Gå til innhold

Firefox 1.5 slippes i september


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Blir litt småteit å si at lanseringen droppes, da det egentlig bare er at 1.1 omdøpes til 1.5. Det er kun et navn, og det tar ikke lenger tid før 1.1/1.5 (deer park) blir lansert selv om de hopper forbi 1.1.

Firefox 1.1 skulle egentlig lanseres i Juli, mens lanseringen nå er utsatt til september samt navnet på oppdateringen er forandret til 1.5. Så lanseringen av 1.1 har blitt droppet.

Lenke til kommentar

Det blir spennende med den nye versjonen. Den nyeste versjonen så langt er vel 1.0.6.

 

Angående versjonnummer:

Nå gjør de med Firefox som det ble gjort med MSN messanger. De hopper over versjon-nummer. Før versjon 1.5 kan lanséres, skal det være versjon 1.1, 1.2, 1.3 og 1.4 . Det fullstendige versjonnummeret til et program skal bestå av fire tall: A.B.C.D, der A er hovedversjon, B er "underversjon", C er utgivelse og D er "build". 1.5 skal ikke være en mellomversjon mellom 1.0 og 2.0. En liten forklaring på bruk av versjonnummer: Hvis endringen mellom to versjoner er en liten "bug-fix", så skal D økes. (eks. 1.0.0.0->1.0.0.1). Hvis det er en liten forbedring og/eller flere feil fikset, så skal C økes. (eks: 1.2.3.4->1.2.4.0, 4.2.7.8->4.2.8.0). Hvis det kommer noen nye funkjsoner, og funksjonene ikke er "revolusjonérende", så skal B økes. Om programmet får vesentlige forbedringer og nye funksjoner så kan A økes. (Eksempel: 1.17.4.1->2.0.0.0). Det er vanlig å vise bare de to første versjonnummerene siden det er de to viktigste. Når f.eks. A økes, skal alle tall bak nullstilles. Typiske feil: "etter 1.9 kommer 2.0", "1.4.2->1.5.2". Enkelte selskaper blander inn bokstaver (eks. 1.0c) i tillegg til tall.

Lenke til kommentar
efikkan: Ikke prøv å presentere det der som en "lov". Alle programvareselskaper og utvikler har sin egen lille twist på version numbering. Personlig er jeg enig i din versjon, men mange er ikke det.

Nei det er ingen lov. Men det er metoden som er mest brukt, og som jeg mener er den beste. Det hadde vært fint med en standard for dette. En ting som irritérer meg, er at enkelte programvareprodusenter lager hele tiden nye hovedversjoner av program, selv om forskjellene er minimale. Dette blir gjort for at kjøpere skal tro at det er en helt ny versjon, og den gamle "må" byttes ut.

 

Jeg forstår godt hva du mener.

Lenke til kommentar

Ang. versjonnumre er det mye rart som går. Min IE6 har f.eks. dette versjonsnummeret:

 

6.0.2900.2180.xpsp_sp2_gdr.050301-1519

 

Tror de siste tallene angir builddato og buildtid, på samme måte som at min firefox fra nightly i forgårs har 20050721 i UA-strengen.

 

(Please note that despite what was reported on Slashdot today, we’re not “scrapping 1.1″, we’re only bumping the version number.)

 

:)

Lenke til kommentar
Det blir spennende med den nye versjonen. Den nyeste versjonen så langt er vel 1.0.6.

 

Angående versjonnummer:

Nå gjør de med Firefox som det ble gjort med MSN messanger. De hopper over versjon-nummer. Før versjon 1.5 kan lanséres, skal det være versjon 1.1, 1.2, 1.3 og 1.4 . Det fullstendige versjonnummeret til et program skal bestå av fire tall: A.B.C.D, der A er hovedversjon, B er "underversjon", C er utgivelse og D er "build". 1.5 skal ikke være en mellomversjon mellom 1.0 og 2.0. En liten forklaring på bruk av versjonnummer: Hvis endringen mellom to versjoner er en liten "bug-fix", så skal D økes. (eks. 1.0.0.0->1.0.0.1). Hvis det er en liten forbedring og/eller flere feil fikset, så skal C økes. (eks: 1.2.3.4->1.2.4.0, 4.2.7.8->4.2.8.0). Hvis det kommer noen nye funkjsoner, og funksjonene ikke er "revolusjonérende", så skal B økes. Om programmet får vesentlige forbedringer og nye funksjoner så kan A økes. (Eksempel: 1.17.4.1->2.0.0.0). Det er vanlig å vise bare de to første versjonnummerene siden det er de to viktigste. Når f.eks. A økes, skal alle tall bak nullstilles. Typiske feil: "etter 1.9 kommer 2.0", "1.4.2->1.5.2". Enkelte selskaper blander inn bokstaver (eks. 1.0c) i tillegg til tall.

Det gjøres kanskje på tilsvarende måte i *nix verden, men det er kun en oppskrift på versjonsnummerering. Kallenavn har vi jo også sett litt av.

 

Montro om disse "klienter for webtjenester" er særlig bra for sikkerheten i nettleseren. Trenger vi vanlige bruker dette, eller er det noe for "website'ne" slik at de skal kunne ha større fleksibilitet. For mye tillegg viser seg jo ofte å gi negative resultater.

Lenke til kommentar
Tror de siste tallene angir builddato og buildtid, på samme måte som at min firefox fra nightly i forgårs har 20050721 i UA-strengen.

Er den nightly'n til Win.? Hvis den er det, hvor fant du den? Den siste Nightly'n jeg finner er 1.0.0.0

Deer Park Alpha 2 finner du i hvert fall her, men ellers finner du nighlies her, sortert etter dato. At de heter 1.0+ har lite med saken å gjøre, siden det bare betyr at de har kommet _etter_ 1.0. :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...