Gå til innhold

Interaktive 3D-skjermer kommer


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Det ser stilig ut, men jeg funderer på virkemåten. :hmm:

 

Kan det være 2 laserstråler, f.eks 700nm, 800nm (begge usynlige IR) som til sammen eksiterer atomer i gassen over, der laserstrålene krysser. Med en bestemt gass som må eksiteres med begge energinivåene for å emittere lys, og som ellers er gjennomsiktig.

 

Er jeg inne på noe her eller er jeg på en annen planet?

Lenke til kommentar

hm.. det er vell ikke ment til spill osv. vil nå mere tro det er ment til forskjellige interaktive tjenester rundtomkring. Men jeg er også litt nysgjerrig på virkemåten. Har sett noe ala dette bli gjort med vann og laser, men luft og laser? hm....

 

Hadde man klart å lage et interaktivt "dashbord" hadde dette vært ufattelig stilig. :D *ser for meg fremtidsfilmer som nå kommer mye nærmere virkeligheten*

Lenke til kommentar
Det ser stilig ut, men jeg funderer på virkemåten. :hmm:

 

Kan det være 2 laserstråler, f.eks 700nm, 800nm (begge usynlige IR) som til sammen eksiterer atomer i gassen over, der laserstrålene krysser. Med en bestemt gass som må eksiteres med begge energinivåene for å emittere lys, og som ellers er gjennomsiktig.

 

Er jeg inne på noe her eller er jeg på en annen planet?

Det blir jo bare upraktisk...

Lenke til kommentar
Det ser stilig ut, men jeg funderer på virkemåten. :hmm:

 

Kan det være 2 laserstråler, f.eks 700nm, 800nm (begge usynlige IR) som til sammen eksiterer atomer i gassen over, der laserstrålene krysser. Med en bestemt gass som må eksiteres med begge energinivåene for å emittere lys, og som ellers er gjennomsiktig.

 

Er jeg inne på noe her eller er jeg på en annen planet?

skal det være en gass som det skjer noe i må jo den være inkapslet på en måte og det ser ikke akkuratt slik ut... Da er man jo like langt som de skjermene som bare er en glassplate. Men det kan kanskje gå at den konstant sprøyter ut gass?

 

Tror mer på at det skjer noe mellom strålene uten en gass eller noe, høres riktig ut med to stråler. En annen ting som for meg høres rart ut er at du må eksitere gassen med begge strålene, hopper elektronene inn og ut skal de jo gi fra seg lys og da burde det vel holde med en stråle, men da bmå den vel ha muligheten til å endre energinivået på strålen for å få laget flere farger. Spørsmålet er hva strålen treffer :/

 

(Tror jeg snakker tull nå, men må prøve meg :p)

Endret av Admin'c
Lenke til kommentar
skal det være en gass som det skjer noe i må jo den være inkapslet på en måte og det ser ikke akkuratt slik ut...

78% N2 + 21% O2 ;)

 

Uten eksitering på grunn av begge strålene så vil hele strålen lyse opp og ikke bare krysningspunket. Dermed vil man få et svært diffust objekt som ikke har noen begrenset utstrekning. Omentrent som slik bakprojeksjonsTV'er fungerer, bare med gass som skjerm i stedet for en plate, og det blir det jo ikke mye 3D effekt av.

 

Poenget med å bruke to stråler er altså å kunne opplyse et punkt i rommet og ikke bare kontinuerlige streker. Poenget med å bruke bølgelengdene 700 og 800nm er at disse er usynlige (IR) men at de til sammen har energi nok til å eksitere et atom nok til at atomet kan sende ut lys med en synlig bølgelengde.

 

Farger vil nok bli et problem.

 

Grunnen til at jeg spør er at jeg ennå ikke har sett noen gode måter å fremstille 3D-objekter i fri luft på uten at de blir diffuse skydotter.

Lenke til kommentar
The image is display into two-dimensional space (i.e.planar). Heliodisplay images appear 3D when viewed from more than a few feet away because there is no physical depth reference.

 

For de som ikke har skjønt det ennå: Bildet er ikke 3-dimensjonalt, det er bare et flatt bilde som 'henger i lufta'. Vet ikke helt hva de mener med den andre setningen, men jeg forstår det slik at hjernen din blir gjerne lurt til å se det som 3d hvis du ser på bildet fra litt avstand, fordi det ikke har noen fysisk form, og da gjør hjernen din at det virker som om det har den formen du normalt vil forvente av det som er avbildet. Litt vanskelig å sette ord på ting her =P

 

EDIT: Litt mer tekst fra FAQ-siden:

Will the heliodisplay project 3D video and images?

 

*The heliodisplay will display any 3D type video or games from your computer. Images are in fact planar like on your computer or television, but seem three-dimensional when viewed from about an arms distance.

Endret av Stylpe
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...