Gå til innhold

Toshiba tar i bruk perpendikulært


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

80GB i 1,8"-formatet !! Dette går fremover :thumbup: Det er ikke lenge siden det var det maksimale på 2,5"-formatet.

 

0,85-tommer neste år

Til neste år vil Toshiba lansere 0,85-tommers harddisker med samme teknologi. Disse er ventet å få en kapasitet på 6 til 8 GB per plate.

Seagate har allerede 8GB på 1" så jeg regner med at 10GB blir neste milepæl for disker i denne størrelseklassen.

Lenke til kommentar
Gleder meg til vi får se dette på 3,5" disker. 1TB per disk blir digg, og ikke minst tryggere enn dagens disker. Mener å ha hørt at diskene vi bruker i dag på opptil 500GB er i grenseland når det gjelder hvor stabilt dataene kan holdes (er jeg helt på jordet her :hmm: ?).

Har hørt at 133 GB per plate begynner å bli tett opp mot maks av hva de får til med "gammel" teknologi, vet ikke helt hvor mange plater som er vanlig å stappe in maksimalt (er vel 4 da kanskje?). Forhåpentligvis får vi denne teknologien på 3.5 snart også.

 

AtW

Lenke til kommentar

Allså et Canon Eos 350-D eller Nikon D70 med en sånn HDD innebygd hadde vert KONGE det vil jeg si.

 

Åsså vil jeg si at vis man får disse disken stående så blir det vertfall en hit innen for SFF sectoren, kansje kunne vert en ide å gått ned til 7cm disker også da.

 

Men nå snakker jeg vel for teknologi for neste neste år.

Lenke til kommentar
har hitachi patent på det get perependicular ? håper ikke det vil gjerne ha en raptor med det her å hehe.

Jeg trodde det var Seagate som var først ute med offisiell informasjon om perpendikulær lagring. Slik jeg forsto det den gangen så var det de som hadde utviklet teknologien. Seagate bruker å ligge ganske i front på lagringstettheten per plate så jeg ser på det som sansynlig. Men nå selger de vel lesehodeteknologien til konkurrentene for en klekkelig sum så de går neppe i minus på det. Slike teknologiutbytter har også vært vanlige ved alle tidligere overganger på lesehodeteknologi.

 

ATW: Jeg har også hørt tallet ca 133 GB/3,5"-plate, men regner med det var et veldig vagt tall som kommer til å bli presset til sikkert både 150 og 166 GB/plate. Perpendikulær lagring skal vistnok bare øke lagringstettheten med 60% i forhold til gammel teknologi, med små muligheter for yttligere økning i tettheten. Så slik jeg har forstått det så ser det faktisk ut til å bli en del stanging mot veggen før det skjer noe skikkelig nytt. Denne veggen ser ut til å bli en plass mellom 200-300 GB/plate.

 

Seagate hadde før maksimalt 2 plater i hver harddisk, men økte det til 3 plater fra og med barracuda 7200.8-serien. Samsung har også hadd maks 2 plater før, WD har hadd maks 4, og Hitachi opp i hele 5 plater på en del diskserier (bland annet "deathstar" GXP75-serien og 7K400 og 7K500-serien). Maxtor har maks 3 plater i det siste. Så det kan se ut til at diskene vil stagnere i størrelse en plass rundt 1TB.

 

Dette er dystre spådommer, men jeg krysser fingrene for at de overkommer denne humpen i veien også.

Lenke til kommentar

Håper feilraten holder seg konstant eller synker med den nye teknologien, og at den er fri for barnesykdommer når den slippes. :roll:

 

Potensialet for mer feil jo tettere det legges er sikkert problemstillingen. Kan hende dette ikke blir noe problem i starten, eller kanskje det nettopp er det som kan være den værste perioden for utviklerne. Skal bli spennende å se.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...