Gå til innhold

8 til 12 timers batterilevetid


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

8 -12 timers batterilevetid sier jo lite når man ikke vet hvilken effekt det er snakk om, om det er de samme batteriene som ble henvist til på IDF, så er ikke battereiene sååå mye bedre enn dagens (30-40%?), men iogmed at de satser på at bærbare bruker mye mindre strøm om noen år, så blir batterilevetiden lang.

 

AtW

Lenke til kommentar
...men iogmed at de satser på at bærbare bruker mye mindre strøm om noen år, så blir batterilevetiden lang.

 

AtW

Hehe ! Da får vi både pose og sekk ;)

Maskiner bruker mindre strøm og batterier varer lenge.

Joda, jeg bare informerer om at posen (batteriet), ikke er på langt nær så stor som sekken (PCen), dermed er det ikke slik at dagens bærbare pluselig får mnage ganger så lang batterilevetid.

 

AtW

Lenke til kommentar

Dette sier jo absolutt ingenting. Hvor lang tid et batteri varer er avhengig av hva batteriet driver. Vi har jo batterier som kan drive en laptop så lenge fra før, allment kjent som bilbatterier. Nei, her trenger vi å få oppgitt mAh, ikke antall timer.

Endret av Ernie
Lenke til kommentar

Hm, hvis den nye prossesoren til intel bruker la oss si 6-8Watt normalt sett. Du har en ram disk og ikke en vanlig hd, skjermkort innebygget, samt et generelt strøm effektivt laptop. Da vil nok vi kunne med litt bedre batterier komme opp i en 14 - 18 timer. Også trenger vi mindre vifter siden maskinen produserer mindre varme.

 

Enig med det andre at det er en svada artikkel alla itavisen, men jeg har blitt vant til slett og tidevis elendig artikler på hw, men noen få untak.

Endret av Macfan
Lenke til kommentar
Bedre batterier er noe vi trenger. Jeg synest utviklingen går sakte på dette feltet.

Sammenlignet med utviklingshastigheten innen mange andre IT-teknologier (f.eks brikker, lagringskapasitet, regnekapasitet etc) så går utviklingen på batterier veldig tregt. Men det er ikke så mye å gjøre med. Batterier har økt sin kapasitet mye ved tidligere anledninger. Nå er det ikke så mye å hente lengre. Derfor går det tregt. Det skjer neppe noe revulosjonerende innen batteriteknologi før den kommersielle overgangen til brenselceller kommer.

 

Forøvrig så var det vel Codename_Paragon (en kjemiker) som fortalte at dagens LiIon-batterier har en energitetthet på nivå med dynamitt, og at noe av problemet med utvikling av nye batterier er å finne en kjemi som er stabil nok til å ikke utgjøre noen stor sikkerhetsrisiko.

Lenke til kommentar
Forøvrig så var det vel Codename_Paragon (en kjemiker) som fortalte at dagens LiIon-batterier har en energitetthet på nivå med dynamitt, og at noe av problemet med utvikling av nye batterier er å finne en kjemi som er stabil nok til å ikke utgjøre noen stor sikkerhetsrisiko.

Et alternativ til dagens Li-Ion-batterier er Li-Poly, et batteri som er endel kraftigere og har lengre levetid. Mulig man kan få det over til PC-ene snart. Eneste bruken av LiPoly jeg kommer på i dag er i elektriske modellfly. Da kan man enkelt tidoble batterilevetiden iforhold til vanlige NiCd/NiMh-batterier. Problemet med det slik de er i dag er at hvis batteriet får skader, lades feil eller bare rett og slett dør, så takker det for seg med en aldri så liten ildkule og brenner opp det meste i nærheten... :whistle: Jeg regner med de må finne andre alternativer til dette.

 

Hvor ble det av disse brenncelle-greiene som NTNU-folkene holdt på med? De maste jo om mobiltelefoner man måtte lade annenhver måned, etc. :innocent:

Lenke til kommentar

Tror man utvikler små brenselceller fremdeles, dvs for bruk i bærbare og mobiltelefoner.. Problemet er antageligvis å få prisen langt nok ned til at folk vil bruke penger på det.

 

Ett siste spørsmålstegn ved denne teknologien er fylling/lading. Skal man risikere å selge dette i beholdere av samme type som lightergass? Da tenker jeg på alle tenåringer etc som springer rundt meg mobiltelefoner. Jeg vet liksom ikke helt hvor smart det er å øke tilgjengeligheten på dette, sikkert mange som finner på å sniffe denne gassen eller på annen måte skade seg selv. Og det er jo endel som så langt har klart å ta livet av seg selv ved å sniffe lightergass, uten at jeg helt forstår hvorfor noen tror det er verd risikoen...

Lenke til kommentar

Nå er det veldig forskjell på såkalt lighergass og hydrogen da ... Beholderene vil selvsagt ikke være av samme typen man finner på lightere. Høyst sannynligvis vil man gå for en nedskalert dykkertank eller en annen stabil og velegnet konstruksjon. Skal svært mye til før slike tanker utgjør en fare.

Endret av Ernie
Lenke til kommentar
Nå er det veldig forskjell på såkalt lighergass og hydrogen da ...

Uansett vil jeg si det er et ikke-problem, er ikke noe problem å finne potensielt farlige ting i en dagligvarebutikk, litt må man la folk klare seg selv.

 

AtW

Sant nok. Ikke noe problem å lage mye futt og spenning av lett tilgjengelige ting.

Lenke til kommentar
Nå er det veldig forskjell på såkalt lighergass og hydrogen da ...

Uansett vil jeg si det er et ikke-problem, er ikke noe problem å finne potensielt farlige ting i en dagligvarebutikk, litt må man la folk klare seg selv.

 

AtW

forsåvidt riktig det, men her snakker man om en artikkel som nødvendigvis mange mindreårige vil måtte ha tilgang til... Dvs med mindre man innfører 18(evnt 16) års aldersgrense på mobiltelefoner, noe som kanskje ikke hadde vært så dumt.

 

Det er nok en stund til fyllestasjoner for biler med Hydrogen blir ett vanlig syn og tror neppe man vil kombinere fylling av biler/mobiltelefoner..

 

Tror uansett videreutvikling av dagens batteriteknologi er det mest realistiske inntil videre.

Lenke til kommentar
Forøvrig så var det vel Codename_Paragon (en kjemiker) som fortalte at dagens LiIon-batterier har en energitetthet på nivå med dynamitt, og at noe av problemet med utvikling av nye batterier er å finne en kjemi som er stabil nok til å ikke utgjøre noen stor sikkerhetsrisiko.

Et alternativ til dagens Li-Ion-batterier er Li-Poly, et batteri som er endel kraftigere og har lengre levetid. Mulig man kan få det over til PC-ene snart. Eneste bruken av LiPoly jeg kommer på i dag er i elektriske modellfly. Da kan man enkelt tidoble batterilevetiden iforhold til vanlige NiCd/NiMh-batterier. Problemet med det slik de er i dag er at hvis batteriet får skader, lades feil eller bare rett og slett dør, så takker det for seg med en aldri så liten ildkule og brenner opp det meste i nærheten... :whistle: Jeg regner med de må finne andre alternativer til dette.

 

Hvor ble det av disse brenncelle-greiene som NTNU-folkene holdt på med? De maste jo om mobiltelefoner man måtte lade annenhver måned, etc. :innocent:

:whistle:

LIPO

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...