Gå til innhold

Opteron-maskiner fra Fujitsu Siemens


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Tipper dem bruker Tyan sitt K8WE hovedkort, på lik linje med HP i sine Opteron WS maskiner. Mye mulig en veldig bra maskin :)

 

Det er fullt mulig å bygge en slik maskin som er stillegående. Byttet ut standard CPU viftene med Arctic 64 for Opteron, samt en Zalman på grafikkortet, og vips ble maskinen velidg stillegående...

Endret av opresterud
Lenke til kommentar
Lønner det jeg å bygge arbeidsstasjoner selv sånn som med "vanlige" stasjonære pcer?

Ja, det lønner seg ofte mye mer enn selvbygging av "vanlige". En slik workstation kan sikkert lett koste 20'-30' men om du bygger selv kan du ikke minst skreddersy konfigurasjonen mer for deg (Quadro vs non, SCSI eller ikke, osv) men en identisk vil sikkert koste deg 10-25 % mindre og du får i tillegg mulighet for å selv velge hvilken skjerm® du ønsker deg noe jeg ser på som et av de viktigeste poengene. En annen fordel er at du lett kan sette sammen 1-2 veis Opteron systemer i allslags konfigurasjoner, noe som sikkert ikke er for lett siden de fleste ferdigbyggerfirmaer ikke har så mange AMD modeller å velge mellom.

Lenke til kommentar

Nja... Jeg har akkurat bygd en maskin rundt et Tyan K8WE kort, og tror ikke jeg sparte spesielt mye på det. Hadde denne Fujitsu maskinen vært leveringsklar for et halvt år siden, så hadde jeg kjøpt den.

 

JohndoeMAKT: Du sier at man ikke kan velge skjerm..? Kan aldri tro at den Fujitsu Siemens maskinen kommer bundlet med skjerm....

 

De færreste kjøper en slik maskin for å leke hjemme, og da betyr garanti og kvalitet på komponentene en del. Hvis den maskinen jeg bruker skulle svikte, så blir det direkte tap i arbeid.

Lenke til kommentar

Jeg sier vel ikke at du ikke kan velge skjerm hos FS, men bygger du selv er det garantert at du har denne muligheten. Garanti og reklamasjonsrett har du også som selvbygger og det er ikke sikkert at de store merkene bruker kvalitetskomponenter. At du ikke tjente noe kan jo ha noe med din konfigurasjon, men om du f.eks vil ha to DVI kontakter på skjermkortet må du hos Dell kjøpe et Quadro/FireGL skjermkort, selv om et X600 til mye lavere pris kan gi deg det samme.

Om du allerede har en lisens til et OS eller bruker et gratis slik kan du tjene enda mer.

 

Svikter din HP maskin så regner jeg med at du må sende hele kassen inn, noe som gjør at du ikke kan arbeide i tiden mens den er til reperasjon, mens i en selvbyggermaskin har du muligheter til å både midlertidig bytte den ødelagte delen mens du venter på ny, og flytte harddiskene over på en annen maskin og fortsette arbeidet der.

Jeg regner med at det koker ned til hvor villig du er til å gjøre slike ting selv.

 

EDIT:

Jeg fant ingen WS workstation hos HP, men dette er en HP xw9300 Workstation.

 

Veiledende pris på denne er fra Kr 43556 Eks. Mva

Jeg regner med at "fra" betyr at det er for den simpleste modellen:

 

Microsoft® Windows® XP Professional,

Én AMD Opteron™ 200 series-prosessorer 246 (2,0 GHz) med AMD64-teknologi og AMD HyperTransport™

Opptil 16 GB RAM -> 1 GB RAM?

80 GB Serial ATA-harddisk

48X CD-ROM

Integrert AC’97/16-bits stereo full dupleks

700 watt PSU

HP standardtastatur (USB eller PS/2)

2-knappers mus med rullefunksjon (optisk eller mekanisk)

3 års verdensdekkende for deler, arbeid og neste virkedag på stedet

 

Å betale nesten 55 tusen for denne maskinen er jo helt vannvittig, og du kan sikkert bygge tilsvarende for under 10 tusen. Det er ikke godt å vite hvor mye mer du må ut for kraftigere modeller, men selv 55 tusen er jo vanskelig å komme opp på som selvbygger.

Endret av JohndoeMAKT
Lenke til kommentar

Skal være med på at den HP prisen der var snodig høy. Men har sett innkjøpspris på en Fujitsu maskinen V810 med 2*Opt246, og den var ikke mye høyere en hva du bruker av penger+tid på å sette sammen noe selv.

 

Svikter din HP maskin så regner jeg med at du må sende hele kassen inn, noe som gjør at du ikke kan arbeide i tiden mens den er til reperasjon, mens i en selvbyggermaskin har du muligheter til å både midlertidig bytte den ødelagte delen mens du venter på ny, og flytte harddiskene over på en annen maskin og fortsette arbeidet der.

 

Poenget med å kjøpe merkemaskiner er at man også tegner en serviceavtale, da kommer noen ut til deg og reparerer. Litt egenservice kan man dog også gjøre på merkemaskiner uten å bli "hengt"...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...