Gå til innhold

Athlon 64 FX 3 GHz tidlig i 2006


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Må si jeg hadde lite tro på at AMD noen gang skulle nå 3GHz med k8 på 90nm da den først ble lansert rundt 2GHz. Det er jo en bra opphenting om de klarer det. Tidlig 2006 vil imidlertid Intel begynne å ha 65nm design i hyllene. Om de ikke hat tabbet seg som med Prescot en gang til så tror jeg nok at 90nm FX prosessorene mister sin anseelse som verdens raskeste.

Lenke til kommentar

Så FX-59 blir sannsynligvis den høyest klokkede prosessoren fra AMD i 2006 da. Det at de andre modellene ikke går høyere enn 2.6 er litt snodig synes jeg. For slik det ser ut for AMD så er klokkehastighet det som gir K8/Athlon64 prosessoren bedre ytelse. DDR2 vil ikke gi den særlig bedre ytelse. Så vi må altså vente til K9 kommer for at ytelsen skal øke merkbart!

 

Hmm aner vi at Intel kan komme til å ta igjen AMD neste år hva ytelse angår :hmm:

Lenke til kommentar

Det kommer nok garantert også en Athlon 64 4200+ på 2.8GHz når Athlon 64 FX-59 blir lansert, men likevel så er Athlon 64-X2 5000+ på 2.6GHz mest imponerende ettersom det tross alt er snakk om en ekte dobbelkjerne-prosessor. Det er også stor sannsynlighet for at vi kommer til å se disse prosessorene allerede i 4. kvartal i år, mye tyder iallefall på det :)

Endret av snorreh
Lenke til kommentar
Så FX-59 blir sannsynligvis den høyest klokkede prosessoren fra AMD i 2006 da. Det at de andre modellene ikke går høyere enn 2.6 er litt snodig synes jeg. For slik det ser ut for AMD så er klokkehastighet det som gir K8/Athlon64 prosessoren bedre ytelse. DDR2 vil ikke gi den særlig bedre ytelse. Så vi må altså vente til K9 kommer for at ytelsen skal øke merkbart!

 

Hmm aner vi at Intel kan komme til å ta igjen AMD neste år hva ytelse angår :hmm:

Ja, jeg håper det ihvertfall, Intel har i mine øyne endel å ta igjen. Så håper de får til noe skikkelig med sin nye genrasjon, så vi slipper at AMD ligger på latsiden.

 

AtW

Lenke til kommentar
Siste prosessor på 939? Når fases 939 ut da? Trodde 939 skulle være fremtidsrettet, jeg... :ermm:

Sokkel 939 har vært den mest fremtidsrettede sokkelen som AMD har brukt så langt. Den har faktisk støttet 2. generasjoner prosessor-arkitekturer, K8 og K9 (dobbelkjerne) henholdsvis, og vil eksistere så lenge det produseres slike prosessorer altså i minst et par år til. Sokkel A har kanskje vart lenger, men der gikk også utviklingen mye saktere og den støttet tross alt bare én prosessor-arkitektur, altså K7. Sokkel M2 vil bli introdusert samtidig med neste prosessor-arkitektur fra AMD, altså K10, som kommer til neste år engang. Den vil bringe med seg såpass mye nytt at det ikke vil være fysisk mulig å få den til å fungere med dagens plattform på sokkel 939. Man kan derfor forvente at sokkel M2 og sokkel 939 vil eksistere side om side en stund akkurat som med sokkel A.

Lenke til kommentar
Så FX-59 blir sannsynligvis den høyest klokkede prosessoren fra AMD i 2006 da. Det at de andre modellene ikke går høyere enn 2.6 er litt snodig synes jeg. For slik det ser ut for AMD så er klokkehastighet det som gir K8/Athlon64 prosessoren bedre ytelse. DDR2 vil ikke gi den særlig bedre ytelse. Så vi må altså vente til K9 kommer for at ytelsen skal øke merkbart!

 

Hmm aner vi at Intel kan komme til å ta igjen AMD neste år hva ytelse angår :hmm:

Ikke si det, amd har jo planer om å bytte til 65 nm omtrent samtidig med intel og om de får til det ser jeg ikke bort i fra at både 3,2 og 3,4 er fullt mulig.

 

DDR2 kan nok også gi merkbart bedre ytelse på en del ting for X2 cpuene, som har vist seg å kunne yte en god del bedre med bedre minnebåndbredde.

 

Vi kan jko dessuten håpe at M2 cpuene blir litt forandret slik at de utnytter båndbredden bedre..

 

Hadde vært fint om intel lykkes litt med 65 nm prosessen også, så vi kan se litt konkuranse igjen, kan se for meg at AMD utsetter lanseringen av høyklokkede K8 cpuer hvis de er raskest alikevel.

Lenke til kommentar
Man kan derfor forvente at sokkel M2 og sokkel 939 vil eksistere side om side en stund akkurat som med sokkel A.

Men som de sier lanserer de de siste prosessorene for 939 tidlig i 2006. Skal de bare fortsette å selge de samme prosessorene i halvannet til to år uten å lansere nye modeller?

Det vil nok komme nye prosessorer for sokkel 939 en stund etter dette, men siden sokkel M2 vil overta for toppmodellene så vil nok sokkel 939 sakke akterut akkurat som med sokkel A. Etterhvert så vil nok sokkel 939 bli tatt over av Sempron 64 e.l. tipper jeg.

Endret av snorreh
Lenke til kommentar
Det vil nok komme nye prosessorer for sokkel 939 en stund etter dette...

Så ingressen til HW.no er helt feil da? De nevnte prosessorene blir ikke de siste på sokkel 939?

Beklager, men jeg har ingen spåkule så jeg kan ikke se så langt frem i tid. Basert på tidligere erfaringer så er det lite som tilsier at dette blir det siste vi hører til sokkel 939. Selv sokkel A og sokkel 754 lever i beste velgående ennå, siden de har blitt overtatt av Geode NX og Turion 64 henholdsvis.

Lenke til kommentar

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...