Gå til innhold

Mer fleksibel SLI


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Det er mer nytt som kommer og... 80-serien er spør du meg den største oppdateringen jeg kan huske for GeForce kortene...

 

Har allerede postet det som er offentligjort av nVidia vedrørende SLI i 80-serien i en annen tråd... Og det er også mer nytt (ikke SLI rellatert) som kommer... :thumbup:

 

- TV-ut og HDTV ut støtte med SLI

 

- Som nevnt her. Mikse kort fra forskjellige fabrikanter, f.eks. SLI med kort fra ASUS og XFX, eller MSI og Gainward

 

- Mikse sammen kort med forskjellig mengde minne, for eksempel 512Mb versjonen av 7800GTX (kommer snart) med 256Mb versjonen.

 

- Mulighet til å slå på VSync i alle Direct3D og OpenGL applikasjoner

 

- Dynamisk aktivere og deaktivere SLI, altså uten reboot

 

- Støtte for Linux også!  :love:

 

- Bedre og mer brukervennelig oppsett for å velge vanlig SLI eller SLI AA

 

- Ytelsesøkning i de fleste spill, både vanlig SLI og SLI AA

 

- Over 150 ferdig optimaliserte spill i SLI

 

- SLI aktivert standard for alle spill (dette gjøres også i 75-serien)

 

Synes jeg har sett flere som hardnakka har sagt at med de nyeste driverne, støtter SLI alle spill...Kan noen avkrefte\bekrefte ?

Ja.... Kan bekrefte dette. SLI blik aktivert som default på alle spill. Det med optimalisert for 150 titler betyr at de titlene er spessielt optimalisert av nVidia... Akkuratt som ATi kommer til å optimalisere enkelte titler med Catalyst A.I. når Crossfire brukes.

 

PS! SLI kan aktiveres som default på alle spill allerede nå i ForceWare 75-serien...

Endret av [GDI]Raptor
Lenke til kommentar
Antall spill som er optimalisert for SLI skal dessuten øke, til rundt 150 titler

 

 

Synes jeg har sett flere som hardnakka har sagt at med de nyeste driverne, støtter SLI alle spill...Kan noen avkrefte\bekrefte ?

SLI kan brukes i alle spill ja, men det er noen som er optimalisert. Som jeg har forstått det betyr det litt bedre ytelse enn generic SLI support som man kan sette på i de globale innstillingene.

Lenke til kommentar

Håper problemet med AA og kravlende piksler (shimmering) er totalt vekke i denne releasen. Brukt 78.03 beta i det siste, der problemet er blitt noe redusert, men ytelsen en smule lammet. Forventer at dette ikke er tema lenger når 80-serien endelig er på plass.

 

Kjekt å se at SLI endelig ser ut til å modne nå. Må nesten planlegge kjøp av kort nr 2 snart. :D. Hvis jeg bare finner en strømforsyning jeg liker da...de jeg har sett så langt med SLI-sertifiseringer er store, stygge og bråker noe forferdelig... :(

Lenke til kommentar
Kjekt å se at SLI endelig ser ut til å modne nå. Må nesten planlegge kjøp av kort nr 2 snart. :D. Hvis jeg bare finner en strømforsyning jeg liker da...de jeg har sett så langt med SLI-sertifiseringer er store, stygge og bråker noe forferdelig... :(

tja...

OZc PowerStream 520W og 600W fungerer bra, selv om de ikke er SLi sertifisert... Strøm kravene for to av de nye 7-serie kortene er ikke så ille

Lenke til kommentar

Når det gjelder SLI og støtte utenom Windows, er jeg helt sikker på at dette også kommer til å dryppe over på FreeBSD. Jeg er nokså sikker på at denne støtten også vil være å finne i Solaris-driverne. Når nVIDIA kommer med nye linux-drivere, blir også FreeBSD- og Solaris-driverne oppdatert i samme slengen og får samme versjonsnummer, da disse driverne er identiske. Så for alle dere med SLI: snart har dere samme valgfrihet som de av oss som har et skjermkort fra nVIDIA, men ikke SLI.

Lenke til kommentar
En ting jeg lurer på..

Støtte for forskjellig kort er vell og bra, men passer sli broen fra et 6600gt til et 7800gt?

Skjønte det sånn at 7800GT og 6600GT ikke vil passe sammen, men at f.eks. XFX 7800GTX vil passe sammen med Gainward 7800GTX. Det var vell ikke sånn før? Da tror jeg man måtte ha samme bios..

Endret av Zipman
Lenke til kommentar
En ting jeg lurer på..

Støtte for forskjellig kort er vell og bra, men passer sli broen fra et 6600gt til et 7800gt?

Skjønte det sånn at 7800GT og 6600GT ikke vil passe sammen, men at f.eks. XFX 7800GTX vil passe sammen med Gainward 7800GTX. Det var vell ikke sånn før? Da tror jeg man måtte ha samme bios..

 

Tror nok det stemer. Crossfore skal ha sammem begrensningene. f.eks. 800-sereien kjører bare med 800 kort, og 850-serien kjører bare med 850 kort.

 

Men dersom nvidia har nøyaktig sammme begrensning, so vil et 7800gt kunne kjøres sammen med et 7800gtx. Kommer ikke helt frem hvorvidt det er mulig eller ikke...

Lenke til kommentar
En ting jeg lurer på..

Støtte for forskjellig kort er vell og bra, men passer sli broen fra et 6600gt til et 7800gt?

Skjønte det sånn at 7800GT og 6600GT ikke vil passe sammen, men at f.eks. XFX 7800GTX vil passe sammen med Gainward 7800GTX. Det var vell ikke sånn før? Da tror jeg man måtte ha samme bios..

 

Tror nok det stemer. Crossfore skal ha sammem begrensningene. f.eks. 800-sereien kjører bare med 800 kort, og 850-serien kjører bare med 850 kort.

 

Men dersom nvidia har nøyaktig sammme begrensning, so vil et 7800gt kunne kjøres sammen med et 7800gtx. Kommer ikke helt frem hvorvidt det er mulig eller ikke...

Da må jeg ha missforstått. Skal prøve å finne artikkelen som fikk meg til å tro det.

Lenke til kommentar

Står bare at man kan kjøre kort fra ulike produsenter med ulik minne, sier ingen ting om man kan mikse 7800 med 6800 osv.

Det hadde jo seff vært konge, så man slapp å "kaste" kort når man oppgraderte. På en annen side spørs det jo om de blir hemmet av dårligste kortet, eller om de bare fordeler mer arbeid til det beste kortet.

Utifra tidligere begrensninger synes jeg dog dette virker nesten litt for godt.

Antakelig kan du kun mikse f.eks. 7800 GT fra to produsenter og/eller ulikt antall minne.

Lenke til kommentar
Det er flott at man kan blande forskjellige kort i SLI, men det er vel slik at det beste kortet vil "skru ned ytelsen" til nivået til det dårligste. På den måten blir et 7800gtx og et 6600gt sammen lik to 6600gt. Noen som vet om dette stemmer?

Hvis den nye driveren støtter kombinasjoner av ulike GPUer (og ikke bare samme GPU med ulik produsent av kortet) så tror jeg ikke at ytelsen blir "skrudd ned". Men det blir nok neppe så effektivt at 1 + 2 = 3. Akkurat som det med like kort ikke blir 1 + 1 = 2.

 

Men hvor effektivt eller innefektivt en slik kombinasjon vil være vet jeg ikke. Jeg kan jo håpe på at skjermbildet deles inn i prosentvis så store deler som hvert kort sansynligvis vil yte. Altså om kort B yter dobbelt så bra som A så får kort B 2/3 av skjermbildet mens kort A får 1/3 av skjermbildet. Hvis det kun deles 50/50 så vil det bli mindre effektivt men man vil fortsatt få noe bedre SLI-effekt av A+B enn A+A.

 

F.eks hvis man prøver den usansynlige kombinasjonen av 6600GT + 7800GTX så vil det fortsatt yte bedre enn 6600GT + 6600GT. Grunnen er at arbeidsmengden aldri kan deles nøyaktig 50/50 selv om arealet på skjermen deles nøyaktig 50/50. Skjermbildet vil forandre seg hele tiden og mengden detaljer som de to kortene får vil hele tiden variere. Det ene øyeblikket får kanskje kort A 60% av arbeidet, mens kort B får 40%. Da må kort B vente på kort A. I neste øyeblikk er det omvendt. I de øyeblikkene der kort A (6600GT) må vente på kort B (6600GT) så blir det ingen ytelseforskjel av å bytte kort A med et 7800GTX. I de andre øyeblikkene, der kort B (6600GT) må vente på det andre kortet A (6600GT) så vil det bli ytelseøkning om kort A var byttet ut med 7800GTX. I gjennomsnitt i spill og tester vil man få en ytelse som er gjennomsnittet av de to øyeblikkene: "ingen forskjell" og "bedre ytelse".

 

Altså vil man få litt bedre ytelse av å ha 6600GT + 7800GTX enn 6600GT + 6600GT selv med en 50/50 fordeling av skjermbildet.

 

Men hvis driveren støtter ulik fordeling av skjermbildet, f.eks 33/67 så vil man få ennå bedre ytelse. Men selv dette vil ikke bety 100% utnuttelse av begge GPUene, akkurat som før.

Lenke til kommentar
Tror nok det stemer. Crossfore skal ha sammem begrensningene. f.eks. 800-sereien kjører bare med 800 kort, og 850-serien kjører bare med 850 kort.

Hmm. Det høres underlig ut. Såvidt jeg har forstått må du ha to kort av samme shadergenerasjon. Du kan f.eks. kjøre ditt X800Pro sammen med et X850 XT master-kort, og det går helt fint. (Og hvorfor skulle du ikke det? Begge to er PS 2.0b, har samme feature-set osv.)

 

Hvis du derimot kjøper et X1800-kort, med SM 3.0-støtte, så må du mikse det med et annet kort fra X1800-serien.

Lenke til kommentar
Tror nok det stemer. Crossfore skal ha sammem begrensningene. f.eks. 800-sereien kjører bare med 800 kort, og 850-serien kjører bare med 850 kort.

Hmm. Det høres underlig ut. Såvidt jeg har forstått må du ha to kort av samme shadergenerasjon. Du kan f.eks. kjøre ditt X800Pro sammen med et X850 XT master-kort, og det går helt fint. (Og hvorfor skulle du ikke det? Begge to er PS 2.0b, har samme feature-set osv.)

Da har du missforstått...

x800 Master kort må brukes sammen med X800 kort

x850 Master kort må brukes sammen med X850 kort

 

Minnet må også være likt, derfor kommer x800 Master kortet med enten 128Mb eller 256Mb.

 

For å si det sånn... Crossfire viste seg å være my mindre fleksibel enn av ryktene skulle ha det til...

 

Står bare at man kan kjøre kort fra ulike produsenter med ulik minne, sier ingen ting om man kan mikse 7800 med 6800 osv.

Det stemmer. Foreløpig kan ikke kort fra 7-serien mikses med kort fra 6-serien. Har ikke testet å mikse 7800GTX med 7800GT.

 

anbefaler ikke å legge inn denne driveren, det er ikke en komplett 80-serie driver, og den er bare kompilert spessielt for å demonstrere at SLI fungerer med kort fra forskjellige produsenter. Forrige "lekkede" 80-serie driver var kun kompilert for å vise at HD-video dekoding fungerte...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...