Gå til innhold

Vil ha TV-lisens på mobil


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
- Dette er en dårlig idé fordi snart alle mulige duppeditter kan ta i mot signaler. Mange flere vil måtte betale, selv de som ikke kjøper for tv-signalenes skyld. Dette er noe jeg ikke har sansen for, sier Yngve Sletthold, statssekretær i Kirke- og kulturdepartementet til TV 2 Nettavisen

Der må jeg si meg helt enig.

 

Av alle mine bekjente har brorparten av dem mobiler som støtter enkle former for TV-streaming. Har hittill ikke hørt at noen av mine bekjente har prøvd TV på mobil. Det blir da for dumt om man skal betale for det.

 

Dagens løsning med 1 betaling per husstand bør fortsette.

Lenke til kommentar
Dagens løsning med 1 betaling per husstand bør fortsette.

Jeg tror hele begrepet vil vaskes ut. Hvor går grensa? En husstand uten TV med mobil? Eller en husstand uten TV men med PC med TV-kort / akjermkort med AIW? Eller de husstandene uten TV men med LCD-skjerm?

 

Nei, jeg tror dette er bare nok et trinn i prosessen om at hele TV-lisensen blir urimelig fordelt mellom typer mottagerapparater og at det vil ende opp med at vi innbygere betaler for lisensen gjennom skatteseddelen i stedet for i en separat regning. Dette vil også føre til en langt mer rettferdig betaling der de som tjener lite (f.eks studenter) vil betale mindre enn de som tjener mye. Det vil også bli en reell konkurranse på statsbudsjettet mellom hva som gir best nytte for samfunnet av å gi NRK like mye som før, eller kanskje omfordele noe til andre sektorer. For TV-lisensen er jo egentlig bare en tilleggsskatt som man får på separat regning i stedet for å betale samme summen som økning i den ordinære skatten. NRK vil nok heller ikke bry seg med hvor de får sine 3-4 (?) milliarder per år fra. Fra oss via staten eller fra oss via egne regninger.

Lenke til kommentar

staten er frekk som faen!! de har jo allerede innført dette i sverige, hvor du må betale lisens viss du er i sverige mere enn 2 uker av gangen.

 

det er helt tragisk å si at man må betale lisens, jeg kjøper ikke telefon for å se på nrk, eller ser tv på pc'en for å få inn nrk som man kan se hvor som helst med en lommeradio eller kleshenger festet til en tv... off... bare en ny greie for å få inn mere penger...

Lenke til kommentar

Dæven, døtte, så teit :p

 

Huff, NRK er blitt en pengemaskin fremfor en nasjonskanal.. :p

 

Synes de burde innføre reklamepauser og ta betalt i tellerskritt i stedet, jeg :cool:

Lenke til kommentar

Nei og nei så tragisk...herrejemini. Om dette blir innført vil eg aldri kjøpe mobil med TV, noko eg sikkert ikkje kjem til å gjere dei neste 10 åra likevel.

 

Drit i heile lisensen og sleng inn reklame på NRK, blir for dumt å betale lisens på ein TV-kanal fordi du kan ta den inn.

Lenke til kommentar
Drit i heile lisensen og sleng inn reklame på NRK, blir for dumt å betale lisens på ein TV-kanal fordi du kan ta den inn.

NRK burde rett og slett sette seg fint ned i helvete å BRENNE inntil de fjerner lisensen.

Lisensen er for å ha TV, ikke for mottak av NRK. Man må betale selv om man ikke får inn hverken NRK1 eller NRK2. Det er rett og slett en ekstrabeskattning. (Som også rammer veldig forskjellig siden den ikke er justert etter inntekt slik som vanlig skatt)

Lenke til kommentar

Lisensopplegget slik det er idag innebærer altfor mye unødvendig byråkrati i forbindelse med innkreving og betaling. I tillegg er det liten rettferdighet i at en enslig student betaler like mye i året for å ha TV som en storfamilie.

 

Flytt hele greia over til å bli finansiert via skatteseddelen istedet.

Endret av Shimano
Lenke til kommentar

Lisensen er rett og slett tull.

Spesielt på mobil og pc. Hallo NRK slutt og vær så grådige.

Er det ikkje nok med at dere øker lisensen hvert år.

Hva blir det neste? 1 Lisens per tv, per mobil som kan vise tv og 1 per data. Vi betaler nok som det er i dette landet.

Heller reklame enn sky høg lisens.

Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 02/08/2005 : 23:25

 

(zeph @ 02/08/2005 : 18:39)

Drit i heile lisensen og sleng inn reklame på NRK, blir for dumt å betale lisens på ein TV-kanal fordi du kan ta den inn.

 

(kaffi Skrevet 02/08/2005 : 18:48)

NRK burde rett og slett sette seg fint ned i helvete å BRENNE inntil de fjerner lisensen.

 

Lisensen er for å ha TV, ikke for mottak av NRK. Man må betale selv om man ikke får inn hverken NRK1 eller NRK2. Det er rett og slett en ekstrabeskattning. (Som også rammer veldig forskjellig siden den ikke er justert etter inntekt slik som vanlig skatt)

 

man må betale lisens for å kunne ha en vidiospiller som kan mota tvsignaler, så man må betale for alt som kan ta inn tv.

Lenke til kommentar
Dette forslaget er det vel hovedsaklig media som har kommet med. Det er selvfølgelig helt urealistisk at mobiltelefoner skal bli lisensbelagt.

 

Agurknytt :)

faktisk er dette noe nrk vurderer sterkt, på en måte å "herme" etter sverige, hvor du må betale lisens på tvkort til pc, mobil og tv, de vurderer jo faktisk å sette det på PSP ettersom den kan ta inn singnaler..

Lenke til kommentar
faktisk er dette noe nrk vurderer sterkt, på en måte å "herme" etter sverige, hvor du må betale lisens på tvkort til pc, mobil og tv, de vurderer jo faktisk å sette det på PSP ettersom den kan ta inn singnaler..

Dersom mobiltelefoner blir lisensbelagt blir samtlige PC'er med nettverkskort også lisensbelagt, noe som selvsagt er langt mer bekymringsverdig enn de særdeles få telefonene med TV-mulighet som eksisterer i dag.

 

Det ville vært en sensasjon om f.eks. Dell måtte begynne å betale NRK for å selge PC'er i Norge.

Lenke til kommentar
Som en liten korreksjon, er det ikke få telefoner på markedet i dag som håndterer TV-mottak. Det er nok å ha en telefon med GPRS og støtte for direktesendt video, noe som inkluderer de fleste nye telefoner med videofunksjon i kameraet.

De fleste nye ja, men prosentandelen av folk med mobil som har støtte for streaming er fremdeles meget lav :)

Lenke til kommentar

Nå tror jeg ikke det er streaming via internett og GPRS de prater om, men mobiler med innebygget TV-tuner og TV-antenne og slike er det ennå veldig få av. I Japan er det derimot langt mer utbredt. Norden ligger et stykke bak japan på mobilteknologi, så det er ikke usansynlig at farsotten kommer hit også.

 

Edit: Hvis de dropper lisens på TV-mottak via mobiler så vil det i teorien bli mulig å bruke mobilen som TV-mottaker og koble den til en diger ekstern skjerm (uten TV-tuner) uten å måtte betale lisens. Jeg ser altså ingen grunn til å skille på TV-lisens å mobilen og på andre apparater som TV-er, Videospillere etc. Rettere sagt: Lisensen er like urimelig alle plasser og bør avvikles.

Endret av Simen1
Lenke til kommentar
×
×
  • Opprett ny...