Gå til innhold

Dell lanserer Mandriva-laptop


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Flott at PC-produsenter har fått øynene opp for Linux. :) Overrasker meg litt at Dell gjør dette, som er blitt kritisert tidligere for å være "slave av Microsoft".

 

Kanskje dette er en reaksjon på at HP annonserte at de skal begynne å produsere bærbare PCer med Ubuntu Linux installert på?

Endret av Gimper
Lenke til kommentar

"Dette produktet viser at Mandriva i dag er klart for forbrukermarkedet" og

"Mandriva håper at det å få Linux ferdiginstallert på maskinen skal fjerne den faktoren mange ser på som svært vanskelig når det gjelder Linux, nemlig installasjonen".

 

Disse 2 påstandene var veldig interessante. Den siste med installasjonsvansker vil jeg være litt skeptisk til, fordi du får jo gjerne like mye installasjonsvansker med den videre bruken. Nå finnes det riktignok ordentlige installasjoner som ligger i ekstra programmene, men det er vel langt i fra alle programmer for Linux som kommer med den ekstra hjelpen. Dessuten er det mye rart "under panseret" på Linux som vanlige folk ikke skjønner hvordan fungerer, eller hva er vitsen med før de virkelig savner noe.

 

Jeg tror ikke Linux er helt klart for forbrukermarkedet. Har det virkelig skjedd så store forandringer på brukervennligheten i det siste? Fortell oss isåfall om disse spesielle forandringene.

 

Det er nok en del folk som sitter med gode og dårlige erfaringer med brukeropplevelsen. Linux er bra det om du gidder å lære deg "spesialitetene".

 

Hvor lett er det å installere driver i Linux for eksempel?

Lenke til kommentar
Hvor lett er det å installere driver i Linux for eksempel?

Poenget er at det ikke skal være nødvendig å installere drivere på Linux-systemer (selv om du noen ganger må det i dag); drivere skal i utgangspunktet være inkludert som moduler. Det største driverproblemet i Linuxverden i dag handler jo om WLAN-drivere, og mange kort er støttet, men dessverre er driverne ofte lukkede og kan dermed ikke være inkludert i distribusjoner.

Lenke til kommentar
Hvor lett er det å installere driver i Linux for eksempel?

Poenget er at det ikke skal være nødvendig å installere drivere på Linux-systemer (selv om du noen ganger må det i dag); drivere skal i utgangspunktet være inkludert som moduler. Det største driverproblemet i Linuxverden i dag handler jo om WLAN-drivere, og mange kort er støttet, men dessverre er driverne ofte lukkede og kan dermed ikke være inkludert i distribusjoner.

Ja, men hva når du har behov for å legge inn en nyere driver versjon?

Lenke til kommentar

Må si dette er et meget stort skritt i riktig retning. Jeg betviler litt at mandriva er brukervenlig nok folk flest per dags dato, men bare prinsippet ved at et stort selskap som dell tilbyr linux er veldig positivt for en fremtid hvor vi forhåpentligvis ser mer konkuranse mellom ulike opperativsystemer.

 

Forsten ser jeg ikke på linux som spesielt brukervenlig før de har klart å erstette all terminal bruk med GUI.

Lenke til kommentar

Tror skreddersydde versjoner av Mandriva vil overskride mest om ikke all terminalbruk, terminalbruk er også "normalt" i Windows, men brukes bare av et fåtall av brukerne, og jeg vil tro at det vil også være det samme med Linux. Tror også at oppdateringer vil bli tilgjengelig fra et eget oppdateringssystem som vil ta seg av både drivere og sikkerhetsoppdateringer.

 

Syns dette er flott gjort av Dell og håper de vil tilby alle muligheten til å kjøpe Linuxbaserte maskiner.

Lenke til kommentar
Forsten ser jeg ikke på linux som spesielt brukervenlig før de har klart å erstette all terminal bruk med GUI.

Det er fullt mulig å bruke en Linux-maskin uten å måtte ty til terminalbruk; men du må være litt heldig eller lur ved kjøp av maskinvare, siden det aller meste terminalbruk som kan være nødvendig for en Linux-bruker kommer av dårlig støttet maskinvare.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...