Gå til innhold

Dell tilbyr Linux-laptop


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Godt gjort av Dell! Håper de lanserer dette i resten av verden og etterhvert. Selv om mange kanskje ikke kommer til å fortsette å bruke Mandriva på den, så er det ålreit å vite at om man kjøper den maskinen så burde all hardwaren fungere bra i linux. I tillegg så må det føles betryggende for ferske folk å få support.

Lenke til kommentar

Ventet på hva da? I Norge leveres den med Windows XP Professional, så ikke juble for mye, da :!:

 

940$ er jo mye billigere enn hva den koster her, da... (~8200) som gjør den til den billigste laptopen til DELL. Men den er også den minst kraftige...såvidt jeg kan se utifra hjemmesiden til dell... Så prisen passer vel godt til :)

Størrelsen er ca. samme som D600/610.

 

 

-Peat

Lenke til kommentar

Faren er vel ganske stor for at det blir en døgnflue, dersom volumene ikke blir store nok, så spørs det hvor lenge Dell vil? Problemet er vel at de fleste vil innstallere Windows uansett, nå har jeg ikke sjekket prisdifferansen, men tipper den skal være temmelig stor for å overbevise den store skaren av kjøpere..

Endret av kindings
Lenke til kommentar
Ventet på hva da? I Norge leveres den med Windows XP Professional, så ikke juble for mye, da :!:
Jeg har ikke tenkt til å kjøp'n. Har laptop, men selv om jeg drømmer om en ny kommer jeg ALDRI til å kjøpe Dell.

Det jeg har venta på er at Dell også får øya opp og oppdager at det fins alternativer til MS "diktaturet".

 

GNU/Linux kjørende PC'er kommer med tastatur i steden for diktatur, for oss som liker å taste produktivt i steden for å dikte opp produktivitet ^^

 

oh lord

 

940$ er jo mye billigere enn hva den koster her, da... (~8200) som gjør den til den billigste laptopen til DELL. Men den er også den minst kraftige...såvidt jeg kan se utifra hjemmesiden til dell... Så prisen passer vel godt til :)

Størrelsen er ca. samme som D600/610.

Det er en student pc så man prøver å få prisen ned slik at disse fattige får råd. I tillegg er det i forbindelse med et program fra utdanningsdirektoratet. Kanskje de sponser litt ... I så fall; staten gidder ikke sløse for studentenes beste ... ?

Finnes det en laptop fra Dell som er direkte sammenliknbar? Altså samme HW-specs?

Endret av olefiver
Lenke til kommentar

Ja, det er nok en fare, men jeg håper at mange nordmenn også ønsker denne valgfriheten. (Vi liker jo ikke tanken på å være låst til en leverandør, ikke sant? ;) * hint: Tine, Synnøve..*)

 

Det er en student pc så man prøver å få prisen ned slik at disse fattige får råd.

Det er jo bra at de prøver å få prisen ned. Dersom denne kommer med Mandriva som standard så vil vel en del folk få øynene opp for hvor mye ekstra det egentlig koster med windows. For Dell sin del blir det nok en fin kampanje med "priser fra utrolig lave xxxx kroner". Så jeg ser fordeler for både Dell og kunder.

 

Jeg tror ikke det skal være spesielt vanskelig å forhåndsinnstallere den norske versjonen av Mandriva nå som alt av drivere og testing er gjort i frankrike. Kanskje vi skulle dra en liten epostkampanje med forespørsler til Dell så kanskje de vipper mening til å ville tilby den til oss? :yes:

Endret av Simen1
Lenke til kommentar
Ja, det er nok en fare, men jeg håper at mange nordmenn også ønsker denne valgfriheten. (Vi liker jo ikke tanken på å være låst til en leverandør, ikke sant? ;) * hint: Tine, Synnøve..*)

Det håper jeg også :yes:

 

Men i motsetning til Tine vs Synnøve, så har visst mange "uopplyste" mennesker store problemer med å forstå hele konseptet med Windows, og ofte også MS Office.

Mange tror jo at dette på en måte er innebygd i pcene, og kan ikke forstå at det går an å erstatte med andre frie (og gratis) alternativer.

 

Senest for noen uker siden hadde jeg følgende telefonsamtale (fritt etter hukommlsen):

 

- "Den nye laptopen funker fint! Men jeg finner ikke Word, og ikke Excel heller. Har lett gjennom hele menyen"

- "Har du installert Office da?"

- "Hva mener du?"

- "Word og Excel er en del av Office-pakka til Microsoft. Du må isåfall installere denne, for jeg regner ikke med at den følger med."

- "Jøss, jeg trodde Word fulgte med på alle pcer. Jeg hadde det jo på forrige pc, og vi har det på jobben osv."

- "Med mindre du kjøper en studentversjon eller slikt, så koster Office faktisk flerfoldige lapper! Så du kan selv tenke deg hva som ville skjedd hvis det skulle fulgt med pcen din - den ville jo blitt langt dyrere. Så du må enten skaffe Office eller du kan installere et annet og gratis program som jeg har brukt mye isteden, nemlig OpenOffice. Selv om navnene likner har det ingenting med Microsoft og Office å gjøre."

- "Ok."

 

:roll:

Lenke til kommentar

Langbein: har selv hatt samme problemstilling og har måttet forklare at Word faktisk ikke er endel av Windows. Det fleste blir som du sier sjokket over hvor dyrt det er. Dog for dem som arbeider i større selskaper som har avtale med MS koster faktisk ikke Office pakken flesk(kalles MS home use program), selv bestilte jeg faktisk både engelsk og norsk versjon til den nette sum av 210.70 NOK pr stk. Tenkte det var greit å få med ordlistene.

 

Jeg er også klar over at det finnes gratisalternativer både på OS og Office siden, men det er fremdeles praktiske årsaker til å bruke de mest kjente programvarene. Selv bruker jeg endel programvare som ikke kan ersattes med Linux/OSX/FreeBSD versjoner, dvs jeg måtte antageligvis brukt mye tid på å få dem til å virke vha en emulator eller liknende.. Neppe verd strevet. Og dette tror jeg stopper veldig mange, dvs ikke at terskelen for å bruke alternativt OS i seg selv er høy, men pga relativt høy terskel for å få det til å fungere på samme nivå som man bruker Windows på(har vel litt med vonde vaner å gjøre :) ). Selv har jeg hatt ett par økter hvor jeg har prøvd Linux og FreeBSD, men har aldri fått alt til å fungere(siste gangen var det ATI X700Pro skjermkortet, WLAN og det integrerte lydkortet som ble problemet), dog er jeg åpen for å prøve det igjen... har alltid en partisjon liggende for alternative OS :)

Endret av kindings
Lenke til kommentar

Det "jevne" PC-bruker vil neppe merke noen forskjell på Mandriva og Windows XP. Det var lenge siden jeg brukte Mandrake, men jeg skulle nok tro at Mandriva føles både enklere og mer logisk for en person som for aller første gang bruker en PC: Siden personen ikke er forutintatt i forhold til operativsystemet forventes det heller ikke at noe skal likne på Windows.

Endret av Manuel
Lenke til kommentar

Den jevne PC-bruker vil nok få sjokk om vedkommende ikke vet hva den kjøper, folk er vant med Windows og når de får noe annet vil nok support-telefonene til Dell dure som bare det. Folk "kan" Windows og når de får noe nytt så takler de ikke det i det hele tatt, det finns utallige folk som ikke forstår noe som helst hvis bare bakgrunnen er byttet om. Hvis det er en ting man ikke skal undervurdere så er det hvor lite kunnskap folk genrelt har om PC.

Lenke til kommentar

Merk at dette ikke er PC'er for allmuen, men for studenter, som jeg trur vil være mer åpne mot bytte av OS, både pga alder og kunnskapsnivå mm.

 

Derimot er jeg enig med både Basus og Manuel i slik henseende at folk flest driter egentlig i hva som kjøres på PC'en bare de fortsatt kan gjøre det de gjorde før.

Den holdningen om at folk "kan" Win er bare relevant for de som har hatt en PC før, men det er klart at det er lett å bli forvirret når naboens PC fungerer veldig anderledes ut.

Men Jeg trur problemet egentlig er en vri på det Langbein nevner:

Folk flest greier ikke å skille på maskinen og programmet.

De "vet" vel at det er et skille der, de klarer jo å legge inn programmer og reinnstallere Win, men likevel er konseptet programvare vanskelig å forstå for meget mange.

Jeg liker å sammenlikne dette med en motor. Selv bestemora mi kan, med hjelp fra en manual og en god verktøyboks, klare å demontere og remontere en enkel bensinmotor. Dertil er det lett å forstå hva som driver motoren; bensin, en eksplosiv væske, eureka.

Jeg har store motforestillinger mot å la far min, som er utdannet telemontør og habil trekker, åpne PC'en sin for å fikse'n sjøl. Og han har fortsatt, etter flere år med en datanerd som sønn, problemer med å forstå bits og Bytes.

 

For de aller fleste er PC'en det nærmeste de kommer magi i dagens samfunn.

Dermed blir også konseptet med å bytte ut Win "way out".

Men det samme spiller inn når GNU/Linux kommer ferdig innstallert og satt opp med support muligheter.

 

 

Detta var mye rabbling det ^^

Lenke til kommentar
Derimot er jeg enig med både Basus og Manuel i slik henseende at folk flest driter egentlig i hva som kjøres på PC'en bare de fortsatt kan gjøre det de gjorde før.

Jeg tror ikke dette er tilfelle, jeg kjenner folk som klager over at knappene og menyene i Excel ser litt anderledes ut i 2003 verianten enn i XP varianten, så at det bare er funksjonaliteten som gjelder stiller jeg meg tvilende til. Folk liker det kjente og det er også noe av grunnen til at de fleste av oss faktisk ikke er veldig imot at programvare og PCer har blitt en slags standard, dvs at jeg kan hoppe fra en PC i ett firma til en annen i ett annet firma uten å ha behov for noe som helst opplæring.

 

Folk som ikke har hatt eller brukt PC før er en helt annet sak, men da er nok dette neppe ett stort problem. Dog er dette en forsvinnende liten gruppe etterhvert, dvs som aldri har brukt en PC og som kan tenkes å faktisk kjøpe en PC.

Lenke til kommentar

Når folk har lært seg et program ser de ikke at det er nødvendig å lære seg et program med samme funksjonalitet selv om det kanskje er bedre eller billigere. Som mennesker er vi "skapt" for å lære, men likevel klarer vi å ha problemer med å lære oss "magiske" ting som f.eks bruk av programvare, for å si det slik brukte noen jeg kjente seks måneder på et studie for å ta alle modulene i datakortet mens jeg tok hele greien på en uke.

 

Omskolering og videreutdannelse er vanlig nå for tiden, også kursing, og da begynner folk å vegre seg mot å lære seg ting som man egentlig ikke trenger bare fordi de er lei av det.

Endret av Basus
Lenke til kommentar
Folk som ikke har hatt eller brukt PC før er en helt annet sak, men da er nok dette neppe ett stort problem. Dog er dette en forsvinnende liten gruppe etterhvert, dvs som aldri har brukt en PC og som kan tenkes å faktisk kjøpe en PC.

Neppe et stort problem?

Med fare for å gå komplett OT her, men har du noen helst formening om hvor mange mennesker i verden som aldri har brukt en PC?

Faktiskt så er det rundt en tredjedel av verdens befolkning som knapt nok har sett en telefon, for ikke å snakke om brukt en.

 

Enten må du begrense deg til den vestlige/industrialiserte verdenen eller moderere utsagntet ditt.

 

Jeg tror ikke dette er tilfelle, jeg kjenner folk som klager over at knappene og menyene i Excel ser litt anderledes ut i 2003 verianten enn i XP varianten, så at det bare er funksjonaliteten som gjelder stiller jeg meg tvilende til.
Nå snakker jeg generellt sett, men greit nok.

Min erfaring er midlertidig at slike mennesker, som klager på at alt ikke er HELT likt etter at de har oppgradert selv om de fortsatt kan bruke programmet effektivt, er menneske som aldri blir helt fornøyde før de har klaget seg ferdig.

 

Men selvfølgelig, alle overganger blir etterfølgt av en tilvenningsfase. Flere bil allorgier: Hvis du bytter fra Golf til Passat vil du bruke litt tid på å venne det til den nye bilen. Den veier mer, har et annet effektregister og føles rett og slett annerledes. Men det er fortsatt en bil, og Excel er fortsatt Excel.

Endret av olefiver
Lenke til kommentar

Min (ikke alt så omfattende) erfaring er at folk som kan windows godt har vanskeligheter for å gå over til linux, fordi de har for store forventninger. De forventer at alle programmene og spillene de har skal fungere, at alt skal se likt ut, at alt skal fungere likt, og all den billige noname hardwaren dems skal fungere perfekt. Sjokket blir ofte stort og de gir opp med en gang.

 

De som kan lite eller ingenting bryr seg ikke hva de bruker, så lenge de får gjort det de trenger. Ofte surfe, chatte og skrive mail og dokumenter. Det største problemet jeg har opplevd med sånne er å forklare hvorfor hotmail ikke alltid virker som det skal i Opera.

 

Dette er bare erfaringer fra venner og familie :)

Lenke til kommentar

Herrrlig, nå er det bare å krysse fingrene for at franskmennene gjør det eneste riktige, velger linux. Jeg synes også det er meget fornuftig å nettopp gå løs på laptop markedet, der er ikke spill like senstralt som for stasjonære. For de som ikke har behov for høy spillytelse vil linux funke glimrende. Et av de værste hindrene tar jo Dell seg av, nemlig hardware støtte, og konfigurering av OS, så her funker nok alt out-of-the-box.

 

For de virkelig håpløse, gi dem XP look-alike desktop, kall snarveiene excel og word, så aner de ikke at det er noe annet enn en ny versjon av MSwin de har mellom hendene. Det aller meste er like greit i linux som i MSwin når noen har satt det opp, det bare funker. Ingen virus, ingen spyware, ingen registre som tynger maskinen. Tut og kjør i år etter år til det er dags for ny maksin, hvor mye enklere kan det bli. Faktisk følger alt du trenger med distroen, så jeg vil påstå at det er greiere enn en ny maskin med MS, eks. med k3b kan du brenne alt, hvor mange noviser vet at de trenger nero e.l. på MS?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...