Gå til innhold

WD Caviar RAID Edition på 320 GB


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Ja, og hva lurer du på i den forbindelse???

 

Hvor er spørsmålet ditt?

 

Hva er ellers poenget i å kopiere en artikkel som står på forsiden, inn i forumet?

Hei,

 

Vedkommende er forfatter av artikkelen. Vi pleier da å opprette en tråd her for tilbakemeldinger.

 

Det var vel ikke så vanskelig å forstå?

Lenke til kommentar

Hmm, skulle gjerne hatt 3 års garanti på en vanlig disk også (er vel ikke så lenge?) Nå den siste uken har jeg måtte erstatte 3(!!) hardisker for venner og familie, grusomt irriterende når diskene ikke er mer enn et par år, blir ikke brukt så veldig mye og jeg må installere windows på nytt.

Lenke til kommentar
Hmm, skulle gjerne hatt 3 års garanti på en vanlig disk også (er vel ikke så lenge?) Nå den siste uken har jeg måtte erstatte 3(!!) hardisker for venner og familie, grusomt irriterende når diskene ikke er mer enn et par år, blir ikke brukt så veldig mye og jeg må installere windows på nytt.

Hvis diskene er behandlet pent så kan du bruke forbrukerkjøplovens reklamasjonsrett uten problemer (2 år). Noen sier også at reklamasjonsretten er 5 år på disker, enten begrunnet i MTBF-tallet og/eller begrunnet med at dette er et produkt som er ment å vare vesentlig lengre enn 5 år. Garanti er bare en frivillig ting fra produsenten (det må ikke være garanti eller gode betingelser på garanti). Men sjekk ut hvor lang garanti og hvor gode betingelsene er hos produsenten. Du finner normalt et RMA-skjema på hjemmesidene med informasjon om hva som gjelder. Garantitiden på vanlige disker er alt fra 1 til 5 år avhengig av merke og modell. Noen produsenter har 5 års granti over hele linja (alle disker).

Lenke til kommentar
Ja, og hva lurer du på i den forbindelse???

 

Hvor er spørsmålet ditt?

 

Hva er ellers poenget i å kopiere en artikkel som står på forsiden, inn i forumet?

Hei,

 

Vedkommende er forfatter av artikkelen. Vi pleier da å opprette en tråd her for tilbakemeldinger.

 

Det var vel ikke så vanskelig å forstå?

Da beklager jeg!

 

Men det var ikke mulig for meg å vite at "int20h" er den samme som Jan Aril Sigvartsen...

 

Uten den kunnskapen syntes jeg at den starten på en tråd ble VEL kryptisk.

Lenke til kommentar
Å love MTBF på 1 million timer virker brått lite troverdig når de stiller med en garantiperiode på ynkelige 3 år. Jeg er ikke imponert.

Godt poeng! 1 million timer er et litt ubegripelig tall. Det er mye lettere å skjønne det om man regner om til år (ved bruk døgnet rundt). Da blir det 114 år. Det skulle være nok til å kunne gi både 5 og 10 års garanti. Jeg vet at argumentet med MTBF har blitt brukt før i forbindelse med reklamasjon, der en MTBF på 1 million timer har blitt brukt som bevis for at disker "er ment å vare vesentlig lengre enn 5 år". Den setningen blir brukt i forbrukerkjøpsloven som kritere for at produktet skal ha lovfestet 5 års reklamasjonsrett og ikke bare 2 år.

Lenke til kommentar
Men er ytelsen (eventuelt drift sikkerhet) på RAID Edition noe bedre en på en standard Caviar?

I så fall, er den så mye større at det lønner seg å betale ekstra for en slik?

Det er mulig ytelsen er tilpasset RAID0-bruk. F.eks ved at de ekte clustrene på disken er av en bestemt størrelse som passer fint med default stripestørrelse i mange raid-kontrollere. Jeg må nesten se noen tester før jeg finner ut om det kan ha noen innvirkning på ytelsen. Hvis det er noen forskjeller i det hele tatt da. Det kan jo hende at det kun er produktnavnet, påstått MTBF, pris og garantitid som er forskjellen.

 

Driftsikkerheten er svært vanskelig å si noe konkret om siden det trengs et godt statistisk grunnlag for å si noe som ikke bare er basert på tilfeldigheter. Og et slikt grunnlag får man neppe før det har gått en stund. WD påstår at disken skal ha i gjennomsnitt 114 år mellom to feil (MTBF). Hvordan de regner MTBF er nok like diffust som høytalerprodusenter definerer watt.

Lenke til kommentar

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...