Gå til innhold

Asus med trippelformat DVD-brenner


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

DVD-RAM er et format jeg nesten hadde glemt. Har ikke dette formatet allerede havnet samme sted som beta videokassetter? (i historieboka)

 

Edit: Når skal CD/DVD-brennere etc komme seg over på SATA? (Hittil er det kun et par modeller fra Plextor som kobles til SATA).

 

Jeg har faktisk ikke kjøpt meg DVD-brenner ennå i mangel av behovet for en, men kan tenke meg å kjøpe en den dagen det blir en billig SATA-modell, pga luftstrømmen i kabinettet og endelig få bort den stygge og ekle flatkabelen.

Endret av Simen1
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-qfohT7

en anne fordel er et beskyttende etui rundt platen (ala minidisk) slik at den spares for slitasje. dette er jo praktisk for de litt dyrere DVD-opptakerne. har en jeg kjenner som er på utkikk etter en sånn spiller, så dette var et interresant produkt å ta en nærmere kikk på. når det gjelder sata grensesnittet så kan jeg vel si meg helt enig.

Lenke til kommentar
Bra det :thumbup:

 

Men hvis ikke jeg husker feil så støtter min 1,5år gamle Nec2500 brenner alle de 3 formatene!  :D

Har en litt over 1år gammel DVD+-RW og DVD-RAM brenner jeg oxo. fra LG som kosta 500kr på komplett... eneste forskjellen er hastigheten...

 

men denne støtter DL og det gjør jo ikke den ;) så er nok DL som er den store nyheten

når det kommer til støtte.. for jeg har ikke sette en DVD brenner som støtter: DVD-+RW og DVD(DL)+-RW og DVD-RAM < (3 formater i en det er vel ; )

Endret av ANORIUS
Lenke til kommentar
DVD-RAM er et format jeg nesten hadde glemt. Har ikke dette formatet allerede havnet samme sted som beta videokassetter? (i historieboka)

DVD-RAM brukes stort sett til backupløsninger, siden platene (med den nevnte beskyttelsen) er mye mer holdbare og kan overskrives mye oftere enn +/-RW. Ettersom blue-ray og hd-dvd er på vei kan man vel si at dette formatet er på vei ut.

Lenke til kommentar

Du må ha et hovedkort eller en SATA kontroller som er kompatibel med optiske stasjoner (slik som en DVD brenner) for at SATA skal kunne brukes slik dere ønsker.

 

Ellers er jeg også for at utviklingen omfavner SATA også på optiske enheter.

Endret av G
Lenke til kommentar
Man får SATA/IDE-adaptere til rundt 150kr hvis jeg ikke husker feil. Dyrt, men greit nok til brenneren for dem som er allergisk mot P/ATA ;)

Dessverre støtter ikke alle disse adapterene optiske drev.

 

Jeg har sett at Highpoint har et adapter, og at Abit har et adapter for å sette mellom SATA kontrolleren og IDE harddisk.

 

Har du funnet noe adapter som støtter DVD/CD drev ennå? Ellers varierer det jo også på hva SATA kontrolleren støtter alt etter hvilket hovedkort du har, eller hvilken PCI SATA kontroller du har skaffet deg.

 

Det er mange faktorer å ta hensyn til før du finner noe som fungerer dessverre. Det beste er kanskje å spørre på forumet om hvilke kombinasjoner du kan benytte.

 

På hardware siden må du ta hensyn til 2 eller 3 ting alt etter om du benytter adapter. Det blir hvilken kontroller du benytter, hvilket drev du benytter, og / eller hvilken adapter du benytter (om du har behov for en slik).

 

Til og med SATA optiske drev fungerer kanskje ikke nødvendigvis med hvilken som helst SATA kontroller (være seg på hovedkort eller ekstern PCI).

Lenke til kommentar

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...