Gå til innhold

Konverterer DDR til DDR2


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Hvorfor står det GEIL på brikkene på bildet?

 

on topic: Lurer på om det egentlig er no relevans i å bruke en koverterer.... Brikker er jo ganske billig for tida, lurer på om ikke DDR2 brikkene koster mindre en konverterern....

Hvis du har noen sinnsykt bra og dyre DDR brikke fra før av kan det gjerne lønne seg å bruke dem fremfor å kjøpe helt nye DDR2 brikker!

 

Prisen på en slik konverter blir sannsynligvis ikke like høy som en DDR2 brikke heller, det er jo tross alt bare et printkort.

Lenke til kommentar

Jeg lurer på hvorfor disse konvertorene bare støttes av det Gigabyte-kortet. DDR og DDR2-standarden bør jo være lik over hele fjøla, og minnekontrolleren også. Kanskje det har noe med bios-støtte å gjøre?

 

Også lurer jeg på hva konvertoren gjør? Et det bare et sett med passive motstander for å senke arbeidsspenningen som kanskje tilføres via molex? Eller gjør den konvertoren mer? F.eks kjører to DDR-brikker i en slags "Raid0" inn på hver DDR2-port?

 

Hvordan vil latencyen og båndbredden være med disse brikkene?

Lenke til kommentar

En annen mulighet er jo at dette bare er en sokkelkonverter? dvs man "switcher" hovedkortet over i DDR modus og at man i realiteten ikke konverterer noe signal?

 

edit: dvs i stedet for å inkludere både DDR og DDR2 sloter på selve kortet, noe som ofte reduserer antall RAM brikker man faktisk kan ha på HKet...

Endret av kindings
Lenke til kommentar
Tror dere det kommer en slik overgang fra PCI-E til AGP?

tror ikke det du.... agp er på vei ut... og da trenger man ikke slike... :whistle:

 

Og hvorfor tror du man ta lager en converter til DDR, som også er på vei ut? Det er lov å tenke med hodet...

 

Siterer "AGP til PCI-e"-artikkelen da det i prinsippet handler om det samme:

 

I mange tilfeller vil AGP-kortet man allerede har være godt nok, og da er det egentlig ingen grunn til å bytte det ut.
Endret av Jarbra
Lenke til kommentar

Hmm, hvis denne konverteren ikke gir noe ytelsestap, og får utbredt støtte så er dette gode nyheter!

 

DDR1 er fortsatt høyst kompetent - når det gjelder maks båndbredde har jeg sett rundt 10500 MB/s på begge arkitekturene.

 

Utviklingen av DDR1 har enda ikke stoppet opp, det vet alle overklokkere som har testet nye 1GB-moduler.

Lenke til kommentar
Hmm, hvis denne konverteren ikke gir noe ytelsestap, og får utbredt støtte så er dette gode nyheter!

 

DDR1 er fortsatt høyst kompetent - når det gjelder maks båndbredde har jeg sett rundt 10500 MB/s på begge arkitekturene.

 

Utviklingen av DDR1 har enda ikke stoppet opp, det vet alle overklokkere som har testet nye 1GB-moduler.

ddr2 har fortsatt ingenting å stille opp mot skikkelig god ddr ram som feks bh5. Det eneste som er utrolig kjekt er den lave spenningen.

Endret av Onanias
Lenke til kommentar
Det verste av alt er at BH-5 er forbigått av Micron -5B D, ihvertfall om man sammenligner 2x1GB Micron mot 4x512MB BH-5 med Venice. Om jeg hadde fritt valg fra øverste hylle, ville jeg valgt 2GB Crucial Ballistix Tracer.

Vet du om man klarer å kjøre 4 stk. Crucial PC4000 BallistiX Tracer 1GB minnebrikker, altså 4GB RAM, med DDR500-hastighet stabilt på "San Diego" og/eller "Toledo" ?

Lenke til kommentar

Hmm, med 2T command rate og under optimale omstendigheter vil jeg ikke utelukke det. En dobling i antallet banker ser faktisk ut til å innebære en betydelig større belastning enn en dobling av mengden (isolert sett), slik at 4x1GB ikke behøver bli så veldig forskjellig fra 4x512MB. Brikker av begge størrelser er jo uansett dobbeltsidige, og 4x512 krever 2T, mens 2x1GB kjører uproblematisk på 1T.

 

Derfor kan det kanskje tenkes, men det vil nok kreve mye av både hovedkort (strømstabilitet), BIOS og minnekontroller.

Endret av Bob Ibsen
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...