Gå til innhold

Sperrer ikke mobilene


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Enkelte politikamre er veldig flinke til å prioritere dette, andre er ikke fullt så flinke. Vi opplever jevnlig tilsig av kunder som er lei seg for at politiet ikke har prioritert oppgaven, sier han

 

Hvordan skal kunden finne ut at den stjålne telefonen ikke er sperret?

 

Unnlater de å sperre abonnementet sitt kun for å kontrollere at politiet gjør jobben sin?

 

Er det ikke snart på tide at mobiloperatørene kan ta stilling til om mobilen skal speres eller ei? Er jo ikke noe problem å åpne den for bruk igjen om de har gjort en feilvurdering.

Lenke til kommentar

En god forsikring mot å bli ruinert fordi en tyv ringer timesvis til utlandet før telefonen blir sperret er å bruke forhåndsbetale abbonement uten mulighet for kreditt. Dvs. Holde seg til de gamle (dyre) kontantkortene eller til de nye (og svært billige) nettbaserte abbonementene. (Talkmore, Mobyson ...)

 

Crazysteps: Jeg oppfatter artikkelen slik at man kan ringe til politiet og be de sperre telefonen som alternativ til å ringe operatøren selv. For alt jeg vet kan det ha vært innstramminger fra operatørene sin side, som gjør at hvem som helst (som kan utgi seg for å være eier av abb) ikke skal kunne ringe fra en hvilken som helst telefon for å sperre et nummer de påstår de er eiere av. Det vil si at det sikkert har vært en del episoder med folk (fjortiser?) som har ringt til operatøren for å stenge andre sine telefoner bare på pur faenskap. Så for alt jeg vet så kan enkelte operatører kreve at man går via politiet (blandt annet for å legitimere seg som riktig eier) før man får det stengt.

 

Hvordan folk oppdager det? F.eks ved neste spesifiserte telefonregning...

Lenke til kommentar
En god forsikring mot å bli ruinert fordi en tyv ringer timesvis til utlandet før telefonen blir sperret er å bruke forhåndsbetale abbonement uten mulighet for kreditt. Dvs. Holde seg til de gamle (dyre) kontantkortene eller til de nye (og svært billige) nettbaserte abbonementene. (Talkmore, Mobyson ...)

 

Crazysteps: Jeg oppfatter artikkelen slik at man kan ringe til politiet og be de sperre telefonen som alternativ til å ringe operatøren selv. For alt jeg vet kan det ha vært innstramminger fra operatørene sin side, som gjør at hvem som helst (som kan utgi seg for å være eier av abb) ikke skal kunne ringe fra en hvilken som helst telefon for å sperre et nummer de påstår de er eiere av. Det vil si at det sikkert har vært en del episoder med folk (fjortiser?) som har ringt til operatøren for å stenge andre sine telefoner bare på pur faenskap. Så for alt jeg vet så kan enkelte operatører kreve at man går via politiet (blandt annet for å legitimere seg som riktig eier) før man får det stengt.

 

Hvordan folk oppdager det? F.eks ved neste spesifiserte telefonregning...

Om telefonen din blir stjålet har du plikt til å kontakte operatøren direkte for å sperre abonnementet. Slik har det alltid vært. Hvem som helst kan i utgangspunktet gjøre det på hvilket som helst nummer kun for all enkelthets skyld.

 

Politiets oppgave er å fysisk sperre selve telefonen (sørge for å få lagt inn en IMEI-sperre i de europeiske nettverkene).

 

Om operatøren din nekter å sperre abonnementet ditt, men istedet ebr deg gå til politiet så er jo ikke lenger problemet ditt. Du har sagt ifra at du ikke besitter telefonen lenger og operatøren sitter med erstatningsansvaret.

Lenke til kommentar

Det er operatøren som sperrer abonnementet, men politiet som sperrer telefonen.

Politiet har ikke tilgang til å sperre abonnementet.

 

Dersom telefonen er stjålet krever forsikringsselskapene som regel at kunden både sperrer abonnementet OG telefonen. Dersom politiet ikke gjennomfører denne sperringen kan du i værste fall bli nektet erstatning fra forsikringsselskapet.

 

For sperring av abonnementet (slik at du ikke kan bli belastet på regningen din), er det som regel bare å ringe til operatøren.

 

Sperring av telefonen medfører at ingen kan benytte telefonen din, selv med et annet SIM-kort, denne sperringen er i et internasjonalt samarbeidsregister.

Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...