Gå til innhold

Virtualisering hett tema på LinuxWorld


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

tja, har vmware en versjon som kjører som første os, eller må dem ha ett annet os i bunn?

 

om jeg skjønte tegninga rett så skal det liksom ikke være noe os mellom virtualiseringslaget og de forskjellige os som kjøres.

 

greit nok, en kan påstå at virtualiseringslaget blir ett slags meta-os eller noe men men...

Lenke til kommentar

VMWare finnes i flere versjoner. Det kan kjøres direkte på maskinvaren og det kan kjøres oppe på Linux eller Windows.

 

IBM hadde teknologi tilsvarende VMWare allerde på 60-tallet i sine mainframes. Xen er et annet prosjekt som ligner på VMWare. Xen er open source og fritt tilgjengelig for de som vil bruke det. Xen følger blant annet med Linux-distribusjonen Fedora Core 4.

 

http://www.cl.cam.ac.uk/Research/SRG/netos/xen/

http://www.xensource.com/

 

 

:)

Lenke til kommentar
tja, har vmware en versjon som kjører som første os, eller må dem ha ett annet os i bunn?

 

om jeg skjønte tegninga rett så skal det liksom ikke være noe os mellom virtualiseringslaget og de forskjellige os som kjøres.

 

greit nok, en kan påstå at virtualiseringslaget blir ett slags meta-os eller noe men men...

Vmware ESX server kjører direkte på hardware. Krever dog spesifikk hardware f.eks scsi. og de fleste som kjører ESX kjører det på servere fra IBM, HP og DELL.

 

Vi kjører selv 3 stk ESX servere som kjører litt over 30 virtuelle servere både linux og windows. Vi har også valgt VirtualCenter i bunn noe som også gir oss muligheten til å flytte VM'en i fart mellom fysiske maskiner. Teknologien er fantastisk og jeg grøsser på tanken om å gå tilbake vanlig serverdrift med all det ekstra abeidet det medfører. Vil også legge til at vi har har spart ca 400k de siste 2 årene på å slippe å kjøpe hardware til alle nye og gamle servere som er utdaterte.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...