Gå til innhold

Opera lanserer Mini


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Testet ut på k500i og det fungerer ok. Men når jeg skulle teste ut litt ved å gå inn på amobil.no gikk den tom for minne. Kanskje hjelper å skru av bildevisning i instillingene.

Ellers et flott program. Men kan bli litt dyrt når 1 mb fra chess koster 14 kr.

Lenke til kommentar

Hei!

 

Eg testet ut Opera Mini j2me midleten (nettleseren) på min Siemens M55 i går.Og likte å surfe på web sider på mobiltelefonen.Men,eg ser likevel to svakheter det eine at det drar mykje strøm.Batteriet mitt var nesten fult og nesten tomt etter å ha søkt på nokre sider.Den andre svakheten er at når eg ville vise sider som til dømes itavisen.no så får eg beskjed mot at eg går tom for minne.No skal det skrives at mobiltelefonen min ikkje har allverdens tilgjenglig minne.Og at mobiltelefonen min var ganske full av både programvare (j2me midlets) og sms og mms meldinger.Noko som kan ha påvirket ytelsen litt.

 

Når det gjelder det som står i amobil.no sin artikkel om Opera Mini så finnes det mulighet for ein del å bruke den vanlege wap-leseren på mobiltelefonen å logge på nettbanken sin der i fra.Sikkerheten blir kanskje litt svekket men,muligheten ligger der.

 

Når det gjelder å søke i IMDB databasen til dømes så har eg hatt muligheten til det lenge via wap.zedge.no/imdb.php

 

Liker også å kunne få sjekket ein email konto som ikkje støtter å bli lasta ned og vist på mobiltelefonen.Dvs kunne alltids ha installert endå ein j2me midlet.

 

 

Tar forbehold om skrivefeil og eventuelle usammenhengende setninger.

Da dette innlegget blei skrevet i all hast.

Lenke til kommentar

Dette funket jo utmerket! :D

 

Jeg lastet ned Opera mini til min Sony Ericsson T610 med Mobyson abb. Og det funket i løpet av noen øyeblikk. Jeg er imponert:

  • + Ingen reklame (bortsett fra at standard startside er TV2, men dette kan fjernes)
  • + Bokmerkene og startsiden kan man redigere til det man vil (litt kronglete)
  • + Nettleseren er kjapp til å være GPRS
  • + Programmet tar fantastisk lite plass (63kB)
  • + Programmet er gratis
  • + Det funker på relativt gamle telefoner (f.eks min SE T610)
  • + Den har brukervennlig navigering
  • - Jeg kan ikke stille det til fullscreen, noe som hadde vært kjekt på en så liten skjerm som 128x160 pixler
  • - Dårlig med reklamebokkering gjør at menyer og tekstreklamer tar opp stor plass.
  • - Litt kronglete å trykke tilbaketasten (er det noen hurtigtast for dette?)

Jeg er faktisk så fornøyd at en av hovedgrunnene for å skaffe meg ny mobil (med symban) forsvant som dugg for sola :D Nettleseren er genial. Et virkelig must for alle med java-kapapble telefoner. Dette er noe jeg kommer til å bruke en del når jeg sitter på bussen, toget, etc.

Endret av Simen1
Lenke til kommentar
Opera Mini er basert på Java, noe som gjør at svært mange mobiltelefoner støtter nettleseren. Rolf Assev i Opera sier til digi.no at han er svært fornøyd med den lille nykomlingen:

 

- Opera Mini gir full tilgang til all informasjon på Internett, i et godt lesbart format.

 

'All' informasjon er imidlertid en sannhet med modifikasjoner. Siden leseren kjører med Java, vil den ikke kunne laste såkalte sikre (SSL-baserte) sider. Dette betyr at du ikke vil kunne bruke Opera Mini til å sjekke statusen hos nettbanken din, eller besøke andre nettsteder med høy grad av sikkerhet.

Dette stemmer vel ikke helt. Opera sier selv i FAQ'en sin at SSL-sier kan aksesseres så folk kan f.eks sjekke nettbanken sin, men sikkerheten er ikke på topp siden det kun er secure connection mellom nettbanken og oversettingsserveren. Den siste strekningen fra serveren til mobiltelefonen er ikke sikret like høyt (sikkert bare vanlig 64bit GSM-kryptering). Men muligheten er der altså.

Lenke til kommentar
Opera Mini er basert på Java, noe som gjør at svært mange mobiltelefoner støtter nettleseren. Rolf Assev i Opera sier til digi.no at han er svært fornøyd med den lille nykomlingen:

 

- Opera Mini gir full tilgang til all informasjon på Internett, i et godt lesbart format.

 

'All' informasjon er imidlertid en sannhet med modifikasjoner. Siden leseren kjører med Java, vil den ikke kunne laste såkalte sikre (SSL-baserte) sider. Dette betyr at du ikke vil kunne bruke Opera Mini til å sjekke statusen hos nettbanken din, eller besøke andre nettsteder med høy grad av sikkerhet.

Dette stemmer vel ikke helt. Opera sier selv i FAQ'en sin at SSL-sier kan aksesseres så folk kan f.eks sjekke nettbanken sin, men sikkerheten er ikke på topp siden det kun er secure connection mellom nettbanken og oversettingsserveren. Den siste strekningen fra serveren til mobiltelefonen er ikke sikret like høyt (sikkert bare vanlig 64bit GSM-kryptering). Men muligheten er der altså.

 

Fungerte fint å gå inn på nettbanken min og betale en regning! Gjorde det for å teste litt, og ble positivt overrasket over hvor bra det faktisk fungerte. Ellers må jeg si at jeg er mektig imponert over hva Opera har fått til med denne nettleseren.

 

Er det noen som vet om det er en proxy-server som komprimerer innholdet i nettleseren slik at du sparer gprs-kostnaden? Jeg har ikke fått lest så mye på Opera sin hjemmeside enda. Bruker ellers Opera fast på bærbaren min, og er meget fornøyd.

Lenke til kommentar

Ja, den serveren fungerer vel som komprimerende proxy. Det står noe mer om det her.

 

What's the Opera Mobile Accelerator?

 

Opera Mobile Accelerator is a proxy-based solution aimed at significantly increasing your browsing speed on mobile devices while also reducing your data traffic costs.

og her
I stedet for å behandle nettsidene i telefonen, bruker den en ytre tjener til å forhåndsbehandle siden før den sendes til telefonen. Dette gjør Opera Mini™ ideell for telefoner med svært begrensede ressurser eller lav oppkoplingshastighet.operamini.png
Lenke til kommentar

Små fonter? Hvor stiller du inn det?

 

Edit: Jeg fant ut dette i hjelp-menyene:

Avhengig av telefonmodell kan du også ha muligheten til å velge skrifttyper med utjevnede kanter.

Jeg antar jeg at min T610 er for svak til å takle dette og dermed kjører lav-minne-versjonen av Opera Mini.

Endret av Simen1
Lenke til kommentar
Jeg antar jeg at min T610 er for svak til å takle dette og dermed kjører lav-minne-versjonen av Opera Mini.

Jeg gjetter at dette ikke nødvendigvis har med T610 sitt manglende minne å gjøre, men enkelt og greit at hvis man setter ned skriftstørrelsen på T610 vil det bli mer eller mindre uleselig. Den har jo bare 128x160 piksler i skjermen.

 

Ren gjetting fra min side altså.

 

Opera Mini er ikke noe for meg, da jeg allerede har Symbian-telefon, men må si at ut ifra det jeg leser her virker det utrolig bra. Opera Mobile Accelerator er dog en funksjon jeg gjerne ville sett i Operas Symbian-browsere også.

Lenke til kommentar
×
×
  • Opprett ny...