Gå til innhold

A-Data annonserer FB-DIMM-moduler


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Yter disse bra? Finnes det ennå noen hovedkort med slik støtte, eller hvilke produsenter har planer om dette? Spennende greier.

Det er foreløpig ingen minnekontrollere i salg som støtter FB-DIMM og dermed heller ingen hovedkort som støtter dette. De kommer nokså snart til Xeon og deretter til Itanium. Ytelsen på disse skal vistnok være svært bra i servere. For desktop vil nok ikke ytelsen være så mye å skryte av. Det er fokus på stabilitet, båndbredde og kapasitet i FB-DIMM teknologien. Det er ikke fokusert nevneverdig på å holde nede tilgangstidene altså vil denne teknologien kreve sitt av prosessorene for å fungere godt.

 

Ellers så vil jeg jo si at CL5-5-5 for en 2GB DDR2-667 modul ikke er så ille.

Endret av Anders Jensen
Lenke til kommentar
Enda flere standarder  :roll:

For servere er ikke FB-DIMM "enda en standard". Det er standarden for fremtiden. Punktum. Det som er fint med den er at FB-DIMM pakker inn andre standarder slik at FB-DIMM moduler kan være basert på DDR2/DDR3/(DDR4?) og fremdeles vil de være kompatible med alle FB-DIMM kontrollere.

Er det mulig for brukeren å lese hvilken "standard (DDR/DDR2 etc.)" de modulene en kjøper er basert på. Artig at det er kompatibilitet innebygget i selve minnemodulen.

 

Vil det si at FB-DIMM som sokkel kan bli flaskehals for store hastigheter (tipper bare litt, men tenker på DDR7 eller noe høyt noe)? Er det et slags brikkesett som sitter på minnemodulen?

Lenke til kommentar
Er det mulig for brukeren å lese hvilken "standard (DDR/DDR2 etc.)" de modulene en kjøper er basert på. Artig at det er kompatibilitet innebygget i selve minnemodulen.

Vel jeg ville ikke kjøpt minnemoduler med "uspesifiserte spesifikasjoner". Så ja jeg anntar at de vil bli behørlig merket for å i det hele tatt å få solgt de. Kompatibiliteten er en naturlig konsekvens av at deler av minnekontrolleren er integrert i AMB som er lokalisert på minnemodulen. AMB sørger for en oversettelse fra det formatet DRAM brikkene benytter til den serielle FB-DIMM kanalen som benytter en PCIe lignende teknologi. Neste steg på evolusjonsstigen er i følge noen veikart jeg så for lenge siden å fjerne AMB og benytte DRAM moduler med eget buffer mot kommunikasjons kanalene. Med andre ord vil etterfølgeren til FB-DIMM benytte teknologi som tydeligvis var noe forrut for sin tid da det ble lansert som RDRAM forrige gang...

 

Vil det si at FB-DIMM som sokkel kan bli flaskehals for store hastigheter (tipper bare litt, men tenker på DDR7 eller noe høyt noe)? Er det et slags brikkesett som sitter på minnemodulen?
Det er veldig sannsynlig at FB-DIMM grensesnittet blir en flaskehals en gang i fremtiden. Hva ville ikke blitt det? Jeg tviler på at FB-DIMM vil bli erstatet av noe annet enn noen nye versjoner av seg selv før en må over på optisk kommunikasjon for å få nevneverdig forbedring.
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...