Gå til innhold

Lagringsmonster fra EMC


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Hmm, nice filserver :p

 

Vel, dette er jo ikke servere / lagrinsmaskiner som rettet mot hjemme bruker'n da, men har man penger kan man jo kjøpe et par :p

 

Får jo plass til alle bildene som han tar, for resten av livet!

Og kansje ett par genrasjoner etter seg også :tease:

Lenke til kommentar

1 PB..hehe, stakkars den systemansvarlig som får i oppdrag å ta sikkerhetskopier av den da..1 PB fordelt på x antall 4,7GB-plater. Blir mye cd-bytting der i gården ja. Ser for meg 128 NEC-brennere langts en vegg og en fyr som løper opp og ned for å hente ut og sette i ny dvd etterhvert som de brenner :p:p

Lenke til kommentar

Men, litt mer seriøst: Hva med å bruke denne som en online filserver for svært mange brukere? F.eks hvis de hadde 1 million brukere på denne så kunne hver av brukerene i teorien lagret 1GB på denne, men siden mange brukere vil lagre de samme tingene, så trenger de ikke lagre ting dobbelt opp, men holde kun ett eksemplar av hver ting. F.eks om 100.000 personer har en spilldemo på 1GB på sin kvote så kan serveren lagre dette en gang i stedet for 100.000 ganger. Jo mer folk lagrer dobbelt opp jo mer plass kan tilbys hver bruker, eller man kan ha flere brukere. La oss si at hver bruker i gjennomsnitt bare har 5% egenprodusert materiale eller annet materiale som ikke flere har, da kunne de i teorien gitt 20 millioner brukere 1GB, eller 1 million brukere 20GB hver.

 

PS. startmodellen koster 250.000 dollar. Jeg lurer på hvor mye den lagrer? Og hvor mye toppmodellen på 1PiB koster? (Jeg tenkte å bruke det i utregningen av pris per GB for brukerene)

Lenke til kommentar
Men, litt mer seriøst: Hva med å bruke denne som en online filserver for svært mange brukere? F.eks hvis de hadde 1 million brukere på denne så kunne hver av brukerene i teorien lagret 1GB på denne, men siden mange brukere vil lagre de samme tingene, så trenger de ikke lagre ting dobbelt opp, men holde kun ett eksemplar av hver ting. F.eks om 100.000 personer har en spilldemo på 1GB på sin kvote så kan serveren lagre dette en gang i stedet for 100.000 ganger. Jo mer folk lagrer dobbelt opp jo mer plass kan tilbys hver bruker, eller man kan ha flere brukere. La oss si at hver bruker i gjennomsnitt bare har 5% egenprodusert materiale eller annet materiale som ikke flere har, da kunne de i teorien gitt 20 millioner brukere 1GB, eller 1 million brukere 20GB hver.

 

PS. startmodellen koster 250.000 dollar. Jeg lurer på hvor mye den lagrer? Og hvor mye toppmodellen på 1PiB koster? (Jeg tenkte å bruke det i utregningen av pris per GB for brukerene)

Må vel ha noen enorme utgifter i båndbredde også!

Lenke til kommentar

Simen1: Linja inn til denne online lagringa di? Heftig vil jeg anta. Men maskina må jo kunne ta imot dataen også. Si vis 20 millioner skulle plutselig laste opp hver sin 100mb fil! Det skal jo lagres også, 100*20 mill = 200 TB om jeg ikke tar helt feil som skal inn i maskina noenlunde raskt.

 

Maskina må lagre det og linja må holde mål. Vil tro det er litt inn i framtiden.

Endret av warillion
Lenke til kommentar

magio, warillion: Et sånt hypotetisk online-system som jeg tenker på, vil nok ikke benytte en enkelt linje, men sikkert en god del 10Gbit-linjer tilknyttet store knutepunkter (ala norske NIX). En annen mulighet er å fordele lagringsserverene ut over mange slike knutepunkter. Da kunne man sikkert kortet ned gjennomsnittlig avstand til brukerene også. (f.eks filmer med norsk tekst vil nok bli overført til den serveren som står nærmest nordmenn generelt, f.eks ved NIX). Kostnaden på slike linjer er riktiknok store, men de drukner i prisen på selve serveren.

 

warillion: Intern hastighet blir neppe noe problem, vi snakker om i størrelseorden flere tusen disker i ørten Raid5-array. Hvis 20 millioner brukere vil laste opp eller ned filer med sine gjennomsnittlig 2Mbit linjer så vil det tilsvare 40.000 Gbit/s, men at alle brukerene skal laste filer akkurat samtidig er vel rimelig usansynlig. Konstant lasting 2Mbit i en hel måned tilsvarer ca 650 GB. Hvor mange prosent av dette tror du en gjennomsnittsbruker laster? 1% kanskje? I så fall kan vi kutte ned båndbreddekravet fra 40.000 Gbit/s til ganske edruelige 400 Gbit/s. Dette er hastigheter som er realistisk å klare å distribuere både internt og eksternt via gode knutepunkter.

 

Edit: Angående den interne hastigheten så vil det ta 165 dager å fylle denne lagrinsenheten dersom den hadde så "lav" hastighet som en enkelt Raptor 74GB har helt i begynnelsen av disken (ca 70 MB/s) Så du kan nok regne med at den interne hastigheten er "noe" høyere enn det.

Endret av Simen1
Lenke til kommentar

Du trenger ikke sponsing, bare en god og realistisk foretningsplan så du får et lån.

 

Edit: Men det bør ikke reklameres med wares og ulovlig distribusjon av ting. Det er ulovlig. Man må heller love x GB som kun er til bruk for hver enkelt bruker (med passord) så det ikke blir noe gigantisk fildelingsnett som raskt stenges og beslaglegges. 250.000 dollar + erstatningsansvar + felgselstraff, frister vel ikke mange. Men selv om ting er lukket for hver bruker så kan fortsatt filer som lagres mange ganger samles unngås ved å bruke et system av hotlinker og aksess. For orsdens skyld: Det er fullt lov for privatpersoner å lagre kopier av mye rart på sine egne lagringsområder. Juridisk tror jeg ikke det spiller noen rolle om fil X ligger på din private harddisk eller på ditt område på et firma sin server.

Endret av Simen1
Lenke til kommentar

Det blir ikke riktig å gange kvota med antall brukere. En gjennomsnittsbruker bruker bare en brøkdel av plassen, dermed trenger de bare en brøkdel av det tallet man kommer frem til. Jeg klarte ikke å finne størrelsen på lagringsplassen deres i farta.

 

Edit: MSN Hotmail påstår at reklamering via dem når frem til over 88 millioner unike brukere per september 2004 (Link). Kvota på Hotmail er for tiden 250MB. Til sammen skal dette bli en teoretisk kvote på totalt 22.000 TB, altså tilsvarende 22 slike lagringsmonstere. I praksis så tipper jeg at gjennomsnittebrukeren bruker rundt 4% av kvota si, altså rundt 10MB, noe som igjen tilsvarer totalt 880TB, altså litt mindre enn ett slikt lagringsmonster.

Endret av Simen1
Lenke til kommentar

Etter at diverse mennesker hos selskaper av typen Enron fikk påtrengende behov for å makulere enorme mengder data, er det i USA kommet på plass lovgivning for sikring av data. Dette har igjen ført til en markant vekst i datalagringsmarkedet (ihht. en annen avis jeg leser).

 

Dette kommer ikke frem av artikkelen, men jeg antar systemet sikter seg inn her. Jeg lette på websidene referert til, men fant ikke noen referanse til lovpålagte krav.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...