Gå til innhold

Hitachi med 1 TB i DVD-opptaker


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Det skal vel være to på 500GB.

 

DV-DH500W / DV-DH1000W

500GB / 1Tb (2x 500GB)

Brenner DVD-R(W), DVD-RAM

2x digital, 1 analog tuner

samtidig opptak fra 2 programmer

HDMI

i.Link

vifte

 

Pris i japan tilsvarer 10.000 / 13.700 NOK

 

http://www.watch.impress.co.jp/av/d...0824/hita04.jpg (Bakside)

http://www.hitachi.co.jp/New/cnews/...05/08/0824.html (Japansk)

 

Europamodellene blir nok litt forskjellige, blandt annet vil de sikkert ikke ha samme digitale tuner som tillater opptak fra 2 kanaler samtidig. Samme komponentutgang vil de garantert heller ikke ha. Får kanskje se europamodellen på IFA neste uke.

Lenke til kommentar

NB. Legg merke til at 2x 500GB trolig betyr Raid0 for å få en diger partisjon og dermed lavere sikkerhet på opptakene enn om diskene ikke var i Raid0.

 

Legg også merke til at selve avspillerene trolig er helt like, men at den eneste større forskjellen er diskene. Da er det litt rart at de skal ha 10.000 kr mer for den med 2x500GB enn den med 160GB. Normalt koster jo 2x500GB bare ca 5.000 kr mer enn en enkelt disk på 160GB så her går nok 5.000kr rett i lomma på produsenten. En ganske så fet fortjeneste på diskene sammenlignet med det meste annet innen IT-bransjen.

Lenke til kommentar
NB. Legg merke til at 2x 500GB trolig betyr Raid0 for å få en diger partisjon og dermed lavere sikkerhet på opptakene enn om diskene ikke var i Raid0.

 

Legg også merke til at selve avspillerene trolig er helt like, men at den eneste større forskjellen er diskene. Da er det litt rart at de skal ha 10.000 kr mer for den med 2x500GB enn den med 160GB. Normalt koster jo 2x500GB bare ca 5.000 kr mer enn en enkelt disk på 160GB så her går nok 5.000kr rett i lomma på produsenten. En ganske så fet fortjeneste på diskene sammenlignet med det meste annet innen IT-bransjen.

Dessverre er det mange som ikke har peiling, og de faller lett for de ekstra pengene.

Lenke til kommentar
NB. Legg merke til at 2x 500GB trolig betyr Raid0 for å få en diger partisjon og dermed lavere sikkerhet på opptakene enn om diskene ikke var i Raid0.

 

Legg også merke til at selve avspillerene trolig er helt like, men at den eneste større forskjellen er diskene. Da er det litt rart at de skal ha 10.000 kr mer for den med 2x500GB enn den med 160GB. Normalt koster jo 2x500GB bare ca 5.000 kr mer enn en enkelt disk på 160GB så her går nok 5.000kr rett i lomma på produsenten. En ganske så fet fortjeneste på diskene sammenlignet med det meste annet innen IT-bransjen.

Kan man ikke også bruke JBOD, til å få det til å virke som en egen partisjon? (har egentlig aldri prøvd denne modusen, så jeg kjenner ikke helt til den).

 

AtW

Lenke til kommentar
Da er det litt rart at de skal ha 10.000 kr mer for den med 2x500GB enn den med 160GB.

Det er vel samme grunn som at Dell skal ha 2000-2500,- for en RAM-oppgradering som ville ha kostet 700,- fra en hvilken som helst nettbutikk.

Produsentene tjener lite på grunnmodellene, men flesker til på alle mulige oppgraderinger.

 

Det eneste produsenten trenger å markedsføre er at "her får man plass til 500 00000 timer med film på", og at dette heter 1TB, og er veldig rått. De færreste tenker tanken på hva slags disker som sitter inni.

 

Forøvrig syns jeg harddisker er altfor usikkert til å baseres i alle mulige multimedialøsninger. Backup blir som oftest ikke nevnt med et ord, og 98% av forbrukerne tar det vel for god fisk at feriefilmene deres ligger 100% trygt lagret på 2x500GB Hitachi-disker(de som tok over for IBM ;) ). (Er det andre produsenter som har sluppet 500GB?)

Endret av Playmofetish
Lenke til kommentar

Det tenkte jeg ikke på i farta ;) Ja, JBOD er en mulighet som ikke senker sikkerheten like mye som Raid0.

 

Osse: Godt poeng! To stk TV-kort (to tunere slik som i denne boksen) + 4 stk 250GB disker i JBOD koster fra i størrelseorden 4.500kr. Altså 14.500kr mindre enn toppmodellen her. Ja, for den prisforskjellen hadde jeg nok godtatt ulempene ved å bruke PC i stedet for. 14.500kr er mye penger og kan brukes på mange andre gøyale ting. (Uten at man mister funksjonaliteten til denne opptakeren)

Lenke til kommentar

Det er nå uansett bedre med en nettverkserver på loftet eller et annet sted enn stuen til å ha stor kapasitet til lagring av filmer og diverse. Da har du tilgang fra hele huset.

Jeg personlig vil ALDRI ha et produkt med harddisk (og langt mindre TO) stående under TV'en!

Min erfaring med selv "stillegående" harddisker er at de begynner å bråke sakte men sikkert etter et par år.

 

Jeg har kjøpt meg DVD-opptager uten harddisk som erstatning for VHS'en. Med et par DVD-RW har jeg plass så det holder. De programmene jeg vil ta vare på ripper jeg bare over på PC'en og brenner ut på DVDR :yes:

Lenke til kommentar
Legg også merke til at selve avspillerene trolig er helt like, men at den eneste større forskjellen er diskene. Da er det litt rart at de skal ha 10.000 kr mer for den med 2x500GB enn den med 160GB. Normalt koster jo 2x500GB bare ca 5.000 kr mer enn en enkelt disk på 160GB så her går nok 5.000kr rett i lomma på produsenten. En ganske så fet fortjeneste på diskene sammenlignet med det meste annet innen IT-bransjen.

Et poeng som må dras inn her er at det er flere ledd som deler denne "fortjenesten". Dessuten så selges det (naturlig nok) relativt få av den dyreste enheten, slik at hvis mf, lagerhold, risikoen for å brenne inne med et gammelt produkt etc skal være verdt efforten så må prisene/påslaget være relativt stort.

 

Selv ville jeg ikke kjøpt produktet, da det er for dyrt og har vifte. (Det finnes ikke stillegående vifter).

Prisene virker være langt hyggeligere i Japan, men da slipper man nok noen ledd i distribusjonen.

 

Mvh

Endret av Outrage
Lenke til kommentar
Outrage: Fortjenesten deles vel ikke på flere ledd når diskene selges som DVD-opptaker i en nettbutikk enn om når diskene selges alene gjennom samme nettbutikken?

 

Og hvorfor setter du fortjeneste i anførselstegn? Det er jo det det er.. eller hva mener du?

Nettbutikker har ofte parallell-import av varer og går noen ganger utenom offisielle distributører, så de presser som regel prisene endel ned i forhold til veilledende utsalgspriser. Et eksempel på dette er bla komplett som solgte infocus 4805 ved å importere selv fra statene.

 

Uansett, man sitter ved større risiko ved å ha to produkter til 2.5k (utsalgspris) hver enn å ha ett produkt til 19k. Det vil nok flere av leddene prise inn i sine kalkyler, både produsent, distributører/agenter, og butikker. Etterpørselen etter HDD opptakere i denne prisklassen er nok ikke så veldig stor, dermed blir kostnadene (produksjon, utvikling, markedsføring, logistikk, lagerhold, svinn etc etc) også flyttet over på færre enheter noe som også er med på å øke risikoen/kostnadene selv om de går igjennom samme distribusjonsmetode som en harddisk. Etterhvert som tiden går så vil prisene på disse produktene selvfølgelig gå ned, og kanskje også distribusjonsleddenes kalkyler.

 

Mvh

Lenke til kommentar
Outrage: Fortjenesten deles vel ikke på flere ledd når diskene selges som DVD-opptaker i en nettbutikk enn om når diskene selges alene gjennom samme nettbutikken?

 

Og hvorfor setter du fortjeneste i anførselstegn? Det er jo det det er.. eller hva mener du?

Nettbutikker har ofte parallell-import av varer og går noen ganger utenom offisielle distributører, så de presser som regel prisene endel ned i forhold til veilledende utsalgspriser. Et eksempel på dette er bla komplett som solgte infocus 4805 ved å importere selv fra statene.

 

Uansett, man sitter ved større risiko ved å ha to produkter til 2.5k (utsalgspris) hver enn å ha ett produkt til 19k. Det vil nok flere av leddene prise inn i sine kalkyler, både produsent, distributører/agenter, og butikker. Etterpørselen etter HDD opptakere i denne prisklassen er nok ikke så veldig stor, dermed blir kostnadene (produksjon, utvikling, markedsføring, logistikk, lagerhold, svinn etc etc) også flyttet over på færre enheter noe som også er med på å øke risikoen/kostnadene selv om de går igjennom samme distribusjonsmetode som en harddisk. Etterhvert som tiden går så vil prisene på disse produktene selvfølgelig gå ned, og kanskje også distribusjonsleddenes kalkyler.

 

Mvh

Produksjonen er vel neppe noe mer avanser enn vanlig? Er det ikke bare et vanlig "skjell" med to disker inni? Og diskene vil de vel produsere uansett, er det ikke bare vanlige disker? De går vel til mer enn bare slike maskiner? Kan heller ikke skjønne hvorfor svinnet skal være så veldig mye større?

 

AtW

Lenke til kommentar

Svinn var et dårlig uttrykk, men det kan jo bli svinn på kapitalen hvis man brenner inne med 100 slike spillere på lager som man betalte 13k stk for som nå er verdt halvparten i utsalgspris. Det kommer stadig nye slike produkter, slik at faren for å brenne inne med et upopulært produkt er reell. Jeg har sett 3-4 generasjoner gamle projektorer hos elkjøp som de febrisk prøver å få solgt til 14k (med veil. før pris på 20-25k), vel vitene om at den nye versjonen koster 12k og er mange ganger bedre.

 

Mvh

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...