Gå til innhold

Grafikkmarkedet Q2: Nvidia-dominans i toppen


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Blir spennede så se fremover. nVidia kaster seg ut for fult i kampen som integrert grafikk nå. C51 (nForce4 med GeForce 6200 grafikk) ventes iløpet av august en gang, både som desktop og mobil versjon, og i Q4 kommer den for Pentium 4, kanskje Pentium M også siden de bruker samme bus.

 

Det er i dette markedet ATi har hatt størst vekst i siste kvartalet

 

G7x serien kommer til å gi ATi en god kamp i toppen!

Lenke til kommentar
Selskapet sto for 73 % av dette markedet, mens ATI gikk ned med to prosentpoeng i forhold til kvartalet før, til 27 % markedsandel.

 

I "mainstream" DirectX9-markedet leder derimot ATI på Nvidia, med henholdsvis 54 % og 46 % markedsandel. I denne kategorien finner vi f.eks. ATIs Radeon X300-serie.

Så ATI + Nvidia står for 100% av markedet i både High-end og mainstream? I high-end skal jeg tro på det, men i mainstream tar jeg det med en stor klype salt. XGI, Intel og Matrox må vel ha til sammen noen prosenter?

Lenke til kommentar
Selskapet sto for 73 % av dette markedet, mens ATI gikk ned med to prosentpoeng i forhold til kvartalet før, til 27 % markedsandel.

 

I "mainstream" DirectX9-markedet leder derimot ATI på Nvidia, med henholdsvis 54 % og 46 % markedsandel. I denne kategorien finner vi f.eks. ATIs Radeon X300-serie.

Så ATI + Nvidia står for 100% av markedet i både High-end og mainstream? I high-end skal jeg tro på det, men i mainstream tar jeg det med en stor klype salt. XGI, Intel og Matrox må vel ha til sammen noen prosenter?

Ante ikke at folk anså intel sin integrerte grafikkbrikke som mainstream.

Lenke til kommentar
Så ATI + Nvidia står for 100% av markedet i både High-end og mainstream? I high-end skal jeg tro på det, men i mainstream tar jeg det med en stor klype salt. XGI, Intel og Matrox må vel ha til sammen noen prosenter?

Tror det er 6% de har til sammen jeg

 

Vet iallefall at Matrox er rett over 2%

 

Intel har ingen kort i mainstram og highend. De produserer bare integrert grafikk. XGI er jeg ikke sikker på. De har iallefall meget lite marked. Vet heller ikke noe om S3.

 

Matrox har iallefall sitt nisje-produkt så lenge det varer.

Skulle ønske Matrox kom tilbake som en stor aktør. De har alltid levert kvalitet. Har hatt Matrox Millennium, Millennium II, Millennium G200, Millennium G400 Max og Parhelia. Synes fremdeles SuroundGaming på Pahrelia var rått! Har fremdeles et par PC'er med Matrox kort... :yes:

 

Edit: Min avetar er Parhelia logoen! :thumbup:

Endret av [GDI]Raptor
Lenke til kommentar

Hva er egentlig High-end markedet? Hvis man mener kort i Quadro/Wildcat/FireGL segmentet, så tror jeg ikke Nvidia ligger så veldig høyt. Tror mer at det er ATI som sitter øverst på tronen der også, hvis man skal ta de fleste nettbutikker som referanse. Quadro kortene er omtrent umulig å få tak i her på "haugen". Norske data-kjøpere er kjent for å handle inn det råeste og dyreste utstyret veldig tidlig. De fleste innenfor min bransje, som er den som krever mest av grafikk-kortene, har ATI kort, med unntak av dem som kjører på Wildcat og Parhelia. Quadro er omtrent "ikke-eksisterende"

Endret av spiffers
Lenke til kommentar

Nå gjenstår det bare for Ati og Nvidia å få til gode integrerte grafikløsninger så kan de ta fra Intel enda en del av kaka.

 

Trodde at Nvidia ledet salgstoppen jeg, men tydelig at Ati har greid å levere bra selv om ytelse ligger litt under Nvidia når det gjelder budsjettklassen.

Lenke til kommentar
Nå gjenstår det bare for Ati og Nvidia å få til gode integrerte grafikløsninger så kan de ta fra Intel enda en del av kaka.

ATI har jo allerede bra integrert grafikk i form av RS400, RS480, og snart med RX480 også. Nvidia kommer etter med sin nForce 4 IGP. Begge har også tidligere hatt integrerte brikkesett. Men den kampen er det nok Intel som vinner likevel på grunn av at de flyter på høy markedsandel av brikkesett blandt ferdigPC produsenter.

Lenke til kommentar

Tja, 6600GT koster 1700-2200kr avhengig av merke, grunnen til at jeg kjøpte 6600GT er fordi det var billig og kjøpbart for vanlige menesker uten alt for store problemer, hadde ikke råd til noe dyrere til 3000-5000kr som jeg ville definert som highend.

 

Under 6600GT har vi low-end ting som 6200, det blir regnet som budsjett klasse, så derfor mener jeg 6600GT er Mainstream, ikke high-end eller budsjett :)

 

 

Edit:

Forøverig kjøper de fleste som skal ha 3D Kort hos meg 6600GT kort:)

Endret av Snabben
Lenke til kommentar
Tja, 6600GT koster 1700-2200kr avhengig av merke,..

Det der er et halvt år gamle priser. Nå koster de fra 1295 til 1890 kr avhengig av merke. Selv om det er en betydelig prisforskjell her så er ytelsen ganske lik for alle disse.

Hehe, såpass,

Ja der ser man, om de prisene ikke er mainstream, nesten budsjett så vet ikke jeg :))

 

Forholdt meg til prisene jeg kjøpte mitt for, lenge siden jeg har solgt de selv ;)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...