Gå til innhold

Itanium-lansering neste uke


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Hitachi er faktisk de første som kommer med systemer basert på denne. SGI, kommer så med sitt SHUB2 chipset og Fujitsu kommer også med chipset til denne. Litt av poenget er vel å bruke Madison som en prøvekanin for systembussen til Montecito. Ytelsesøkningen skal i følge Hitachi være 25% i snitt (kjenner ikke konfigurasjon så det er litt meningsløst tall foreløpig). Forbedringene ligger i klokkefrekvensen (+60MHz.. heh, kun for å synkronisere med FSB..) økt FSB frekvens (667 vs. 400/533) og raskere minne enn hva som normalt benyttes på IPF i dag (pga kompatibilitet og lav refresh syklus ligger de nokså langt etter konkurrerende produkter per i dag). Antagelig vil Hitachis chipset bruke DDR2 400 eller 533. SHUB2 kommer senere og bruker antagelig FB-DIMM, samme gjelder antagelig HPs oppdatering av deres ZX1 og SX1000 (siste har dual independent FSB og vil nok fortsette med det etter oppdateringen).

 

Jeg har ennå ikke funnet ut om SHUB2 kommer med dual independent FSB. Konsigurasjoner med dual independent 667FSB vil ha tilsvarende båndbredde som et Power5 system (per node basis).

Endret av Anders Jensen
Lenke til kommentar

Det skal mye mer til enn å øke klokkefrekvensen med 66MHz (fra 1.6 til 1.66GHz) og øke FSB med 133MHz (fra 533 til 666MHz) for at jeg blir særlig imponert. Det er en skuffende dårlig forbedring i løpet av et år og bekrefter egentlig det mange har spekulert i lenge, nemlig at Itanium sliter mer med skaleringen enn de fleste andre av sine konkurrenter. Vi får virkelig håpe at dobbelkjerne "Montecito" som kommer til neste år vil redde noe av stumpene, ellers så kan det se svært mørkt ut for fremtiden til "Itanic".

Endret av snorreh
Lenke til kommentar
Sancta simplisitas. Forutsigbarhet på flaske selges billig.

Skjønner ikke helt hvor du vil, men ser jo i etterhånd at du kanskje fikk litt negativ tilbakemelding. Benytter derfor anledningen til å takke deg for teknisk oppdatering, som etter min mening var meget god (ikke ironisk ment). For alt jeg vet er Hitachis tall riktig (jeg vil bare helst se det bekreftet først), isåfall lover dette meget godt.

Lenke til kommentar
Sancta simplisitas. Forutsigbarhet på flaske selges billig.

Skjønner ikke helt hvor du vil, men ser jo i etterhånd at du kanskje fikk litt negativ tilbakemelding.

Det jeg mener er at svarene var enfoldige, forutsigbare og vitner om lav intelligens og forståelse av situasjonen. Jeg regner med det ikke er akseptabelt å mene det , men det er jo like fullt det jeg gjør. Sånn der fikk du det i klartekst. Fornøyd nå?

Lenke til kommentar
Det jeg mener er at svarene var enfoldige, forutsigbare og vitner om lav intelligens og forståelse av situasjonen. Jeg regner med det ikke er akseptabelt å mene det , men det er jo like fullt det jeg gjør. Sånn der fikk du det i klartekst. Fornøyd nå?

Det med intelligens skal jeg ikke uttale meg om, men det med forutsigbarhet var vel ikke annet enn hva som var ventet (har sett det så mange ganger at jeg godt påta meg å skrive innleggene for snorreh i tråder som handler om Itanium).

Men nettopp derfor er det desto mindre grunn til å bli provosert.

 

Tror jeg vil uttale meg om intelligens likevel. Sosial intelligens som i dette tilfellet handler om måten man sier (skriver) ting på. Det vil ofte være mer fruktbart med en mindre provoserende tone. I hvertfall så lenge man ikke har som mål å være eneste deltaker i en tråd. Tror ikke du har det som mål Anders Jensen.

Lenke til kommentar
Tror jeg vil uttale meg om intelligens likevel. Sosial intelligens som i dette tilfellet handler om måten man sier (skriver) ting på. Det vil ofte være mer fruktbart med en mindre provoserende tone. I hvertfall så lenge man ikke har som mål å være eneste deltaker i en tråd.  Tror ikke du har det som mål Anders Jensen.

Ja det har du helt rett i. Derfor forsøkte jeg å holde meg saklig og informativ i første innlegg. Deretter sank kvaliteten betraktelig i de tre neste og jeg kan vel ikke si jeg ser verdien av denne tråden lengre uansett om jeg kjører solo eller ikke. Det er jo det som skjer hver gang IPF er tema. Synd at dette forumet har slik forurensning på dette området at det er umulig å få noe fornuftig ut av det.

 

Troll må en vel leve med her på nettet. Får prøve å finne ut av det... :no:

 

Pureblade: jeg forventer at selv lekfolk kan resonere logisk. Mulig jeg er den eneste her på forumet med formell utdannelse innen CPU arkitektur, men det betyr ikke at jeg er den eneste her som f.eks kan konkludere at en så godt som lansert CPU ikke vil bli trukket tilbake...

Endret av Anders Jensen
Lenke til kommentar
Pureblade: jeg forventer at selv lekfolk kan resonere logisk. Mulig jeg er den eneste her på forumet med formell utdannelse innen CPU arkitektur, men det betyr ikke at jeg er den eneste her som f.eks kan konkludere at en så godt som lansert CPU ikke vil bli trukket tilbake...

Skulle gjerne uttalt meg om IQ, men der er mitt selvbilde helt urokkelig, og jeg må bare dra på smilebåndet over at det nå for første gang i mitt liv har blitt betvilt. Min formelle bakgrunn er det ingenting i veien med.

 

Jeg kunne godt tenkt meg å servert noen velmenende adjektiver tilbake, men tror ikke det kommer noe godt utav det.

 

Min kommentar om veikart var en spøk (derfor stod den i parantes), du må ikke ta alt så fordømt høytidelig, det er vel ikke dine prosessorer du snakker om heller. Neste gang noen rekker ut en hånd kan du jo prøve å ta imot den, kan hende noe fantastisk skjer.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Trist å la tråden ende slik. Jeg skal derfor prøve å sette lanseringen i sammenheng (noe som burde vært gjort tidligere). Minnebåndbredde var et stort problem for førstegenerasjons Itanium, med Itanium2 ble dette problemet "fikset". For Montecito med forespeilet økt frekvens, og doble kjerner kan igjen minnebåndbredde bli et problem, spesielt med tanke på skalering (4-way og oppover), uten en ny/oppgradert sytembuss. I tillegg har Intel, såvidt jeg har forstått, denne gangen overlatt chipset utvikling til tredjeparts leverandører. Det har derfor vært en viss spenning knyttet til hvillke leverandører som ville hive seg på og levere chipset til denne siste i Madison serien, og dermed også høyst sannsynlig vil levere til Montecito. M.a.o. to viktige skritt mot suksess for Montecito.

 

Når det gjelder sammenligningen med minnebåndbredden til Power5 regner jeg med kilden er her:

http://www.realworldtech.com/page.cfm?Arti...RWT100404214638

Der kan interesserte også finne diverse andre estimater og tall knyttet til Montecito vs. Power5, samt arkitektur sammenligning.

Lenke til kommentar

Nja jeg tok de tallene ut fra hue en plass. De lå langt bak der å samla støv...

 

Den artikkelen til Paul DeMone er jo interessant nok, men jeg vil generelt være litt forsiktig med å ta alt han sier for god fisk, noe er lettsalta mens noe annet kan være helt sprengt, for å si det sånn. Han er litt vel ivrig på IPF sine vegne desverre. Ikke utypisk er han kjent med CMOS design... et vanlig trekk hos IPF tilhengere, vi vet nemlig hvilken vei OoO og høna sparker.. nok om det.

 

Når det gjelder Intels chipset strategi så ser den ut til å forbli uendret i tidsrommet McKinley-Montecito. De _har_ et chipset, men det er med rett og melde helt elendig og står for mindre enn 5% av solgte IPF chipset om jeg ikke husker feil. HP bruker det ikke, SGI bruker det ikke, NEC bruker det ikke, FUJITSU bruker det ikke og IBM brukte det ikke. De største brukerne er nok Dell og Bull hvor førstnevnte bare har IPF i prislistene til pynt.

 

Det har vært planlagt et chipset for Montecito fra Intels side, men dette ble det ikke noe av. Hva årsaken var er naturlig nok ikke offentlig tilgjengelig, men det kan være sviktende salg eller de kan ha innsett at leverandørene heller ville lage sine egne chipset, noe som er nokså forståelig for enterprise markedet der IPF gjør det best. For å få god penetrering lavere i markedet blir nok billige og gode chipset fra Intel et nøkkelmoment, men det kommer altså ikke nå. Det er jo ikke så veldig lenge (1,5-2,5 år) til IPF og Xeon skal samkjøres. Det vil jo bety en del radikale endringer i chipsetstrategien for IPF sin del. Selv er jeg mest spent på hvordan de skal håndtere markedssegmentering og integrering på disse produktene. Det er jo til en viss grad motstridende faktorer. F.eks. er det store (nei enorme) forskjeller på maskinarkitekturen i en vanlig 4 socket server (HP Integrity), en mainframe (HP Nonstop) og en supercomputer (SGI Altix). Med FSB arkitekturen har en om ikke annet masse fleksibilitet, men økt integrering (integrert minnekontroller mm.) så får en redusert fleksibilitet. Det kan jo by på en del snåle løsninger.

Endret av Anders Jensen
Lenke til kommentar

Salgstallene går i allefall riktig retning. 170% opp i første kvartal 2005 i forhold til første kvartal 2004. Det sies at den også driver salg tilsvarende en fjerdedel av Power arkitekturen i servermarkedet.

http://informationweek.com/story/showArtic...cleID=166403335

 

Kan ikke si jeg forventet så kraftig vekst nå. Jeg vil vel påstå et det er en viss fare for at dette tar helt av ved årsskiftet. 4 siffret prosentvis økning i første kvartal 2006 kontra 2005 som resultat av Montecito? Litt vel optimistisk antagelig.

Lenke til kommentar

Jeg er glad det var du som karakteriserte Paul og ikke meg, jeg liker ikke å henge ut folk med navn, men der fant du svar på et spørsmål jeg vegret meg for å svare på ved en tidligere anledning. Men jeg synes han holder seg relativt objektivt i linken over.

Salgstallene går i allefall riktig retning. 170% opp i første kvartal 2005 i forhold til første kvartal 2004. Det sies at den også driver salg tilsvarende en fjerdedel av Power arkitekturen i servermarkedet.

http://informationweek.com/story/showArtic...cleID=166403335

 

Kan ikke si jeg forventet så kraftig vekst nå. Jeg vil vel påstå et det er en viss fare for at dette tar helt av ved årsskiftet. 4 siffret prosentvis økning i første kvartal 2006 kontra 2005 som resultat av Montecito? Litt vel optimistisk antagelig.

Firesifret hørtes enormt ut, det er jo tigangen, og siden de lå på 27% av power første kvartal 2005 , så må jo det medføre at de gjør stort innhogg i x86, hvilket selvfølgelig ikke er umulig, men kanskje litt kort horisont.

 

Nå har det jo kommet tilsynelatende litt skjær i sjøen for Montecito. Skal vi tro INQ sine rykter vil vi kanskje bare få 1,6GHz utgaven i år. Pressemeldingen til Intel hvor 4-way Montecito systemet ble presentert viste seg også å være 4-socket, dvs. 8 kjerner, som ble sammenlignet med et 2-socket 4 kjerne Power system, så de forløpige ytelsestallene er ikke like gode som det virket umiddelbart.

 

Hvis det er gehalt i ryktene om at Intel planlegger å prise IA64 ned til desktop CPU nivå i 2007, og diverse effekt/ytelses tall og prognoser for Montecito stemmer tror jeg nok vi kan få se at IA64 blir interessant for en meget stor kundemasse fremover.

 

Når det gjelder topp-linje Power5 virker den på meg som en out-of-order prosessor med kraftig overdose steroider, hvis den er betegnende på fremtiden til arten forstår jeg dine spådommer godt, men jeg synes fortsatt OoO prosessorer har noen smarte trekk. Da tenker jeg spesielt på at dependence mellom instruksjoner er ofte avhengig av input et program blir gitt, slik at optimal ILP kan være umulig å få til allerede under kompilering.

 

EDIT: typografisk

Endret av Del
Lenke til kommentar

Anders: Kom til å tenke på en ting.. Som jeg tidligere har nevnt så er ikke mine erfaringer med IA64 veldig positiv, men det var på kode som ikke hadde noen form for optimalisering for arkitekturen. Likefullt burde det jo være rimelig enkelt å utnytte fullt ut 11-way issue på en god del problemer innen lineær programmering. Vet du om det er utviklet noe bibliotek (tenker da spesielt på matriseoperasjoner) for dette formålet til arkitekturen?

Lenke til kommentar

Jeg har foreløpig drevet mest med elektronikken, cpu og maskin arkitektur samt noe OS scheduling ol. Skal hive meg på noe HPC algoritmer nå til høsten. Har nok generelt litt lite peil på programmering og tilgjengelige bibliotek desverre, det er ikke mitt bord.

 

Jeg gjore ikke noe forsøk på å henge ut Paul, han er bare litt ivrig så en må korrigere for bias, hvor mye avhenger av sammenhengen. Generelt er han langt mer nøktern i artikler enn i forumposter hvor han gjerne liker å fyre opp stemninga.

 

helt sprengt.. hørt om sprengt torsk, lettsalta ? geddit?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...