Gå til innhold

Sony Ericsson Z800


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Størrelsen er vel helst en subjektiv sak slik jeg ser det. Personlig synes jeg størrelsen er perfekt, og ikke på langt nær så stor som alle skal ha det til. Kanskje den mest perfekte telefonen i mine øyne designmessig akkurat nå. Men, smaken er som baken, naturligvis.  :)

Helt enig med deg Lord Swag. Jeg synes også at størrelsen er perfekt, faktisk den telefonen jeg har hatt og likt best på lenge. Hadde K750i en liten periode, men syntes denne ble alt for liten (knallfin skjerm, men for liten), så smaken er som sagt som baken, delt :D Jeg kjenner meg ikke igjen i beskrivelsen i testen i det hele tatt, hverken når det gjelder skjennerende størrelse eller vekt (men så syntes jeg at Nokia N90 var akkurat passe stor også da, hehe).

Lenke til kommentar
:thumbup: Kan vel konkludere med at Sony Ericsson Z800i, er den beste 3g-mobilen på markedet idag :love:

Kan ikke si meg enig på dette punktet her, men konkluderer med at dette faktisk er en gammel mobil. (6 mnd branding til Voda)

3G for meg er fremdeles på et for tidlig stadium, både når det gjelder mobilene og dekninga, ingen av delene er bra nok ennå!

Det er ingen tvil om at alle de store satser mye på 3G fremover, og det vil gi utslag i mindre og bedre mobiler.

 

Z800 synes jeg er utrolig lekker, men kamera er ikke allverden, skjermen er ok, men ikke helt der oppe, og tastene er ikke de beste, langt på nær!

Men å gi den terningkast 2 for kvalitet, det er pinlig synes jeg.

For det første jeg fikk inntrykk av når man holder denne mobilen, er at den virker meget godt sammenskrudd og solid.

Men er mange måter å måle kvalitet i virker det som...

;)

Lenke til kommentar

Hvilken utdanning/yrkeserfaring har produkttesterene på amobil når det gjelder produktdesign? synes bare det er så ofte jeg ser helt tåpelig kritik av designet som virker gjennomsyret av ren personlig preferanse.

 

tenker ikke på denne testen spesiellt egentlig men amobil testene generellt. i dette tilfellet er jeg enig at telefonen er for stor og klumpete.. men stryk var vel og ta litt vel hardt i.

Lenke til kommentar

Ingen av testerene i Amobil.no har noen konkret yrkeserfaring eller utdanning innenfor design.

 

Men hvis dette skulle være krav for å kunne uttale seg om designet på en telefon, så ville det være å skape et skille mellom tester og en som bruker telefonen til daglig.

 

Vi i Amobil har som mål å gi mannen i gaten en vurdering av telefonen utifra hans behov og de kriterier vi tror den jevne mobilbruker setter til sin telefon. Den beste måten å gjøre det på, mener vi, er å nettopp være mannen i gaten og ingen ekspert som har stor definisjonsmakt for hva folk skal synes om en telefon eller ikke.

Lenke til kommentar
Ingen av testerene i Amobil.no har noen konkret yrkeserfaring eller utdanning innenfor design.

 

Men hvis dette skulle være krav for å kunne uttale seg om designet på en telefon, så ville det være å skape et skille mellom tester og en som bruker telefonen til daglig.

Litt nysgjerrig: hvilke kategorier av design bedømmer dere? (Hva ser dere etter under "Design og Kvalitet"?) Design er, tross alt, et ganske bredt felt. Hilsen 1/3 bachelor innen designrettet fagområde.

 

------

Ellers en god test. Liten skrivefeil i avsnitt 3 på side 2

Den solide skjeremn gjør Z800 godt utrustet for multimedia, i form av både bilder, videoklipp og spill.
Lenke til kommentar
Ingen av testerene i Amobil.no har noen konkret yrkeserfaring eller utdanning innenfor design.

 

Men hvis dette skulle være krav for å kunne uttale seg om designet på en telefon, så ville det være å skape et skille mellom tester og en som bruker telefonen til daglig.

Litt nysgjerrig: hvilke kategorier av design bedømmer dere? (Hva ser dere etter under "Design og Kvalitet"?) Design er, tross alt, et ganske bredt felt. Hilsen 1/3 bachelor innen designrettet fagområde.

Veldig godt spørsmål.

 

I selve bedømmelsen på design så ser vi kun på det praktiske ved designet. Vi bemerker av og til utseendet som 'stilig' eller 'stygt', men dette har ingen innvirkning på karakteren telefonen får.

 

Vi ser hovedsaklig etter ytre trekk ved telefonen som gjør den mer eller mindre brukervennlig for brukeren. Dette er selvfølgelig størrelse / vekt på telefonen, men også utforming. Har en telefon mange skarpe kanter blir den ofte mindre håndterlig, ligger dårligere i håndflaten eller buler mer i lommen. Det er også viktig at vekten er jevnt fordelt over hele telefonen. (Hvis skjermdelen for eksempel er tyngre enn underdelen, så kan dette være til irritasjon).

 

Så kommer materialbruken. Enkelte plasttyper er mer utsatt for riper og skade enn andre, og er med det mindre solid. Om telefonen knirker (noe som kan skyldes dårlig sammensetning), så senker også dette kvaliteten. Vi ser også etter hvor mange åpninger det er på telefonen, og om disse kan være utsatt for fukt og støv.

 

Når vi ser på tastesettet, så ser vi om telefonen har store taster og om disse er behagelig å bruke (stor / liten motstand, praktisk plassering osv).

 

Ellers prøver vi også så godt som mulig å nevne intuitive løsninger som gjør bruk av telefonen lettere.

Lenke til kommentar

bare for å komme med en noe barnslig kommentar :p

 

Det gikk sjelden lang tid før folk kommenterte klumpen som bulte i buksene våre.

 

vi snakker fortsatt om mobil her, eller?

 

ellers har eg veldig lyst på denne mobilen. tilkoblingsmuligheter, overføringshastighet

god batterilevetid og 3G/UMTS frister veldig. men eg er litt skremt av størrelsen.

selv om den er stilig, ønsker eg ingen kommentar om noen buler i buksa mi :whistle: da eg har tidligere hatt P800 er dette faktisk ingen hindring, men litt surt, da størrelsen

var grunnen til at eg byttet.

 

men er det noen som vet om det er klasse 1 eller 2 blåtann på denne?

 

god test forresten :thumbup:

Lenke til kommentar

Skjønner ikke helt hvorfor skjermen får skryt. Den må vel være den dårligste i den prisklassen? Oppløsningen er helt vanlig, ikke spesielt lyssterk og hvitfargen er gul-brun.

 

Ang. størrelse og design, så er jeg enig i karakteren. Jeg har ikke noe generelt problem med store og tunge telefoner, men denne telefonen er stor og tung uten grunn, og blir enda større når den åpnes. Når den først er så stor må de da kunne klare å utnytte plassen, ved å bruke store og gode taster, stor skjerm, kanskje enda flere snarveisknapper etc.

 

Etter min mening er totalkarakteren 4 en smule snill til den prisen telefonen har... Det eneste som forsvarer 4'eren er vel at det ikke er så mange konkurrenter i Norge enda. Men Samsung Z500 er vel rett rundt hjørnet.

Endret av Lurifaksen
Lenke til kommentar

Bare sånn for ordens skyld: Hvilken telefon har vedkommende som har testet denne?

Å gi denne telefonen 2 på design og kvalitet minner om at det muligens ligger en 3gNokiamobil i lomma på vedkommende...

Altså: Atter en gang en useriøs test som ikke på noen måte samsvarer med hva man kan lese andre steder på nett.

Lenke til kommentar
Bare sånn for ordens skyld: Hvilken telefon har vedkommende som har testet denne?

Å gi denne telefonen 2 på design og kvalitet minner om at det muligens ligger en 3gNokiamobil i lomma på vedkommende...

Altså: Atter en gang en useriøs test som ikke på noen måte samsvarer med hva man kan lese andre steder på nett.

Testen er da ikke useriøs på det grunnlag at tester gir en karakter som er forskjellig fra andre tester.

 

Ikke at jeg er artikkelforatter eller har testet denne telefonen, men etter nå å ha lest testen grundig tar jeg meg friheten til å svare:

1. den er tung (greit nok)

2. den har en uvanlig form, kanter som "stikker ut"

3. den har en klumpete form

4. elendige taster

5. dårlig utnyttet overflate

6. den er stor

 

Når telefonen feiler på et så grunnleggende punkt som ergonomi, er jeg helt enig i karakteren.

 

------------

levlex: Takker for et raskt og utdypende svar, samt en god test! :thumbup:

Lenke til kommentar

"Alt i alt vil vi si at Sony Ericsson har gått feil med designet til Z800. Vekten og størrelsen gjør den sammenlignbar med mobile slagvåpen av eldre type, og elendige taster og generelt dårlig bruk av overflaten gjør den til et av de mer begrederlige designforsøkene vi har sett på svært lang tid. Om svensk-japanerene tror at dette duger på en telefon til flerfoldige tusen, må de tro om igjen. Dette står til stryk, selv for en 3G-telefon."

 

Fysiske mål Z800:10,2 x 4,9 x 2,4 cm 128 gram

 

Nokia 6680:10,1 x 5,5 x 2 cm, og vekten ligger på 133 gram.

 

Har selv testet telefonen, og tastene er om ikke utmerket, langt fra et argument mot kjøp av telefonen. Her lukter det!!!

 

Det er vel at denne telefonen ble kåret til verdens beste 3Gtelefon som faller Nokia-fansen hos A-mobil tungt for brystet.

Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...