Gå til innhold

Dobbelkjerne-Xeon tidligere enn planlagt


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Kommer de første Xeon dobbeltkjerne prosessorene til å støtte slike ting som virtualisering?

Eller er dette en hastesak på lik linje med pentium D, som stort sett bare er to kjerner på en brikke, ikke en dobbeltkjerne?

Jeg skjønner ikke hva du prater om når du sier at Pentium D ikke er dobbelkjerne. Klart den er det. Bare kikk på kjernen i mikroskopet så der du dobbelt. Er ikke det en dobbel kjerne kanskje? Kan du gi en bedre definisjon på hva ordene "dobbelkjerne" og "dobbel" er?

 

Men får å roe ned og komme inn på temaet igjen: Jeg regner med at denne Xeon-utgaven er bygget på samme dobbelkjerne som Pentium D.

Lenke til kommentar

Dette var ikke for å skape noen debatt. Den har to kjerner, men er det ikke slik at de ikke prater sammen internt på prosessoren. De må prate sammen gjennom front side bussen, mens AMD sine prater sammen gjennom en intern kobling.

 

Og det jeg da mente er at man oppnår akkurat det samme som om man hadde 2 prosessorer med hver sin sokkel når det gjelder pentium D.

 

Og det jeg tenkte på var at jeg har lest at de fremtidige prosessorene fra intel skulle bl.a dele cache. Og det med visualisering som man har pratet lenge om.

 

Jeg ønsket ikke debatt, men lurer på om jeg har rett eller ikke.

Lenke til kommentar
Dette var ikke for å skape noen debatt. Den har to kjerner, men er det ikke slik at de ikke prater sammen internt på prosessoren. De må prate sammen gjennom front side bussen, mens AMD sine prater sammen gjennom en intern kobling.

 

Og det jeg da mente er at man oppnår akkurat det samme som om man hadde 2 prosessorer med hver sin sokkel når det gjelder pentium D.

 

Og det jeg tenkte på var at jeg har lest at de fremtidige prosessorene fra intel skulle bl.a dele cache. Og det med visualisering som man har pratet lenge om.

 

Jeg ønsket ikke debatt, men lurer på om jeg har rett eller ikke.

Pentium D er en dual core etter alle mulige fornuftige definisjoner på dual core. Det er riktig at den benytter kommunikajon via FSB for cache coherency. Dette er fordi de benytter broadcast og alle andre (dualcore) prosessorer som måtte befinne seg på samme FSB vil i samme slengen bli oppdatert.

 

Den viktigste forskjellen mellom Intels dual core prosessorer og det å ha to prosessorer i hver sin socket er at en sparer en socket og reduserer den elektriske lasten på FSB i forhold til hvor mange kjerner en har per buss. Sistnevnte kan medføre lansering av høyere FSB frekvenser da det blir noe enklere å implementere.

 

Her er forresten chipsettet som er beregnet for disse. Det kommer en oppdatering under kodenavn Blackford i 2006 hvor blandt annet XMB antagelig forsvinner til fordel for FB-DIMM kontrollere integrert på Northbridge.

post-260-1124195231_thumb.png

Endret av Anders Jensen
Lenke til kommentar

OK, poenget mitt var ikke å rakke ned på pentium D. Bare litt klønete skrevet. Det jeg lurte på var om de nye Xeon prosessorene kommer med noen av de nye tingene som var lovet med dobbeltkjerne prosessorene. Slikt som visualisering. Eller om de bare hadde gjort det samme som pentium D med å putte 2 kjerner sammen.

Lenke til kommentar

Viritualisering er ikke noe som er forbeholdt dobbeltkjerner. Det skal også komme til enkeltkjerner. Jeg husker ikke i farta hvilke kjerner som skal få viritualisering og hvilke som ikke skal få det. (Må google litt om jeg skal finne det ut, evt. om noen som vet det kunne skrevet det så hadde det vært fint :) )

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...