Gå til innhold

IE sikrere enn Firefox?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Jeg tror at den beste nettleseren i dag når det gjelder sikerhet er Opera, dette er jo bare en formening jeg har. Men jeg ser på changelogen til Opera iallefall så den ikke proppet full av sikkerhets brister i de forskjellige updatene.

Slik jeg ser det så har dette med hva som er mest bruk. Hvis flere bruker produktet så finner man nok flere feil.

 

IE er på top når det gjelder feil og brukere, Opera er i bunn når det gjelder feil og brukere.

 

Hvis Opera har hatt flere brukere så har vi nok hørt om flere feil der også.

Endret av olear
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+3124
Hvis Opera har hatt flere brukere så har vi nok hørt om flere feil der også.

Det jo ikke sammenheng med jo flere brukere, jo flere feil. Det kommer helt an på utviklerne av programvaren og på hvor dyktige de er, og hvor godt de har utviklet/ kodet programmet sitt.

 

Og på hvor gode rutiner internt de har på testing av programmet før en release.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+3124
Hvis Opera er så perfekt, hvorfor er det ikke flere som bruker det da?

Det eneste argumentet jeg har hørt i mot Opera er at den ikke er gratis og at den har ett reklamebanner. Det er nå historie, så får vi se da om hva som skjer framover..

Lenke til kommentar

Håper at Mozilla får ordnet på sikkerhets-svakhetene i Firefox før hackerene virkelig får øynene opp for mulighetene til å hacke dette produktet.

 

Liker godt Firefox jeg, og kommer til å fortsette å bruke det så sant ikke noe skikkelig skummelt skulle dukke opp en dag. :roll:

Endret av G
Lenke til kommentar
Jeg har åpnet IE tre ganger på en måned nå, og alle tre gangene har antivirusprogrammet mitt begynt å hyle og grine.. Det er grunn nok for meg til å holde meg unna IE, samme hvor mange feil utviklerne innrømmer å ha gjort.

Hos meg blir det også mye virus, ormer og lignende hvis jeg benytter IE. Derfor bruker jeg Firefox.

Lenke til kommentar

Ehh.

 

En ting Programmer.no skrive bedre. Dere må legge mer vekt på at dette er snakk om svakheter som produsenten har sagt seg enig i. Innen open source blir alle svakheter mer eller mindre automatisk godtatt(og publisert) så fort noen finner de. Hos ms er det bevist gang på gang at de venter i mange mnd før de sier at det har vært noe feil, og så venter de ofte enda lengre på å fikse de. Firefox har som oftest en feil rettelse med i samme dokumentet som beskriver feilen. Og er den ikke det så blir den laget innen noen dager. Ikke bare det feil i firefox betyr ikke som i IE at hele oset ditt automatisk blir med.

Lenke til kommentar
Hvis Opera har hatt flere brukere så har vi nok hørt om flere feil der også.

Det jo ikke sammenheng med jo flere brukere, jo flere feil.

Hvis flere bruker et program så er det lettere å finne bugs osv.

 

Hvis Opera er så perfekt, hvorfor er det ikke flere som bruker det da?

Hva som er bra, og hva som er populært har aldri hatt en spesielt god sammenheng, det må vel du være enig i som har en pingvin i avataren? ;)

 

AtW

Lenke til kommentar

Jeg synes det er tåpelig å si at Firefox er mindre sikrere enn Internet Explorer. La meg forklare:

 

For det første - hva betyr "sikkert"? Er det snakk om å måle i antall kjente sikkerhetshull eller hvor lang tid folkene bruker på å rette opp i rapporterte sikkeretshullene? Eller kanskje det er sikkerhetshistorikken? Det blir i mine øyne vanskelig å måle hvilken nettleser som er mest sikker kun basert på kjente sikkerhetshull.

 

Videre - Firefox og Opera er (heldigvis) fri for ActiveX-problemene. Er det tatt med i uttalelsen?

 

Firefox er open source, og det er i mine øyne nesten mer naturlig at det oppdages flere sikkerhetshull i Firefox enn i Internet Explorer på grunn av dette. Det er her responstiden teller inn - når et produkt er open source og et sikkerhetshull blir oppdaget, er produsentene nesten "tvunget" til å tilby en patch rimelig raskt da hullene raskere kan bli utnyttet av ondsinnede brukere enn det er med lukket kode.

 

Så - Internet Explorer er og vil alltid være mindre sikker. Både på grunn av at det finnes mange kjente sikkerhetshull som fortsatt ikke er tettet, fordi den har støtte for ActiveX og fordi Microsoft bruker uutholdelig lang tid på å slippe oppdateringer som fikser problemene.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...