Gå til innhold

PSU-deksel demper støy


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Beskjeden og muligens smart liten sak, men det blir jo litt klønete å skulle lirke strømkabelen inni den sjakten hver gang man har flyttet litt på PCen, eller dratt ut strømkabelen for å montere inni PCen.

Ideen er jo ganske enkel; at den flytter begrenser støy/lyd-radiusen betraktelig, og vender denne nedover der man vanligvis ikke sitter med øret sitt.

Lenke til kommentar
Hmm.. ..vil ikke det være et minus om man har en vifte som blåser luft inn til CPU når denne står rett under "tunnelen"? Går det ann til å snu den oppover, eller er jeg helt på jordet her ;)

Først så må jeg så si at jeg synes det er et genialt produkt. Billig, og trolig en relativt effektiv støydemper (-10-15 dB?), uten at det hindrer luftstrømmen for mye. (Det er trolig langt større aerodynamiske flaskehalser i vanlige kabinett enn den der)

 

Men over til spørsmålet ditt: Ja, det kan bli et problem om du har en kjøler som drar inn luft til CPU fra baksiden av kabinettet. Men dette er vel ikke helt vanlig? Det vanlige er vel å dra inn luft fra fronten og ut bak. (litt BTX-tankegang i ATX-kabinetter)

 

Men jeg tror ikke du bare kan snu denne opp ned. Grunnen er at den festes trolig med de samme skruene som PSU'en og de er ikke er symmetrisk plassert.

Lenke til kommentar

Litt skeptisk til at den skal sende varm luft nedover. Men det er kanskje et større problem på strømforsyninger som ikke flytter mye luft, og her vil vel ikke støydempingen ha noen særlig effekt likevel, så da er vel problemet løst...

 

Men denne passer kanskje bare på Silverstone's egne kabinetter...?

Lenke til kommentar

Greia jeg har mekka kaller i alle fall jeg "støylås", etter vannlås som finnes i vasker og toaletter og slikt. Tanken er at å sørge for at lufta må bevege seg i svinger. Det klarer luft utmerket, mens lyd ikke klarer det. For at lyd skal komme seg gjennom en S form så må den bli reflektert av veggene i S-formen. Dersom de er kledd med lyddempende materiale, så blir det ikke mye refleksjon, og lyden dør ut inne i "støylåsen". For å si det sånn, så har jeg nå en 120mm vifte på full hastighet gående under pulten, og jeg har knapt kjans til å høre den over min egen hvilepuls. Nå har ikke dette PSU dekselet en full S-form, men jeg vil anta at den spiser opp mesteparten av lyden likevel.

 

-Ko_deZ-

Lenke til kommentar

Eh... det ser ikke akkurat bra ut, og det blir litt vanskelig å forklare. La meg poste et paint bilde isteden.

 

Det røde er støy-dempe-matter, det sorte er vegger i "støylåsen" (disse kan utmerket godt bestå av papp =) Andre materialer kan jo selvsagt også brukes) og de blå pilene, som jeg antar alle forstår, viser hvordan lufta flyter gjennom støylåsen. Det er fornuftig å ha støydempe-matter på flatene på sideplatene også, men de er jo ikke tegnet inn i tegningen seff.

 

Min lille boks inneholder vannkjølinga mi. Jeg har vannkjølt det meste, og lagen en ekstern kasse som har luft-innsug/utblåsning samt vann inn og vann ut. Denne kassa har slik en "støylås" på hver sin side av innholdet i kassen, som er radiator, vanntank, pumpe og vifte. Prinsippet er enkelt, og fungerer veldig godt. Jeg kjenner at det er luft-gjennomstrømning, men kan ikke høre det annet enn en svak "hummmm" fra trafoen i vannpumpa.

 

Det er viktig å huske på at den høyeste lyden fra ethvert luftkjølingsanlegg kommer fra der lufta beveger seg raskest. I de fleste tilfeller vil dette være helt ytterst på viftebladene. Dersom man lager en slik støylås bør man passe på at lufta aldri komprimeres gjennom trange åpninger, spesielt ikke trange åpninger med skarpe kanter. Da vil dette skape ny støy. Nå har jeg selvfølgelig ikke brydd meg den mekaniske lyden fra viftemotoren, da denne i de aller fleste tilfeller er neglisjerbar til sammenligning med luftstøyen. Vibrasjoner fra vifta vil kunne gi endel støy dog, derfor bør vifta henges opp med gummioppheng. Det finnes mange greie slike på webshops rund forbi som erstatter skruene vi vanligvis bruker.

 

-Ko_deZ-

post-107-1124273300_thumb.png

Endret av Ko_deZ
Lenke til kommentar
Greia jeg har mekka kaller i alle fall jeg "støylås", etter vannlås som finnes i vasker og toaletter og slikt. Tanken er at å sørge for at lufta må bevege seg i svinger. Det klarer luft utmerket, mens lyd ikke klarer det.

Det er ikke helt presist, til manges store irritasjon, så beverger lavfrekvent lyd seg fint "i svinger". (feks "rundt" støydempingskjermer ved motorveien).

 

AtW

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...