Gå til innhold

Microsoft vil ta Linux på cluster


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Artikkelen reiser flere spørsmål enn den gir svar, f.eks.

- hvorfor mener Microsoft at tiden er inne til å satse på clusterteknologi?

- hva skiller dette fra alminnelig High Availability basert på failover?

- hva med deres tidligere løsninger innen dette segmentet?

- betaversjon tyder på en ny produktlinje, da er det ekstra interessant å vite hva som skiller deres nye løsninger fra de gamle

- hva med kommentarer fra ledende Linux-selskaper i dette segmentet? Vi har jo en av dem i Norge.

Lenke til kommentar

Jeg må si at denne artikelen fikk meg til å humre litt. For folk som ikke har kunnskaper om hpc, kan kanskje windows på compute nodes virke som en god ide. Det er det ikke :-).

Av alle superdatamaskinene på top500.org er det kun en som kjører windows, rundt halvparten kjører linux, temmelig mange kjører BSD, og resten kjører "ymse".

At folk bruker linux i klyngene sine er det flere gode grunner til:

 

* Det er gratis; en klynge har gjerne 1000+ noder, og da utgjør lisenskostnadne for windows faktisk ganske mye penger.

* Alle applikasjoner som man har lyst til å kjøre på en klynge er skrevet for unix.

* Hvorfor bruke opp verdifull prosessortid på et grafisk brukergrensesnitt som alikevel ingen ser?

* Mindre administrasjon (faktisk - de distrubusjonene som er laget for clustere er genialt enkelt å vedlikeholde)

 

At microsoft viser frem denne fine serveren sin ved å kjøre 4 maskiner sammen for å regne ut et excel-ark sier vel sitt. Dette tyder på to ting:

1. At løsningen ikke skalerer noe særlig

2. At de ikke har lyst til å sammenlikne seg med linux (for da hadde de kjørt linpack, og tallene ville vært sammenliknbare). (Og før alle idiotene ser ordet "linpack" og tror det har noe med linux å gjøre, så tar dere feil)

 

Å ja - Dere som fremholder brukervennligheten til Windows som et stort pluss på compute nodes - dere aner vireklig ikke hva dere snakker om. En bruker skal _aldri_ være utsatt for hva som faktisk kjører på disse nodene, så det spiller ingen rolle.

Og dersom du ikke helt skjønner hvordan man skal sette opp et cluster i linux, så er du for dum til å bruke ett uansett om det kommer på windows eller linux.

Lenke til kommentar
At microsoft viser frem denne fine serveren sin ved å kjøre 4 maskiner sammen for å regne ut et excel-ark sier vel sitt. Dette tyder på to ting:

1. At løsningen ikke skalerer noe særlig

2. At de ikke har lyst til å sammenlikne seg med linux (for da hadde de kjørt linpack, og tallene ville vært sammenliknbare). (Og før alle idiotene ser ordet "linpack" og tror det har noe med linux å gjøre, så tar dere feil)

Reagerte på det samme, excel-cluster... Men regner kanskje med at det er en eller annen underliggende teknologi alle applikasjoner i windows kan bruke?

 

Uansett, om MS vil ta linux cluster har de en rimelig feit jobb foran seg. Linux skalerer meget bra, og har i stor grad utkjempet eldre, store unixer i dette markedet. Windows er ikke engang i nærheten akkurat nå...

 

Og jeg har ennå ikke komt inn på spørsmålet rundt lisenser...

Lenke til kommentar

På lisenssiden vil jeg gjøre oppmerksom på at RH tar betalt pr. node. Alle CPU-intensive applikasjoner som kjører flere enn en prosess er interessante å kjøre på klynge, det inkluderer mange programmer skrevet for MSwin. At de unngår linpack eller andre standard klynge/server benchmarker skyldes ganske sikkert dårlig skalering, men på de områdene hvor MS er etablert er ytelsen meget god, så jeg ville ikke følt meg for trygg der heller. Når det gjelder brukervennlighet er jeg helt enig i at det blir latterlig, trenden i dag er at man ikke skal se nodene i det hele tatt, slik at alt brukeren ser er GUI'en til applikasjonen, og den er akkurat slik den har blitt programmert uavhengig av OS. Avslutningsvis vil jeg føye til: Av hele mitt hjerte ønsker jeg MS all mulig ulykke med sitt klyngeprodukt.

Lenke til kommentar

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...