Gå til innhold

Løsner på lisenskravene for dobbelkjerne


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Oracle tar seg vanligvis fett betalt for sin databaseapplikasjon. Et lite eksempel er Oracle 10g Enterprise Edition som vil koste rundt 800 000 norske kroner på et 2-veis system med dobbelkjerneprosessorer.

Og til gjengjeld koster tilsvarende fra Microsoft SQL Server? Ca 300 000 norske kroner for SQL Server 2000, og anslagsvis 350 000 for SQL Server 2005. Oracle har nok langt igjen å gå. Jeg har ikke mottatt noe informasjon som tyder på at Oracle har lempet på lisensieringen av cluster (Oracle krever lisens på begge nodene i aktiv/passiv-konfigurasjon, mens Microsoft kun krever for den aktive noden). Videre er det flere scenarier hvor Microsoft har en mer gunstig prispolitikk for kunden enn Oracle.

Endret av roac
Lenke til kommentar

Hvis man forutsetter at multikjerneprosessorer etter all sannsynlighet vil spise seg inn på markedet for multi-cpu oppsett er en slik prispolitikk i prinsippet ikke så gal. Prisforskjellen på MS og Oracle i seg selv blir en annen sak, men det høres for meg (uten at jeg har erfaring med noen av applikasjonene) ganske urimelig ut at Oracles løsning er så mye dyrere.

Lenke til kommentar
Oracle er (så vidt jeg veit) en bedre databaseløsning enn MS SQL server, men hvem betaler så mye for det ? :no:

Microsoft har gjort et solid grep med SQL Server 2005 og har nok dekket igjen hele eller deler av forspranget til Oracle, og på enkelte områder sannsynligvis blitt bedre. Nå er ikke jeg noen ekspert på Oracle, så jeg baserer meg på tilbakemeldinger fra kursdeltakere.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...