Gå til innhold

Extreme Edition 955 avslørt?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Det er en ting jeg ikke skjønner med Intel. Hvorfor i huleste slipper de ikke flere CPUer med FSB på 1066 MHz?

 

Intel har nå ligget bak AMD i flere år. Jeg ville jo tro at de dobble CPUene ville ha god nytte av ekstra buss hastighet.

 

Men det kan vel tenkes at Intel har gitt opp, og bare lanserer nye CPUer for å ha noe å utgi frem til de redesigner hele skiten, og får integrert minnekontroller slik som AMD har. Da vil de nok sette inn større FSB på alle, og sikkter stikke litt i fra AMD tipper jeg.

Lenke til kommentar
Disse kommer kanskje opp til Amd i ytelse, men Amd drar det lengste strået sier nå jeg

For tidlig å si, husk at dette er en helt ny arkitektur og ikke basert på den gamle netburst arkitekturen.

Presler er basert på Netburst. Det er egentlig to stykk Cedar Mill kjerner på samme modul. Altså teknisk sett ikke en dual core chip men en MCM (Multi Chip Modul). Denne arkitekturen er etter alt å dømme Prescott med en nokså rett frem krymping til 65nm CMOS prosess. Hvor bra den blir gjenstår å se. Det er nokså store usikkerheter knyttet til frekvens og effektforbruk på denne kjernen.

 

De nye kjernene kommer ikke før med Merom og Conroe. De kommer også på 65nm, men blir nok lansert noe senere. Siden Intel ikke lyktes helt med Netburst arkitekturen så kan vi nok forvente at det blir litt merkelig tett mellom lanseringene for å få faset ut Netburst.

Lenke til kommentar
Disse kommer kanskje opp til Amd i ytelse, men Amd drar det lengste strået sier nå jeg

For tidlig å si, husk at dette er en helt ny arkitektur og ikke basert på den gamle netburst arkitekturen.

 

De nye kjernene kommer ikke før med Merom og Conroe. De kommer også på 65nm, men blir nok lansert noe senere. Siden Intel ikke lyktes helt med Netburst arkitekturen så kan vi nok forvente at det blir litt merkelig tett mellom lanseringene for å få faset ut Netburst.

Ah, du har rett, jeg forvekslet dem litt.

 

Da ser jeg heller fram til Merom og Conroe, de virker spennende.

Lenke til kommentar

Ulåst mutiplier høres kult ut, får håpe det kommer billigere modeller med HT også, feks med 2x1MB cache og/eller 800FSB. Mht ytelse så tviler jeg ikke på at den kommer til å slå X2 4800+ men det er da heller ikke noe mål i seg selv å slå fjorårets modeller, får håpe de har siktet LITT høyere.

I og for seg så er jo EE840 også en sterk utfordrer til X2 4800+ med høyere ytelse i noen av de tyngste multitaskinscenarioene, i Intels ordbok betyr sikkert det at 4800+ er allerede utslått og så bryr de seg ikke mer med akkurat den saken.

Lenke til kommentar
Nytthovedkort med nytt brikkesett som fremdeles er under utvikling.

 

Dette blir dyrt og det krever nok sitt når det gjelder kjøling. Slik er det bare. Mere duppeditter på mindre plass vil alltid øke behovet for kjøling.

Skjønner egentlig ikke hvorfor så mange er opphengt i at en må ha nytt hk, de fleste skifter da vitterlig hk når de kjøper nye cpuer, dessuten er jo dette samme "problemet" med amd. Først kom de med 754 så 939for å få dualram og neste utgave kommer jo over nyåret for å få støtte for DDR2 .

Lenke til kommentar
Nytthovedkort med nytt brikkesett som fremdeles er under utvikling.

 

Dette blir dyrt og det krever nok sitt når det gjelder kjøling. Slik er det bare. Mere duppeditter på mindre plass vil alltid øke behovet for kjøling.

Skjønner egentlig ikke hvorfor så mange er opphengt i at en må ha nytt hk, de fleste skifter da vitterlig hk når de kjøper nye cpuer, dessuten er jo dette samme "problemet" med amd. Først kom de med 754 så 939for å få dualram og neste utgave kommer jo over nyåret for å få støtte for DDR2 .

Fordi det er en "hyp" å "ta" Intel :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...