Gå til innhold

Siemens M75


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Java MIDP 1.0 brukes i dag mest til enklere hjelpeprogrammer, mens nye spill av den litt mer avanserte sorten bruker MIDP 2.0

- 80% av spillene som lages for MIDP2-mobiler idag kodes fortsatt i MIDP1 ;)

 

Testen er forøvrig gjennomsyret av SonyE-propaganda, f.eks disse linjene:

Hvis man skal ha telefon som tar gode bilder, bør man likevel se på modellene med 2 megapiksels kamera og autofokus
Forskjellen fra klassens beste, Sony Ericsson S700i er betydelig
Sony Ericsson har også gitt oss estetiske opplevelser med deres K750i og W800i

 

Da burde dere jo også ha nevnt at M75 koster kun 2200,- mens de høyt over-prisede modellene fra SonyE ligger på henholdsvis 3200,- (K750), 3800,- (W800) og 4200,- (S700).

 

Og hvorfor nevnes ikke muligheten for firmware-oppgradering via GPRS?

Dette er jo kanskje den aller største nyheten ved M75 (selv om også SL65 og S65 støtter det fra en viss firmware).

Lenke til kommentar

Greit, jeg lover å legge inn info om gprs-oppgradering når jeg kommer hjem fra skolen.

 

At jeg driver med SE-propaganda, synes jeg derimot ikke var på plass. Nokia er også nevnt med Series 60, og har kanskje ikke disse også 2mp-mobil med autofokus?

 

Krangelen på hva som er det beste 1,3 mp kameraet er vanskelig å avgjøre, men av de telefonene som selges i Norge, synes vi at S700 tar de beste bildene, det har ikke noe med pris å gjøre.

Lenke til kommentar

Er jo klart molna klager på at telefonen ikke får like mye skryt som SE sine telefoner, men har jobber jo med/for Siemens. De tingene som manglet i testen er derimot greit at han nevner! Men jeg må si meg enig i at SE alltid får litt for høy karakter i forhold til Nokia og Siemens her på Amobil, noe som har ført til at jeg ikke bruker testene her til noe særlig annet enn tidsfordriv...

Lenke til kommentar

De som vurderer en robust mobil som M75 er neppe interessert i S700. Hvis man skal være skikkelig pirkete kan man ikke engang si at S700 ikke har 1.3MP-kamera, siden det kun er 1.22MP, mens M75 har 1.31MP ;)

 

Jeg synes Siemens burde få skikkelig skryt for å klare å lage mobiler med MP-kamera til en så billig penge. S65 koster 1900 nå, det er jo et røverkjøp. Til sammenligning har SonyE ingen mobiler med MP-kamera for under 3200 kroner...

Amobil burde kanskje ha en artikkel om over-prising av enkelte produsenter...

 

M75 gjør det den skal gjøre, være robust. Alt annet snacks i denne mobilen er en bonus.

 

GA: jeg har aldri jobbet med eller for Siemens. (jeg jobber derimot med SonyE, men det har ingen betydning for mitt personlige syn på deres produkter ;) ).

Endret av molna
Lenke til kommentar

Jeg synes M75 virker som en bra mobil, vurderte å kjøpe den, eneste problemet slik jeg ser det er alt for dårlig kamerafunksjon, hadde denne vært litt bedre skulle jeg heller kjøpt denne enn k750i som jeg har nå. Hadde tidligere en siemens CX65 som jeg var godt fornøyd med, men savnet av godt kamera var for meg det største problemet. Siemens skal ha kreditt for å lage mobiler i et segment som f.eks samsung og SE tydeligvis ignorerer at finnes! Nokia sine konkurrenter er milevis bak (5140/5140i). FW-oppgradering via GPRS er også en smart nytenkning.

Lenke til kommentar

Jeg synes Siemens burde få skikkelig skryt for å klare å lage mobiler med MP-kamera til en så billig penge. S65 koster 1900 nå, det er jo et røverkjøp. Til sammenligning har SonyE ingen mobiler med MP-kamera for under 3200 kroner...

Amobil burde kanskje ha en artikkel om over-prising av enkelte produsenter...

 

Jeg syntes ikke kameraet i S65 er verd 100 kr en gang, hadde heller valgt en billig mobil med bra vga-kamera fremfor denne.. har hatt S65 tidligere, og bestekameraten min bruker den daglig! Bildene tatt med den er skikkelig støyfulle, selv når de er tatt i opplyste omgivelser.. men ellers er det mye telefon for pengene hvis du betaler under 2000 kr for den.. kameraet er bare ikke det jeg ville brukt som argument, annet enn at det er over 1 mp, noe som ikke sier noe som helst om kvaliteten på bildene anyway.. kun størrelsen!

Lenke til kommentar

Jeg syntes ikke kameraet i S65 er verd 100 kr en gang

Sånn personlig uten å ha noe konkret å vise til, så går jeg ut i fra at du faktisk har rett i det. Det er sikkert ikke verdt 100 kroner :)

At en telefon med 1,3 mp skal koste så mye mer enn en med vga, er det nok ikke produksjonskostnadene som bestemmer, men markedet. Og er kameraet udugelig, så hjelper det ikke at det tar større bilder...

Lenke til kommentar

S65 var verdens første GSM-mobil med MP-kamera, så det kameraet var nok dyrere enn de fleste andre kameraer uten at det har noen betydning.

 

I Norge ble faktisk S65 solgt i pakke med skriver fordi kameraet var såpass bra at man kunne ta utskrift for første gang fra en mobil. Og det har bare blitt bedre etter hvert som ny firmware har kommet. Å si at det er udugelig er en tåpelig komentar og vitner om uvitenhet blandt Amobils skribenter. No big surprise det, men dere bør huske at det er mange med enda mer uvitenhet som faktisk tror på alt det dere skriver. På video er det udugelig, men hva angår bilder funker det fint til MMS, web-bilder og altså utskrift.

Lenke til kommentar

Kjære Molna:

Nå sa jeg aldri at kameraet i S65 er udugelig, men at et kamera KAN være udugelig til tross for at det har 1,3 megapiksler.

 

Hvis du synes det er bra nok til store bilder, og utskrift, er du naturligvis i din fulle rett til å mene det. Jeg forbeholder meg derimot retten til å mene at et kamera ikke er bra kun fordi det har passert en megapiksel i oppløsning.

 

Vi setter også pris på konstruktive tilbakemeldinger, men vær så snill å hold det saklig.

Lenke til kommentar
S65 var verdens første GSM-mobil med MP-kamera, så det kameraet var nok dyrere enn de fleste andre kameraer uten at det har noen betydning.

 

I Norge ble faktisk S65 solgt i pakke med skriver fordi kameraet var såpass bra at man kunne ta utskrift for første gang fra en mobil. Og det har bare blitt bedre etter hvert som ny firmware har kommet. Å si at det er udugelig er en tåpelig komentar og vitner om uvitenhet blandt Amobils skribenter. No big surprise det, men dere bør huske at det er mange med enda mer uvitenhet som faktisk tror på alt det dere skriver. På video er det udugelig, men hva angår bilder funker det fint til MMS, web-bilder og altså utskrift.

 

Har du noen eksempler på bilder fra S65 som er viser hvor bra det kan være? Jeg har på hjemmepc'en min liggende en god del bilder tatt med denne, med både gammel og ny firmware, og de imponerer stort sett ikke! Men kanskje jeg er kresen.. forventer ikke digitalkamera-kvalitet av en telefon, men syntes fargene er for blasse med en gang bildene ikke er tatt i sollys (noe som er sjelden i hjembyen min Bergen), og ofte uskarpe med mye støy..

Lenke til kommentar

Litt pussig å se at man tester en utpreget utendørsmobil UTEN å inkludere noen bilder tatt utendørs..... Menyestetikk er jo relativt sett også veldig viktig for en slik telefon! Waaay to go! ;)

 

Ok, nok sarkasme, testen var vel i sum grei. Den får fram det meste av de tingene som er viktig dersom man skulle vurdert denne telefonen. Jeg har vel personlig en noe mer positiv opplevelse av batterikapasiteten enn det testeren har, men skulle nok også ønsket lengre levetid, målgruppen for telefonen har jo ikke nødvendigvis alltid like god tilgang til lading... Mangelen på radio er også forunderlig, i en slik telefon så ville radio hatt betydelig større nytteverdi enn mp3 og kamera.

Lenke til kommentar

Selv om vi ikke er overbegeistret over skjermen i M75, skal det nevnes at den er milevis foran konkurrenten Nokia 5140i. I denne sitter nemlig en STN-skjerm med mulighet for å vise 65 000 farger og en oppløsning på 128 x 128 piksler. :!:

 

 

5140i har da vel en TFT-skjerm, forgjengeren 5140 som har STN-skjerm.

 

ellers en fin test, M75 virker som en mobil som gir mye for pengene. og så er den meget solid i tillegg :w00t:

Lenke til kommentar
Selv om vi ikke er overbegeistret over skjermen i M75, skal det nevnes at den er milevis foran konkurrenten Nokia 5140i. I denne sitter nemlig en STN-skjerm med mulighet for å vise 65 000 farger og en oppløsning på 128 x 128 piksler. :!:

 

 

5140i har da vel en TFT-skjerm, forgjengeren 5140 som har STN-skjerm.

5140i

Passiv matrise-display med 65 536 farger (128 x 128 piksler)

 

kilde

Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...