Gå til innhold

Betalingstjenester for musikk tredoblet


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Kan ikke akkurat forstå hvor de tar tallene fra, det kan neppe være nøyaktig.

De fleste fildelere som har vært i gamet en stund har for lengst gått over til "sikkrere" metoder enn Kazaa / Emule både pga virusflom og egen sikkerhet.

 

Tror nok at tallet er atskillig høyere enn det industrien gjennspeiler, men uansett så er det bra at betalingstjenestene øker, kanskje får vi de prisene vi har gått og håpet på lenge.

Lenke til kommentar

Hvis de tror at piratene er borte så tar de grundig feil. Har aldri vært lettere (for meg ihvertfall) å få tak i akkurat det jeg vil uten å betale for det.

 

Å betale 100,- i mnd for ubegrenset nedlasting er jo ikke ille. Det som irriterer meg er prisen på en CD. Å ta 140-190,- for en lusen cd er i mine øyne ran.

Lenke til kommentar

Finnes det lovlige gode alternativer til de ulovlige tror jeg de fleste vil velge å bruke dette. :yes:

 

Lenge har jo musikkindustrien whina over fildeling ol., men brukt evigheter på å få i gang lovlige gode alternativer til "ulovlig" nedlastning.

 

Folk betaler jo faen meg 10 - 50 kr for dritt bilder og ringetoner til mobilen sin, så da er det jo klart at folk også er villige til å betale en tier for ei låt og en liten videosnutt..? :innocent:

Lenke til kommentar

Jeg var personlig ikke klar over at man kan laste ned ubegrenset lovlig musikk for 100,- i mnd, vil noen fortelle meg hvor jeg kan finne denne tjenesten? Bra utvalg, god oppetid og fin kvalitet på sangene ville ihvertfall få meg til å betale denne lille summen i stedet for å bruke de metodene jeg bruker i dag..

Lenke til kommentar
Jeg var personlig ikke klar over at man kan laste ned ubegrenset lovlig musikk for 100,- i mnd, vil noen fortelle meg hvor jeg kan finne denne tjenesten? Bra utvalg, god oppetid og fin kvalitet på sangene ville ihvertfall få meg til å betale denne lille summen i stedet for å bruke de metodene jeg bruker i dag..

Ja, enig med deg, jeg betaler gledelig hvis nedlastingstedene bringer det vi vil ha og ikke bare hitliste musikk.

Jeg har prøvd Media Club(rip) en stund og betalt gode summer der, har også prøvd BT2net en mnd, betale 150kr. for en mnd med fri nedlasting, men alt var ikke å finne, iallefall musikk av den tyngre kategorien.

 

Vil jo helst sitte igjen med god samvittighet etter å lastet ned ting.

Endret av bholmsen
Lenke til kommentar

Dette var godt miljønytt. Jeg lurer på hvor mange tusen tonn plast og papir det produseres per år i form av CD'er, DVD'er, covere, innlegg og emballasje? Det er sikkert en god del. Jeg lurer også på hvor mange tonn drivstoff som går med årlig til å distribuere all denne plasten og papiret. Om ikke det var nok så lurer jeg også på hvor mange arbeidstimer som spares inn per år i produksjon, distribusjon og salg ved å gå over fra plast og papir til nettbasert musikk.

 

Edit: De økonomiske modellene er riktiknok diskutable, men at overgangen til nettbasert musikk en kjempefordel for miljøet og ressursbruken tror jeg det er liten tvil om. Derfor synes jeg at det er flott at de som ønsker å betale for musikken også får et miljøvennlig alternativ.

Endret av Simen1
Lenke til kommentar
Jeg var personlig ikke klar over at man kan laste ned ubegrenset lovlig musikk for 100,- i mnd, vil noen fortelle meg hvor jeg kan finne denne tjenesten? Bra utvalg, god oppetid og fin kvalitet på sangene ville ihvertfall få meg til å betale denne lille summen i stedet for å bruke de metodene jeg bruker i dag..

Husk at om du slutter å betale, så kan du ikke bruke musikken lenger.

 

Men når det er sagt, som nevnt før, det er ingen grunn til å anta fildelingsmarkedet er mindre enn før, kan det være at *shck* *horror* når musikkbransjen faktisk prøver å tilpasse seg markedet, så kjøper folk?

 

AtW

Lenke til kommentar
Jeg var personlig ikke klar over at man kan laste ned ubegrenset lovlig musikk for 100,- i mnd, vil noen fortelle meg hvor jeg kan finne denne tjenesten? Bra utvalg, god oppetid og fin kvalitet på sangene ville ihvertfall få meg til å betale denne lille summen i stedet for å bruke de metodene jeg bruker i dag..

Husk at om du slutter å betale, så kan du ikke bruke musikken lenger.

Ein eller annan som kunne tenke seg å forklare det prinsippet?

Lenke til kommentar
Det jeg har vært borti og nedlasta har vært mp3 av ymse slag, alt fra 128 til 320kbit

Hvis du regner dette som komprimert, så har jeg ikke vært borti full kvalitet.

Alt dette er per definisjon komprimert, ja. Ikke bare komprimert, men også komprimert med teknikker som fører til kvalitetstap i forhold til orginalen. Så lenge orginalkilden er CD så vil altså alle slike mp3 og wma-filer ha lavere lavere kvalitet enn CD. Mp3 og WMA kan faktisk ha bedre kvalitet enn CD hvis orginalen det er rippet fra er bedre enn CD, f.eks mastertaper, men dette tror jeg ikke er vanlig.

Lenke til kommentar
Det jeg har vært borti og nedlasta har vært mp3 av ymse slag, alt fra 128 til 320kbit

Hvis du regner dette som komprimert, så har jeg ikke vært borti full kvalitet.

Alt dette er per definisjon komprimert, ja. Ikke bare komprimert, men også komprimert med teknikker som fører til kvalitetstap i forhold til orginalen. Så lenge orginalkilden er CD så vil altså alle slike mp3 og wma-filer ha lavere lavere kvalitet enn CD. Mp3 og WMA kan faktisk ha bedre kvalitet enn CD hvis orginalen det er rippet fra er bedre enn CD, f.eks mastertaper, men dette tror jeg ikke er vanlig.

En skikkelig lagd mp3 vil i de aller fleste tilfeller ikke være mulig å skille fra en CD, og det er vel åpent for diskusjon hvorvidt man tjener noe kvalitetsmessig på å ha mer data enn en CD kan romme (dvs høyere frekvens, eller større S/N), om man går ut ifra at CD-mediet er like bra som den menneskelige hørsel. (litt klumsete forklart men du skjønner sikkert), så er det ikke så mye å hente på slikt. Men nå skal det også sies, at mange opptak, spesielt moderne pop, nærmest blir voldtatt i mastering-prosessen. Så i slike tilfeller er jo mp3 bedre å høre på.

 

AtW

Endret av ATWindsor
Lenke til kommentar
Jeg var personlig ikke klar over at man kan laste ned ubegrenset lovlig musikk for 100,- i mnd, vil noen fortelle meg hvor jeg kan finne denne tjenesten? Bra utvalg, god oppetid og fin kvalitet på sangene ville ihvertfall få meg til å betale denne lille summen i stedet for å bruke de metodene jeg bruker i dag..

Husk at om du slutter å betale, så kan du ikke bruke musikken lenger.

Ein eller annan som kunne tenke seg å forklare det prinsippet?

Såvidt meg bekjent, så må musikken verifisere seg selv opp mot en server, om det er mer enn en måned siden forrige verifisering, så vil den ikke spille. Om du ikke har betalt din månedsavgift, så får du ikke verifisert.

 

AtW

Lenke til kommentar
Det jeg har vært borti og nedlasta har vært mp3 av ymse slag, alt fra 128 til 320kbit

Hvis du regner dette som komprimert, så har jeg ikke vært borti full kvalitet.

Cder er jo hva folk her referer til som "full kvalitet", regner med du har vært borti det? Ellers så er jo feks flac lossless. (om man ser bortifra offset-feil på cd-spillere).

 

AtW

Lenke til kommentar
Jeg var personlig ikke klar over at man kan laste ned ubegrenset lovlig musikk for 100,- i mnd, vil noen fortelle meg hvor jeg kan finne denne tjenesten? Bra utvalg, god oppetid og fin kvalitet på sangene ville ihvertfall få meg til å betale denne lille summen i stedet for å bruke de metodene jeg bruker i dag..
Husk at om du slutter å betale, så kan du ikke bruke musikken lenger.
Ein eller annan som kunne tenke seg å forklare det prinsippet?
Såvidt meg bekjent, så må musikken verifisere seg selv opp mot en server, om det er mer enn en måned siden forrige verifisering, så vil den ikke spille. Om du ikke har betalt din månedsavgift, så får du ikke verifisert.

Jeg tror ikke alle tjenestene er sånn. iTunes for eksempel. Der betaler man per låt og ikke per 1 måneds generell bruk av musikk. Den tjenesten du tenker på minner meg mer om gammeldags Jukebokser, der man putter på noen kroner for at den skal spille musikk en liten stund. Eller betal-radio med valgfri musikk om du vil.

Lenke til kommentar
Jeg var personlig ikke klar over at man kan laste ned ubegrenset lovlig musikk for 100,- i mnd, vil noen fortelle meg hvor jeg kan finne denne tjenesten? Bra utvalg, god oppetid og fin kvalitet på sangene ville ihvertfall få meg til å betale denne lille summen i stedet for å bruke de metodene jeg bruker i dag..
Husk at om du slutter å betale, så kan du ikke bruke musikken lenger.
Ein eller annan som kunne tenke seg å forklare det prinsippet?
Såvidt meg bekjent, så må musikken verifisere seg selv opp mot en server, om det er mer enn en måned siden forrige verifisering, så vil den ikke spille. Om du ikke har betalt din månedsavgift, så får du ikke verifisert.

Jeg tror ikke alle tjenestene er sånn. iTunes for eksempel. Der betaler man per låt og ikke per 1 måneds generell bruk av musikk. Den tjenesten du tenker på minner meg mer om gammeldags Jukebokser, der man putter på noen kroner for at den skal spille musikk en liten stund. Eller betal-radio med valgfri musikk om du vil.

Nei, men på tjnesten av typen "ubegreset nedlasting blant en million sanger", så tror (?) jeg de som finnes er basert på denne varianten.

 

AtW

Lenke til kommentar
Finnes det lovlige gode alternativer til de ulovlige tror jeg de fleste vil velge å bruke dette. :yes:

 

Lenge har jo musikkindustrien whina over fildeling ol., men brukt evigheter på å få i gang lovlige gode alternativer til "ulovlig" nedlastning.

 

Folk betaler jo faen meg 10 - 50 kr for dritt bilder og ringetoner til mobilen sin, så da er det jo klart at folk også er villige til å betale en tier for ei låt og en liten videosnutt..? :innocent:

Om Denne sia er lovlig vet jeg ikke...

men siden den ikke er stengt ned så går jeg ut fra det..

Men fornuftige priser har dem..

Lenke til kommentar
Finnes det lovlige gode alternativer til de ulovlige tror jeg de fleste vil velge å bruke dette. :yes: 

 

Lenge har jo musikkindustrien whina over fildeling ol., men brukt evigheter på å få i gang lovlige gode alternativer til "ulovlig" nedlastning.

 

Folk betaler jo faen meg 10 - 50 kr for dritt bilder og ringetoner til mobilen sin, så da er det jo klart at folk også er villige til å betale en tier for ei låt og en liten videosnutt..?  :innocent:

Om Denne sia er lovlig vet jeg ikke...

men siden den ikke er stengt ned så går jeg ut fra det..

Men fornuftige priser har dem..

Om jeg ikke husker feil, så ble det noe bråk om denne siden i USA, men tror ikke den var direkte ulovlig(?)

 

AtW

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...