Gå til innhold

Bærbar som tåler en støyt


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
10k for en funksjon som omtrent bare gamle mor bryr seg om? Antenne gasser med mobil telefoner osv er BUSTED!

Det var vell aldri snakk om at strålene skulle antenne gassen?

 

Den skule skjermes best mulig. Noe som er greit i en del miljøer.

Når det gjelder det med å antenne gasser, så kan jo det feks skje ved at ymse gasser siver inn i maskinen og varmes opp over det krtiskepunktet. Da går det fort galt.

Endret av mar
Lenke til kommentar
10k for en funksjon som omtrent bare gamle mor bryr seg om?

Jeg regner med det var ironi. Det er nå i allefall lov å håpe.

Antenne gasser med mobil telefoner osv er BUSTED!
At noen lekfolk tar livet av en "myte" er ikke det samme som å være sertifisert. Bevisbyrden er motsatt. Og ja mobiltelefoner kan fint antenne gasser ved fikling med batteriet eventuelt ved støy som slår batteriet helt eller delvis løst, eller hvis batteriet skulle finne det for godt å eksplodere på eget initiativ. Noe som faktisk skjer. Endret av Anders Jensen
Lenke til kommentar

Joda det er greit det. Men 10000,- forhindrer ikke et batteri i å eksplodere. Heller ikke til å "løsne"

Fikler man med polene på et batteri er det brukerfeil og ikke noe 10k kan forhindre.

 

Eneste mulige årsaken er om gass siver inn og blir antent av cpu varme eller lignende. Er jo uansett veldig begrenset av hva stråling en laptop sender fra seg med annet den har netverk/ir/BT aktivert. Men det skal godt la seg gjøre å "forhindre" stråling fra de kildene da det er ytterst nødvendig for å få kontakt med andre enden.

 

Mulig polstringen på pc'en er laget luft tett, men igjen ville jeg tro det blir et problem med cd/dvd-rom. Man klarer ikke å sette inn en cd uten at luft blir med. Og en dvd-rom som jobber iherdig over tid kan ofte bli vel så varm som en cpu ribbe. Så får å være helt ærlig ser jeg ikke poenget med det. Hvis noen kan forklare en grunn som faktisk er reell så holder jeg kjeft.

Lenke til kommentar

Er nok ikke strålingen fra maskinen som avgjør om den blir sertifisert eller ikke, men om den utvikler så mye varme at den kan antenne gasser. Etter hva jeg har skjønt, så kommer den "sikre" utgaven uten dvd/cd, noe som da begrenser varmeutviklingen til cpu, hdd, ram og enkelte andre chipper. Det som også er en viktig del for å få elektronisk utstyr sertifisert er om det ikke genererer gnister whatsoever. Er det sjangs for at batteri o.l. skal lage gnister, så er det ikke en sjangse at utstyret blir godkjennt. Bruksfelt for en slik maskin er nok i "røde" soner i offshore næringen og kjemiske fasiliteter. Og da er 10.000,- ganske vesentlig...

Lenke til kommentar
Joda det er greit det. Men 10000,- forhindrer ikke et batteri i å eksplodere. Heller ikke til å "løsne"

Fikler man med polene på et batteri er det brukerfeil og ikke noe 10k kan forhindre.

Fiklingen har du helt rett i. Det andre er kategorisk feil. Det finnes også en rekke elektriske motorer som kan finne på å lage gnister. Denne har neppe slike.

 

Gassantennelse pga stråling fra laveffekt kommunikasjonsutstyr har jeg aldri hørt at skulle være noe tema. Ofte er det så små effekter at du må påregne at bakgrunnsstøyen overstiger signalstyrken både ti og hundre ganger i korte øyeblikk.

Lenke til kommentar

Dette med stråling (elektromagnetisk) er ganske hendig i oljebransjen. Det blir brukt endel eksplosiver i industrien og disse kan bli utløst av radiobølger - derfor det er radio-taushet under disse operasjonene.

 

Når det gjelder gass-eksplosjonsfare så er det nok at gass i luften ikke kan trenge inn til områder på maskinen som er farlig varme eller kan lage gnister. Offshore vil du se elektronisk utstyr som lcd-skjermer polstret inn i store, tette metall-esker for å sertifisere de som eksplosjonssikre.

 

(Nå finnes det riktignok eksplosiver som ikke er så følsomme for radiobølger, små elektriske utladninger etc. men de koster selvsagt mer penger og oljeselskap vi jo alltids spare penger på det de gjør, så disse blir ikke alltid brukt, spesielt i heller avsideliggende land som Yemen, Chad, etc.)

Lenke til kommentar

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...