Gå til innhold

SMS blir skriftspråk


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Det har jeg liten tro på.. Er lenge siden jeg har fått en sms på "sms-språk", var mye av det når folk løp rundt med 3210 der man ikke kunne få med mer enn 150 tegn i èn melding. Personlig så mener jeg at det går greiere både å lese og skrive "ordentlig", man har jo ordbok på de fleste mobiltelefoner nå.

Lenke til kommentar

De siste årene har det gått inflasjon i rettskrivingsreformer. Dette århundret vil framskaffe et helt nytt skriftspråk gjennom en prosess i flere trinn. Det kan ventes å arte seg slik: I 2005 introduseres apostrof foran genetivs-s i egennavn. I 2006 utvides bruken også til genetiv's- eller fuge-s i fellesnavn. Samme året generalisere's regelen til å gjelde for alle ord som ender på enkelt-s.

 

I 2007 må alle sammen satte ord sær skrive's ved ord delinger. «Å» overtar som konjunksjon å «og» går ut av språket.

 

I 2011 syn's folk flest at det har blitt for hvanskelig å huske hvilke ord som skal ha hv å hvilke som skal ha v, så hv blir skrive måte for alle slike ord. Samme året over tar «åsså» som infinitiv's merke. Det er nå få som sjenner for sjellen på skj, kj å sj, så sist nevnte blir felle's skrive måte for alle ord med disse konsonantene.

 

I 2021 går den arkaiske skrive måten «også» ut å erstatte's med sms varianten «oxo». Samme året opp ta's boxtaven x i språket å ta's i bruk for x lyden etter en kort hvokal. Hved nytt ar opp gi's de sar norske vokalene æ, ø a å, a erstatte's av hen hold's hvi's a, o a a.

 

I 2032 gar Norge inn i EU, a ordet «nei» erstatte's av «ja». De's uten hviker det tidligere «ja» for det lenge mer populare «je's». :sam tidig privatisere's SprakRadet a sjope's av Dagbladet.

 

:i 2040 er det knapt noen som kan klare a sjille mellom «a» assa «assa», sa «assa» blir felle's skrive mate. :sex ar seinere etter mange ar's for hvirring sla's han assa hun sjonn sammen, assa skrive mata blir hvalg fritt, -en eller -a for den bestemte artikkela. :dobel konsonanta for sviner i 2042. :in 2057 EU introduce su new gemeinsam sprog «Euro-talk» kai the vieux sprogs esse förbjudado.

Lenke til kommentar
De siste årene har det gått inflasjon i rettskrivingsreformer. Dette århundret vil framskaffe et helt nytt skriftspråk gjennom en prosess i flere trinn. Det kan ventes å arte seg slik: I 2005 introduseres apostrof foran genetivs-s i egennavn. I 2006 utvides bruken også til genetiv's- eller fuge-s i fellesnavn. Samme året generalisere's regelen til å gjelde for alle ord som ender på enkelt-s.

 

I 2007 må alle sammen satte ord sær skrive's ved ord delinger. «Å» overtar som konjunksjon å «og» går ut av språket.

 

I 2011 syn's folk flest at det har blitt for hvanskelig å huske hvilke ord som skal ha hv å hvilke som skal ha v, så hv blir skrive måte for alle slike ord. Samme året over tar «åsså» som infinitiv's merke. Det er nå få som sjenner for sjellen på skj, kj å sj, så sist nevnte blir felle's skrive måte for alle ord med disse konsonantene.

 

I 2021 går den arkaiske skrive måten «også» ut å erstatte's med sms varianten «oxo». Samme året opp ta's boxtaven x i språket å ta's i bruk for x lyden etter en kort hvokal. Hved nytt ar opp gi's de sar norske vokalene æ, ø a å, a erstatte's av hen hold's hvi's a, o a a.

 

I 2032 gar Norge inn i EU, a ordet «nei» erstatte's av «ja». De's uten hviker det tidligere «ja» for det lenge mer populare «je's». :sam tidig privatisere's SprakRadet a sjope's av Dagbladet.

 

:i 2040 er det knapt noen som kan klare a sjille mellom «a» assa «assa», sa «assa» blir felle's skrive mate. :sex ar seinere etter mange ar's for hvirring sla's han assa hun sjonn sammen, assa skrive mata blir hvalg fritt, -en eller -a for den bestemte artikkela. :dobel konsonanta for sviner i 2042. :in 2057 EU introduce su new gemeinsam sprog «Euro-talk» kai the vieux sprogs esse förbjudado.

:!:

Lenke til kommentar

Jeg håper for guds skyld at norsklærere over det ganske land i9kke gjør knefall for idiotien og introduserer ZMZ språk som grammatisk korrekt. Det burde, og bør fremdeles, taes stor avstand fra dette. Når det gjelder dette med at ikke så mange bruker SMS-språk lengre så kommer det helt an på. De unge i dag (under 20), og mest vanlig de med inert tiss, bruker fremdeles et overtall av Z-er og diverse forkortinger. Så det har ikke helt forsvunnet...

 

Edit: Nå skal det være sagt at jeg har hørt denne dystre spådommen før, men som den norsknerden jeg er (selv om jeg studerer mot å bli mattelærer) så går det like hardt innpå meg. Dette kan ikke aksepteres. Og man ser jo at utviklingen har gått mot at nye former har blitt brukt. Tenkt bare på IRC-lingoen. Nå er det faktisk flere i varierende alder som sier LOL når noe er teit eller morsomt eller etc. Jeg ser ikke frem til at alle begynner å uttale Z-ene de skriver. Tenk Ari Behn og hans stemte S'er ganger ti.

Endret av Onkel Kompost
Lenke til kommentar
onkel kompost: jeg er under 20 og bruker ikke så my sms språk, enest jeg bruker er seff og spess noen ganger... men må si det plager meg at mange av vanenniene mine har et overdrevet z bruk..... mem jeg må si at jeg håper ikke sms språk blir en "riktig" skrivemåte... :no:

Hehe. Sorry, mente ikke å si at ALLE under 20 gjorde det, men det er mest der jeg har sett det brukt. Men det er godt å vite at ungdommen nutildags også teller representanter som deg.

Lenke til kommentar
I 2011 syn's folk flest at det har blitt for hvanskelig å huske hvilke ord som skal ha hv å hvilke som skal ha v, så hv blir skrive måte for alle slike ord. Samme året over tar «åsså» som infinitiv's merke. Det er nå få som sjenner for sjellen på skj, kj å sj, så sist nevnte blir felle's skrive måte for alle ord med disse konsonantene.

Likte veldig godt skrivefeilene som du skreiv her :!:

sjenner for sjellen

Lenke til kommentar

sms-språk på sms kan jeg leve med siden det som oftest har med å skrive meldingen fort og helst med så få tegn som mulig. husk det koster for hver gruppe av 160 tegn eller sånn omtrent.

 

men på nettet generellt, msn, irc, webforum eller annet hvor du har ett fullt tastatur foran deg er det utilgivelig å i det minste skrive ordet fullt ut. skrivefeil og slikt oppstår jo. og mellomromsfeil oppstår gjerne fordi vi oftere og oftere veksler mellom engleske og norske sider. er i hvertfall det jeg har lagt merke til når det gjelder mine skriverier...

 

er mer bekymret for hva norsk språkråd kan finne på å komme med av offisielle forsnorskinger av engelske ord. ikke det, er få som faktisk blir tatt opp av andre den språkpedanter (tror det var rette ordet ;) ). hva var det dem klarte å fornorske service med? særvis? sørvis?

 

men jeg tror nok det er som hr kompost sier. at det er dem under 20, og da helst hunkjønn, som benytter seg av sms-språk over alt. da helst i kombo med dialekt, fornorsket engelsk som er verre den selv det språkrådet klarer å komme med, en liten dose 1337 og en flott dose med Z og ! :tease:

 

grunnen til dette har jeg ikke 100% forstått men har en følelse av at det har sammenheng med å prøve å virke kul og skille seg ut.

Endret av hobgoblin
Lenke til kommentar
De vedtok faktisk "mere og fler" :dontgetit:

Er i utgangspunktet positiv til Språkrådets arbeid, men akkurat 'mere' og 'fler' var litt ille.

Litt?

 

Det var grusomt.. :cry:

Det var en voldsom underdrivelse :)

Det er faktisk helt forkastelig spør du meg.

 

Men så er det vel noe med at man skal følge med i tiden og akseptere de nye endringene som skjer i språket. Men personlig sliter jeg litt med det :p

Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...