Gå til innhold

K750i blir til W800


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Det er flott at det gjøre motangrep mot kunstig økonomisk utnyttelse av kundene ved å tilby teknisk sett samme mobil til to priser, kun adskilt av detaljer i programvaren.

 

Dessuten synes jeg ikke noe om designet på W800i, mens jeg synes K750i ser mye penere ut. En god kombinasjon må dermed bli K750i med programvaren til W800i. Hvis ikke SE tilbyr dette selv, så må vi jo gjøre noe med den saken selv :yes:

Lenke til kommentar
Det er flott at det gjøre motangrep mot kunstig økonomisk utnyttelse av kundene ved å tilby teknisk sett samme mobil til to priser, kun adskilt av detaljer i programvaren.

 

Synes det er helt greit at SE deler dette opp i to mobiler. En mobiltelefon er jo ikke kun teknikk. Den er design og software også - og man betaler jo for software når det gjelder andre produkter (for design også for den saks skyld).

 

Selvsagt er det kjedelig for forbrukere at SE ikke vil tilby k705i med w800i software, siden dette allerede er mulig. Jeg mener likevel det er feil, og burde være ulovlig, av andre enn SE å tilby å installere w800i fw i andres k750i. En slik tjeneste ligner å selge piratkopierte versjoner av windows, synes jeg.

 

Har man kjøpt både k750i og w800i stiller det seg annerledes - da har man jo betalt for begge typene fw, og må kunne bruke disse som man vil privat.

 

Kanskje kunne SE selv tilby installering av egne kompatible fw på sine egne telefoner? Eller kanskje SE kunne lisensiere ut denne tjenesten.

 

Jeg vil presisere at dette handler om hva jeg synes er riktig, og ikke hva som er lov og ikke lov.

Lenke til kommentar
Selvsagt er det kjedelig for forbrukere at SE ikke vil tilby k705i med w800i software, siden dette allerede er mulig. Jeg mener likevel det er feil, og burde være ulovlig, av andre enn SE å tilby å installere w800i fw i andres k750i. En slik tjeneste ligner å selge piratkopierte versjoner av windows, synes jeg.

 

selvsagt vil det gå litt utover salget til SE om folk heller dytter inn programvaren til W800 på K750 heller den å skifte ut sin nye telefon med en annen en. men dem kunne fint ungått det ved å legge inn en sjekk i programvaren sin slik at den ikke funker på telefoner som ikke har en spesifikk kode på en eller annen brikke.

 

men det blir å tyne markedet i mine øyne, og dem fortjener det dem får...

men så er det jo mange som ønsker å stemple meg som antikapitalistisk da :p

er av den holdninga at ett firma bør respektere sine kunder, heller den å oppfatte dem som dumme kveg ;)

 

en annen ting er at det koster å dytte ut x antall gjenstander. programvaren skrives og kompileres en gang for så å kopieres i det uendelige.

 

tror programvarekostnaden er forsvinnende liten i sammenligning med maskinvare prisen pr stk...

 

en annen mistanke jeg har er at dem også jobber med ett virtualiseringslag slik at dem bare trenger å skrive om det om dem skal bytte hardware. og at de forskjellige features ligger som ferdige programpakker og ikonpakker som dem bare trenger å stable sammen oppå virtualiseringslaget.

 

noe som igjen forsterker min tanke om at maskinvarekosten er en god del mer den programvarekosten.

 

er vel ikke uten grunn dem kan legge ut programvaren for nedlastning på nettet...

 

Jeg vil presisere at dette handler om hva jeg synes er riktig, og ikke hva som er lov og ikke lov.

 

jepp jepp, og derfor er det lov å være uenig ;)

Endret av hobgoblin
Lenke til kommentar

eller kansje heller snu det og si at gratis distribusjon ikke er argument for billig produksjon?

 

dette blir jo det samme som det å ta seg en 100-lapp eller noe for å legge inn en linux distro å maskina om noen ønsker det.

 

jeg ser ikke noe problem med det.

Endret av hobgoblin
Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...
Det er flott at det gjøre motangrep mot kunstig økonomisk utnyttelse av kundene ved å tilby teknisk sett samme mobil til to priser, kun adskilt av detaljer i programvaren.

 

vanligvis er jeg enig i mye av det du sier her på forumet simen1 og du virker som en relativt fornuftig fyr :p men akkurat i dett tilfellet tar du nok litt feil. det er nemlig ikke bare design og detaljer i programvaren som skiller de to mobiltelefonene.

 

K750i blir nemlig levert med en vanlig memorystick duo på 64mb, mens w800i blir levert med en memorystick duo pro på 512 mb. når prisen da bare skilles med noen hundre kroner (faktisk mindre enn jeg kunne finne et duo pro minnekort på 512 mb for) så ser jeg ikke helt at sony ericsson prøver å utnytte noen. skal du bruke telefonen som mp3 spiller og høre mye på musikk vil jeg gå sterkt utifra at man ønsker minst 512mb minne, og dermed vil man faktisk spare penger på w800i.

 

det er vel et poeng at telefonene bortsett fra design og installert programvare er like som to dråper vann, for SE kunne jo strengt tatt bare lansert en "walkman versjon" av K750i. Men de føler vel kanskje at designet til w800i er mer ungdommeligt eller hipt eller hva nå trendanalytikerne deres forteller dem, og dermed mer rettet mot målgruppen deres. uansett motivasjon til å lage to forskjellige modeller så tror jeg ikke at å lure folk er det de tenker på.

 

dette var ikke ment som noe fanatisk forsvar av SE (har faktisk nokia mob selv :D ) men jeg bare følte at dere ikke hadde fått med dere den hele og fulle sannhet :p

 

mvh the cock of doom :p

Lenke til kommentar
Det er flott at det gjøre motangrep mot kunstig økonomisk utnyttelse av kundene ved å tilby teknisk sett samme mobil til to priser, kun adskilt av detaljer i programvaren.

 

Helt enig. Men... Nokia har jo gjort dette i evigheter! For de som har hengt med en stund husker kanskje 8210 og 8850? To telefoner med forskjellig design men samme maskinvare og programvare... Den ene kostet mye mer enn den andre, rett og slett pga design. Den nyankomne 8800 er en forferdelig telefon med en vanvittig høy pris. Utelukkende på grunn av design.

 

Enig i at vi bør få lov til å legge inn den programvaren vi vil i våre SE-telefoner. Når man kan laste ned programvaren fra SE sine sider (som man jo kan via SEUS) så ser jeg heller ikke noe moralsk problem ved det. Ser heller ikke noe galt i forhold til selger/forhandler/produsent; en selger tjener mer på at du kjøper k750 + 512mb minnekort + headsettet som følger med w800 enn om du kjøper en w800 ferdig pakket og klar.

Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...