Gå til innhold

Er e-post blitt gammeldags?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

e-post er genialt når du skal kontakte bedrifter o.l.

Uanz hva det gjelder så kan du nesten alltid sende en e-post og få ganske hurtig svar.

samboern min har brukt det veldig mye i forbindelse med studiene, hun har sendt masse mailer til geologer verden rundt og stillt en haug med spørsmål og nesten alltid fått svært utfyllende svar.

 

Men for å ta kontakt med naboen eller kompisene er vel mail litt for tungvint vil jeg si, da er det greiere med instant messaging eller sms..

Lenke til kommentar

Jeg synes IM er mye raskere, bedre og ikke minst billigere når man først er forran PCen, og andre også er det, men ofte er en av partene borte fra PCen og da synes jeg SMS er bra siden det virker selv om man er på farten.

 

Telefon mener jeg utfordres på samme måte av Skype og andre IM-tjenester med lyd og webcam-mulighet. Dvs. Det er kjekt når man er forran PC'n men ellers er telefon eneste mulighet.

 

Når det gjelder epost så synes jeg ikke at hverken IM eller SMS utordrer epost for min del. Fordelen med epost er at man kan sende lengre tekster som brev og lignende og sende til folk som er offline og likevel vite at de får det med seg. Det er også hensiktsmessig når man skal sende litt mer offisielle og høytidelige ting enn på IM.

Lenke til kommentar

Personlig har jeg nesten slutta å sende SMS siden det er totalt dødfødt, ringer mye heller (bare litt irriterende høye talepriser i det "rike" landet Norge). Eneste fornuft med SMS/e-post er at du vet at den bli lest en eller annen gang.

 

E-post er jo også fortsatt svært nyttig og det vil det komme til å være. Jeg får blant annet ukens tilbud fra forskjellige firmaer på e-post hver uke - veldig snedig. Ville ikke falle meg inn å motta dette med instant messaging-programmer.

 

Men hei, dette var en rotete post som burde endt på søppeldynga, ikke ta mitt svar saklig ;)

Lenke til kommentar

Bruker IM når jeg vil snakke, og e-post til litt større arbeid som f.eks kontakte bedrifte eller venner som er sjeldent på MSN Messenger. IM er for meg irriterende når jeg skal gjøre noe konstruktiv, da foretrekker jeg å få e-post og syns mange tar e-post for gitt. Kanskje noen syns at det er tungvint, men jeg vil påstå at det er mer koselig, greiere i noen situasjoner og gir tid for ettertanke før man trykker på "send"-knappen.

 

Ved bruk av IM tror jeg at man vil bli lettere forstyrret av et irriterende blinkende vindu som kan komme selv om man har "opptatt" som status og ved "hvis som frakoblet" er jo vitsen borte i seg selv. Hadde likt om folk hadde brukt e-post mer i noen situasjoner der IM er forstyrrende eller ikke passer til situasjonen som f.eks man skal beskrive hvordan en PC virker til en totalt utenforstående på den måten at man kan formatere og illustrere tekst og bilder på en bedre måte.

Lenke til kommentar

Jeg har faktsik aldri sendt E-post til folk jeg kjenner. Bare til ymse nett-butikker osv. Bruker Epost mest til E-postvarsling på dette forumet faktisk. Det, og ukens tilbud fra ymse nett-butikker. Sender også sjelden SMS sjelden. Kan jo ta en sammenligning på meg og en SMS-gæren venn: Jeg hadde sånn "betal 500 på 1000 kr. på kortet"-sak, og det tok meg et halvt år og bruke det opp. og vennen bruker et 150 kroners-kort på under en dag. Jeg begynner å lure på om jeg er FOR sær for alderen(17).

Endret av Tordenflesk
Lenke til kommentar
Jeg hadde sånn "betal 500 på 1000 kr. på kortet"-sak, og det tok meg et halvt år og bruke det opp. og vennen bruker et 150 kroners-kort på under en dag. Jeg begynner å lure på om jeg er FOR sær for alderen(17).

Nei, det er da bra. Vennen din ville jeg ikke akkurat ha lånt bort penger til...

 

Ellers er jeg enig i at e-post fremdeles kan være nyttig. Jeg bruker det når jeg vil skrive noe gjennomtenkt og ikke gidder å vente foran skjermen på et svar. Folk er ofte utrolig trege til å svare på MSNM, og de er ikke høflige med "Status"-greiene heller. Dessuten blir det fort mye "søppelmeldinger" på IM, og det er mer irriterende enn e-post-spam, selv om det er lettere å blokkere.

 

IM kan forresten ødelegge god kontakt fordi man fort bruker opp samtaleemnene og oppnår "pinlig taushet" om man hilser hver gang man ser den andre pålogget.

 

Dessuten er verken IM eller SMS egnet til å formidle følelser. :blush:

Da er ansikt til ansikt, webkamera, telefon eller (kanskje) e-post/brev best.

Endret av ehasl
Lenke til kommentar
Den dagen me får tellarskrittfritt internett på mobilen blir det med eitt mykje billigare. Vil det skje skal tru?

Ja, det vil nok skje. Selv ikke store selskaper som Telenor klarer å hindre teknologisk og markedsøkonomisk utvikling. Men de er nok i stand til å bremse utviklingen ved å ha høye priser, dårlig QoS osv. Men "tellerskritt" i form av telling av minutter tror jeg ikke det vil bli. Da tror jeg heller på en samlet prising per MB eller GB for både SMS, MMS, IM, tale, videochat og data. Dvs. SMS, MMS og IM vil bli ekstremt billig (kanskje under et øre per melding), tale vil bli billig (kanskje 20 øre per minutt), mens videochat vil bli litt dyrt (kanskje et par kroner per minutt). Dette tror jeg vil blande seg med såkalt bredbåndstelefoni. Jeg lurer også på når det vil bli slik, men vi har kommet langt på vei mot dette de siste 5 årene. Så kanskje dette er en realitet om 5 år? Eller 10?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...