Gå til innhold

Skype på mobiltelefonen


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Stilig konsept.

 

Skype i seg selv er vel en svensk "oppfinnelse" / selskap, stemmer ikke det?

At det var et amerikansk selskap som prøver seg var jo derfor litt interessant. Kanskje Skype folka selv skulle plagiere konseptet og lansere noe bedre? Eller noen andre som har litt vett til å gjøre tingene gjennomført.

 

Skal bli spennende å se hvordan versjon 71.5 ser ut av dette amerikanske programmet.

 

:!:

Lenke til kommentar

"Ring gratis til alle vennene dine, og ring verden rundt for noen titalls øre i minuttet."

 

For at det skal være forsvarlig å bruke dette må man ha en fastpris for datatrafikken. I dag har både Telenor og Netcom dette tilbudet for datatrafikk:

Telenor: 30,- / dag = 900,-/mnd (tilbudet gjelder kun i august)

Netcom: 25,- / dag = 750,-/mnd (DataMania)

 

Dette er altså prisen hvis man bruker skype - skype. Hvis man i tillegg bruker skypeOut vil vanlig samtaleavgift komme på toppen av dette.. Hvis man ikke har fastpris på datatrafikk, så koster det med dagens pris på 20,-/MB minimum 3.5,- / min (3kB/sek = råtten kvalitet).

 

Altså skal det litt til å tjene penger på å bruke skype på mobiltelefonen for vanlige brukere.. da ville jeg heller gått for et billigere abonnement.

 

Forøvrig jobber jeg som spåmann for et telefonselskap for tiden der jeg ser på hvordan personlig kommunikasjon (mobiltelefoner, VoIP,IM, skype, presence, etc.) kommer til å forrandre seg de nærmeste årene.. hvis noen har noen saklige innspill i denne saken så tar jeg gjerne imot det.

 

 

Frode Jensen

Lenke til kommentar

Hmm.. du tar nok feil. Ved å bruke skype ved minimum anbefalt hastighet som er 3kB/s vil man bruke 180kB i minuttet. (3kB*60sek). Det vil da ta 9 minutter å nå de 30,- som telenor har som grense, eller 7,5 minutter for å nå netcom sin grense.

 

Dette er altså minimum av kapasitet som er anbefalt for skype.. hvis man ser på maks hastighet har ifølge amobil.no GPRS "teoretisk hasatighet på 53,6 kbps. Reell hastighet er nok dessverre nærmere 30 kbps." Vil man med maks teoretiske hastighet ha 6,7kB/s. Du har da ca. 2,5 min å bruke på skype samtalen som koster deg 25,- hos netcom. (fortsatt med temmelig dårlig kvalitet). Og fortsatt er dette kun mellom skype klienter.

Lenke til kommentar

Godt regnestykke, men jeg er ikke helt overbevisst.

 

Grunnen til dette er at mellom telefonen og PC-en går det mindre trafikk enn ut fra Skype. Det går nemlig kun digitalisert lyd begge veier, og et knøttlite tillegg med data. Skype derimot må ha fullkontakt med serverne, og trenger enormt mye mer informasjon.

 

Men, ja. Jeg er enig i at det kan være fullt mulig å nå for eksempel 30-kronersgrensa til Telenor. Men er ikke overbevisst over at den tar så kort tid å nå :)

Lenke til kommentar
Godt regnestykke, men jeg er ikke helt overbevisst.

 

Grunnen til dette er at mellom telefonen og PC-en går det mindre trafikk enn ut fra Skype. Det går nemlig kun digitalisert lyd begge veier, og et knøttlite tillegg med data. Skype derimot må ha fullkontakt med serverne, og trenger enormt mye mer informasjon.

 

Men, ja. Jeg er enig i at det kan være fullt mulig å nå for eksempel 30-kronersgrensa til Telenor. Men er ikke overbevisst over at den tar så kort tid å nå :)

3 kb i sekundet er bare 24 kbps, så veldig mye mindre en det får du ikke for tale om du ikke skal drive med vocoding og slikt. Kanskje halparten med adekvat kvalitet.

 

AtW

Endret av ATWindsor
Lenke til kommentar

Til CesiuM_e sitt innlegg må jeg si at det sikkert er mindre trafikk enn ved å kjøre skype, men det ville jeg tro er fordi skype bruker p2p trafikk når det ikke er i bruk. Jeg tviler derimot på at useful client har klart å komprimere lyden i stor grad utover det skype allerede gjør, og dermed vil den bruke de 3kB/s (dette er MINIMUM for tale). Det er nok en grunn til at lydkvaliteten er dårlig når du ringer noen, og det er at GRPS ikke egner seg til å sende denne typen data.

 

Dette ble jo også bekreftet når jeg prøvde å sjekke båndbredde kravet til skype: " If you are using Skype for Pocket PC with GPRS, you can use instant messaging but the bandwidth does not support calling functionality."

 

Har ikke sjekket ut hva Useful Client sier om saken, men det er nok et program laget for UMTS nettet.

Lenke til kommentar
og dermed vil den bruke de 3kB/s (dette er MINIMUM for tale).

GSM bruker vel bare 13 kbps, og det amerikanske systemt enda litt mindre, så man kan vel oppnå det folk oppfatter som akseptabel kbalitet på under 2 kB/s, jeg vil regne med at du kan få det enda litt lenger ned med sofisitikerte algoritmer, men telefoner har vel ikke alt for mye CPU å ta av.

 

AtW

Lenke til kommentar

Ok! Samtaler hadde mye lavere kbps enn jeg trodde, men det skal fortsatt mye til for at dette lønner seg for vanlige forbrukere.. Om en del år derimot så kan det nok til å være et alterativ. Som dere fant ut i testen deres så fungerer det foreløpig svært dårlig, og serveren til useful client hørtes ut som om var helt latterlig dårlig implementert.

 

For å fortsette utregningene er det i mitt hode ca. 10 min samtale som skal til før du har kommet til maksprisen til Telenor. Jeg holder fortsatt på at man heller burde se seg om etter et billigere abo med mindre man er storforbruker av tale, og alle vennene dine bruker skype.

Lenke til kommentar

Du har helt rett i at det kan bli billige tekstmeldinger med IM/Skype på mobilen. Problemet med en slik løsning er at den i dag ikke er direkte støttet av telefonen, og dermed blir underlegen en sms løsning. Det at man også kun kan snakke med andre som har samme program installert på telefonen gjør at det ikke er så mange som bruker det (det har jo vært tilgjengelig javaprogrammer som gjør dette i mange år). I dag kommer flere og flere telefoner med IMPS klient (Instant Messaging and Presence Service) som gjør at IM kan knyttes mer direkte mot brukergrensesnittet.

 

Jeg vil tro at man får noen som tilbyr IMPS servere etterhvert (yamigo gjør det i dag, men med reklame), men det blir først interessant når operatørene gjør det, da de kan tilby push-tjenester (slik at du ikke bruker så mye strøm og data på å "sjekke" om det er noe som skjer på serveren).

 

Har testet litt med msn på smarttelefon.. og det virker da som om man er avhengig av at du bruker det en del for at det skal være interessant. En kontakt i msn messenger kostet ca. 2kr per dag i datatrafikk.. jeg har ikke sjekket hvordan dette skalerer, men hvis det ligger på det nivået per bruker så er dette også en tjeneste som bare de mest aktive brukerene vil finne interessant.

Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...