Gå til innhold

LCD-nyheter fra Viewsonic


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Imponerene sortnivå på den største: bare 0,25 cd/m^2 i motsetning til den minste som har 0,60 cd/m^2.

 

Forøvrig så betyr vel indirkete så lav responstid som 8ms at skjermen er er dårlig på fargegjengivelse. (Responstid og fargegjengivelde bruker jo å være motsetninger) Dermed kan jeg vel tolke ordene "krevende brukere" i artikkelen til spillere og ikke de som ønsker kvalitet til grafisk arbeid.

Lenke til kommentar

VP-serien har generelt sett holdt god bildekavlitet i forhold til markedet på lanseringstidspunktet, så vi får håpe de klarer å opprettholde dette. Det er tross alt toppserien til ViewSonic. Jeg ser at også denne produsenten har kastet seg på trenden med å oppgi responstiden i grå til grå, så dermed kan "reell" responstid godt være 12-16 ms.

Lenke til kommentar
VP-serien har generelt sett holdt god bildekavlitet i forhold til markedet på lanseringstidspunktet, så vi får håpe de klarer å opprettholde dette. Det er tross alt toppserien til ViewSonic. Jeg ser at også denne produsenten har kastet seg på trenden med å oppgi responstiden i grå til grå, så dermed kan "reell" responstid godt være 12-16 ms.

Er det ikke grå til grå som likner mest på respons i spill? Eller var det motsatt? Altså svart til hvit.

Lenke til kommentar
Er det ikke grå til grå som likner mest på respons i spill? Eller var det motsatt? Altså svart til hvit.

Jo forsåvidt, men hvis du sammenligner de to tallene så vil grå/grå ha en fordel, da det går fortere. Uansett har det vist seg at man fremdeles opplever etterslep ved 8 ms svart/hvit-måling. Da vil responstiden, som allerede er et dårlig mål på opplevelsen i praksis, gi et enda dårligere inntrykk enn den gjør idag...

Lenke til kommentar
Jo forsåvidt, men hvis du sammenligner de to tallene så vil grå/grå ha en fordel, da det går fortere. Uansett har det vist seg at man fremdeles opplever etterslep ved 8 ms svart/hvit-måling.

Nå husker jeg ikke hvor jeg leste det, men jeg har i allefall lest at LCD-skjermer typisk sett er raskere på overganger mellom svart/hvit enn overganger av typen grå/grå. Grunnen er at punktene i et LCD-panel reagerer langt raskere på høye spenninger enn på lave, og derfor kan man gjerne oppleve at et panel faktisk går raskere fra hvitt til svart, sammenliknet med å gå fra én gråtone til en annen, rett og slett fordi spenningsforskjellen er størst ved overgangen mellom svart og hvitt.

 

Jeg husker dessverre ikke hvor jeg leste dette, men jeg har en link til et PDF-dokument på Eizos' websider som tildels omtaler dette i allefall.

 

Utdrag fra dette dokumentet: "Therefore, even though going from one grayscale level to another is less of a jump than going from black to white, the gray-gray transition can actually take longer."

 

I såfall er det jo lovende at Viewsonic oppgir latency for grå-grå i dette tilfellet. Uansett hvilken overgang som er raskest, så er det sannsynligvis langt oftere at man ser overganger mellom to gråtoner (eller to fargetoner) enn mellom svart og hvitt i spill, så jeg vil anta grå-grå er mer interessant for spillere flest.

Lenke til kommentar

Selv om den teorien virker svært fornuftig så faller den igrunn på sin egen urimelighet når vi ser at skjermene som oppgir begge verdier gjerne er raskere på grå/grå. Det er nettopp derfor det er denne verdien som framheves i reklamene ;)

 

Jeg vet at BenQ (da regner jeg med at det gjelder de fleste som bruker paneler fra LG Phillips og/eller Hynix) var ute med en teknikk som skulle gjøre det mulig å bruke full spenning til visse predefinerte nivåer, for så å finjustere gråbalansen derfra. Dette vil jo bidra til å øke hurtigheten på grå/grå i forhold til svart/hvitt.

Lenke til kommentar

Angående teknikken du nevner, Enden, så har Eizo dette i noen av sine modeller også, eksempelvis står det litt om det i forbindelse med Eizo Flexscan S1910 i dette PDF-dokumentet. Eizo kaller denne teknologien for en "overdrive circuit" forøvrig, og denne modellen har, som du sier, raskere grå-grå responstid (12ms) enn svart-hvit (16ms).

 

Det jeg leste for en tid tilbake gjelder nok kun for skjermer uten tilsvarende teknologi. Jeg fant forøvrig en annen artikkel som skriver noe om dette. I artikkelen jeg fant, står det litt om hva som ligger bak teknisk sett, med en forklaring på hvorfor overganger av typen svart-hvit typisk sett går raskere enn grå-grå på LCD-paneler, men som sagt vil jeg tro dette kun gjelder for skjermer uten overdrive-teknologien.

 

Her er et utdrag fra artikkelen:

Industry experts agree that in LCDs, transitions between the fine distinctions of gray-to-gray are 3 to 4 times slower than those of rise-and-fall. "The voltage required to turn something from black to white or white to black is greater, so it's faster. Controlling the voltage from gray to gray makes it slower," says Samsung's Nichols.
Artikkelen i sin helhet finner dere her.
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...