikke klarer som regel hastigheter på rundt 9 MB/s så det at de ikke har koblet disse smartere er litt skuffende. Hvis de hadde koblet disse 4-8 brikkene i en intern Raid0-kontroller så ville også transferrate blitt 4-8 ganger høyere, og det begynner å bli meget akseptable hastigheter sammenlignet med tradisjonelle harddisker.

 

Edit: Jeg kan ikke se at hverken ordet "flash", "disk" eller "microdrive" er nevnt i hverken pressemeldingen eller noe produktinformasjon. Er dere heeeelt sikre på at denne er basert på flash?

Endret av Simen1
Lenke til kommentar
Angående navnediskusjonen så er "disk" etter min mening ennå mer missvisende enn "minnepinne". Siden dette har form av et kort så mener jeg "minnekort" passer best. Minnekort finnes jo i utallige formater fra før av og jeg ser ikke noe feil å tenke på dette som nok et minnekort.

Minnekort er vel enda verre enn de andre nevnte forslagene. Da får man direkte assosiasjoner til kort av typen som puttes inn i en kortleser eller f.eks. et digitalkamera. Faktum er at grenesnittet på denne enheten skiller seg drastisk fra andre enheter som går under betegnelsen minnekort. LaCies represtentant her i landet (og Sverige) kaller det ganke enkelt "USB2 minne".

 

Når det gjelder hvilken lagringsteknologi som benyttes så forstid jeg det ut fra det jeg fikk tilsendt at det var flashminne det var snakk om, men jeg har sendt en mail for å få det bekreftet. Men helt ærlig, hva annet innen rimelig prisgrense kan passe i de dimensjonene? :)

 

Edit; ser at THG også skriver at det er flashminne.

Lenke til kommentar

Dette må da være en skrivefeil på prisen...8GB...sykt.. :dontgetit:

 

Edit:

Fint med 8 Gigabyte. Synes likevel 6 millimeter blir i det tykkeste laget. Det må gå å an lage det tynnere.

 

Problemet er vel her tykkelsen på USB-kontakten, som de ikke kan gjøre noe med. Hadde de brukt 4pins FW hadde den kanskje vært tynnere..?

Endret av brsseb
Lenke til kommentar
Når det gjelder hvilken lagringsteknologi som benyttes så forstid jeg det ut fra det jeg fikk tilsendt at det var flashminne det var snakk om, men jeg har sendt en mail for å få det bekreftet. Men helt ærlig, hva annet innen rimelig prisgrense kan passe i de dimensjonene? :)

microdrive passer fint innenfor det prisvinduet og inn under dimensjonene. Microdrive passer standarden for CompactFlash type II, altså 5 mm tykkelse og ca 36x48 mm. Altså vesentlig mindre enn dette kortet i alle retninger. En microdrive veier ca 19 gram også vesentlig mindre enn dette kortet på 60 gram. Transferrate passer også fint innenfor det microdrive klarer. De største microdrive er på 8GB (Seagate) så det passer også.

 

Hvis det viser seg å være microdrive så passer det mye bedre med prisen. Microdrive er nemlig ikke så dyrt, mens jeg tror ikke flash koster under ca 400 kr/GB, selv ikke i store opplag, innkjøpspris til produsenter. Dvs. at den på 8GB brude kostet minst 3200kr i rene produksjonskostnader, og dermed godt over 4000kr i utsalg i norge. Da er det merkelig om det plutselig dukker opp et produkt som koster under en tredjedel i utsalg.

 

Jeg gleder meg til å se svaret du får. Hvis det viser seg å være flash så er det ikke annet å gjøre enn å klappe og glede seg til å innstallere en SSD.

Lenke til kommentar

Dette var jo en kjempebra pris, 1400 er den absolutt verdt. Fargen derimot var vel ikke helt det beste valget men litt får man ofre for herligheten :)

 

Litt lav overføringshastighet som Simen1 merket seg men jeg regner med at hastigheter kommer seg etterhvert, ellers var den helt super :yes:

Endret av lavizh
Lenke til kommentar
vil denne komme opp som ekstern harddisk eller minnekort tro? interessert i å installere en eller annen gnulinux distro og det er så mye lettere å gjøre det dersom enheten oppfattes som hdd og ikke minnekort

Jeg ser ikke helt den logiske forskjellen. Kan du forklare? For meg ser windows ut til å behandle minnekort og eksterne HDD på akkurat samme måte. Slik at stasjonsbokstav kommer opp på samme måte og kan brukes på samme måte (f.eks dra og slipp). Slik er det i hvertfall her hos meg.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...