Gå til innhold

Omtale av Tom Clancy's Splinter Cell: Chaos Theory (DS)


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Fin omtale ;) Jeg må si meg enig i karakteren.

 

Har du prøvd med 4 player? For det lagger nemlig veeeldig mye, til tider uspillbart. (har spillt noen timer med 3 venner.)

 

2 og 3 player lagger ikke fullt så mye. Når man spiller coop hakker det heller ikke så mye...

 

Edit: hadde spillet vært helt uten lagg(også i 4 player), hadde jeg gikk det 7 eller 8 av 10

Endret av Blue--Sky
Lenke til kommentar
Har du prøvd med 4 player?  For det lagger nemlig veeeldig mye, til tider uspillbart. (har spillt noen timer med 3 venner.)

Beklageligvis ikke, men jeg leste at det slet enda mer med bilderaten da, ja. Synd, firespiller er ellers noe jeg kunne se for meg som et stort trekkplaster for tittelen. 2 vs. 2 i langfri, liksom.

 

Hva gjelder potensiale: jeg tror Super Mario 64 DS vil være vel så fyldig og langvarig for de fleste, men flerspillerbiten der er ikke like omfattende, nei. Ellers er det så langt en god del spill på DS som ikke varer allverden, men de fleste evner å underholde i hvert fall ti timers tid.

Lenke til kommentar

Nja men prøv det til PC. Er det absolutt råeste stealth spillet og gruser Metal Gear Solid serien.

 

Innovativt gameplay med masse bra fysikk og muligheter. Splinter Cell mener jeg har revolusjonert spillindustrien med alt du kan gjøre gameplay messig. COOP tar ihvertfall helt av.

 

Men skjønner at det suger til DS men PC versjonen er knall.

Lenke til kommentar

Vel, det "suger" ikke til DS, det er bare en middels god pakke alt i alt.

 

Og å påstå at Splinter Cell på noe vis overhodet skal ha revolusjonert noe som helst er slik jeg ser det historieløst. Det er såvisst en god pakke, men du må se mot f.eks. Aliens vs. Predator for inspirasjonen til flerspillerbiten, og Thief hva angår enspilleren. Samarbeidsmodusen er selvsagt heller ikke noe SC var først ute med, selv om jeg er glad for at utviklerne tenker i den retningen. :)

Lenke til kommentar
Vel, det "suger" ikke til DS, det er bare en middels god pakke alt i alt.

 

Og å påstå at Splinter Cell på noe vis overhodet skal ha revolusjonert noe som helst er slik jeg ser det historieløst. Det er såvisst en god pakke, men du må se mot f.eks. Aliens vs. Predator for inspirasjonen til flerspillerbiten, og Thief hva angår enspilleren. Samarbeidsmodusen er selvsagt heller ikke noe SC var først ute med, selv om jeg er glad for at utviklerne tenker i den retningen. :)

Vel i den tiden her hvor spill kommer bare med flottere og flottere grafikk uten noe som helst nytt når det kommer til spillbarhet, så syns jeg Splinter Cell spillene tok ting i ny retning. Du har ett oppdrag å gjøre og står fritt til å velge hvordan og hvor du skal utføre tingene. Du kan slenge deg og klatre og være interaktiv med så mye at valgmulighetene er mange når det kommer til å fullføre ett oppdrag.

 

I Metal Gear Solid: Snake Eater som har blitt så skrytt oppi skyene kan du gå kun en vei omtrent og hvor du skal gjemme deg er så opplagt at det er til å spy av. Du kommer til ett område hvor en vakt spaserer og det er en svær stein midt i ... hva tror du den er til ? Selvsagt for å gjemme seg bak. Du kan heller ikke hoppe noe som er merkelig for en Green Beret og heller ikke klatre i trær...kun i valgte trær hvor utviklerne har laget det slik.

 

I Splinter Cell kan du klatre, henge deg i alt som går an å henge seg i og ikke nok med det så kan du angripe folk når du henger i luften og slike ting.

 

Da Chaos Theory først kom ut så var det absolutt det råeste innen visuelle effekter til PC spill. Det tok ibruk det nyeste shader versjonen og det kombinert med rått gameplay er utvilsomt noe revolusjonerende i mine øyne.

 

Er lenge siden jeg har fullført noen spill, men splinter cell det fullfører jeg ! Innviklet og dyp historie og ekte spillfigurer gjør denne serien unik.

 

Jeg skjønner ikke hvordan du kan sammenligne Thief med dette akkurat. Thief var jo bare ett førsteperson shootemup bare modifisert for stealth omtrent. Der er det mye pont and click for å være interaktiv med miljøet ditt, ikke i nærheten av Splinter Cell ihvertfall.

 

AvP hadde ikke mulighet for coop sånn at man kunne samarbeide ?

Skjønner ikke hvorfor det skulle være inspirasjon ? Det Chaos Theory hadde har ingen gjort før. Man kunne klatre oppå skuldrene til kameraten for å nå høyere satser, slenge hverandre over laserstråler, rapellere ned kameraten mens du holder i tauet . Ja hele tatt ! Veldig mye som ingen andre spill har vært i nærheten av.

Spillere har ønsket slikt gameplay LENGE og splinter cell innfrir på det beste.

Lenke til kommentar

Vel, vel.

 

Thief: The Dark Project mer eller mindre stiftet snikesjangeren sammen med Metal Gear Solid i 1998. Å kalle det en utvidet shoot-em-up er håpløst upresist. Splinter Cell er mer eller mindre en blåkopi av Thiefs kjernespillflyt, satt i en moderne setting og med mer begrenset brettdesign. Som i Thief handler ting om å snike seg fra skygge til skygge, eliminere vanskelige vakter og andre hindringer, og infiltrere bevoktede institusjoner. Som i Thief har man en skyggemåler, som viser hvor mørkt det er der man beveger seg. Som i Thief har man en troverdig lydpropageringsmotor som gjør at man må sørge for å lage minst mulig lyd hvis man ikke vil bli oppdaget. Som i Thief reagerer vaktene urealistisk høylytt hvis de tror det er fare på ferde, slik at spilleren skal få tid til å reagere før han/hun blir oppdaget. Som i Thief er hovedpersonen en tørrvittig kyniker.

 

Som sagt, en blåkopi, sett bort fra at Thief i tillegg har en mer realistisk tilnærming til nivåutforming, hvor man ofte får inntrykk av å befinne seg i funksjonelle bygninger med mange veier mellom punkt A og punkt B. Sett bort fra at Thief har en interessant setting med et steampunk-univers krydret med en myterik religion, humoristiske dialoger, en dyster atmosfære og en rekke detaljer som ikke nødvendigvis må oppdages, og derfor føles mer relevante og ekte. Sammenlikne dette med Splinter Cells ytterst generiske Tom Clancy-setting, hvor identikit-terrorister og identikit-hackere stadig inngår i fullstendig uinvolverende fortellinger om etteretningens maktbruk, og din påstand om "Innviklet og dyp historie og ekte spillfigurer gjør denne serien unik" føles med ett noe svak.

 

Det kan godt være at Metal Gear Solid har færre interaktive elementer enn Splinter Cell hvis man går etter i kantene, men mer alvorlig er hvordan Splinter Cell forsøker å presse inn mest mulig kosmetisk realisme i den grad at det skader den rent umiddelbare forståelsen for spillrommet. Hvorfor kan noen avløpsrør klatres i, mens andre, uten umiddelbare store forskjeller, ikke kan det? Hvorfor kan man kun rappellere ned vegger ved hjelp av piper, og ikke ved å feste tauet i andre gjenstander? Hvorfor kan jeg ikke traske ut i vannet i begynnelsen av Chaos Theory, men ledes langs usynlige vegger fram til hulen hvor jeg skal inn? Hvorfor kan jeg klatre over noen vegger, men ikke andre? Alt dette er spørsmål og problemer som kommer av at Splinter Cell opererer med ulne grenser mellom kosmetikk og funksjonelle enheter i spillrommet, og dermed forvirrer spilleren til å måtte prøve en rekke ting som "ikke funker", noe som i mindre grad ville være nødvendig om man hadde hatt en mer gjennomgående logikk.

 

Hva angår flerspillerbiten, er det nok riktig at ingen har tilbudt en samarbeidsmodus nøyaktig slik som den i Chaos Theory tidligere, og i så måte gjør nok spillet interessante ting. Min AvP-kommentar henspilte derimot på den kompetitive modusen, som blant annet benytter seg av ulike synsmoduser for å skape en mer komplisert og interessant opplevelse, akkurat som i AvP, og som har en klasse som er mer "snikete" (Aliens i AvP) og en som er mer "voldelig" (Marinetropper og Predatorer i Avp).

 

Og at Chaos Theory på mange måter er svært pent, det er nok sant, men det har dat ytterst lite med noen revolusjon å gjøre. En revolusjon er en omveltning – grafikk i spill er derimot veldig sjelden i annet enn en gradvis, langsom forbedring.

 

Konklusjonen min her er ikke nødvendigvis at nevnte Thief: The Dark Project eller Aliens vs. Predator nødvendigvis er bedre designede spill enn f.eks. Chaos Theory, selv om det er ganske sannsynlig i hvert fall ut fra et kunstnerisk perspektiv, men at det er fåfengt å tro at Splinter Cell har vært en pådriver for mye annet enn å få denne formen for spillflyt ut til de store massene. Som sagt, og som jeg fortsatt tror, altså: en anelse historieløst.

Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...