Gå til innhold

Nexus NX-4090 400W


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Nei, Nexus klarer ikke det. Ihvertfall ikke dersom du har en pc som suger litt strøm!

 

Det beste alternativet å gå for er samme type strømforsyning som sitter i Alienware, nemlig Enermax 485W Noisetaker. Eller lignende av noisetaker-serien alt etter om du skal ha SLI eller ikke. Disse selges på netshop.no og flere andre steder.

 

Les en rekke omfattende tester av ulike komponenter som kun tar for seg komponenter som gjør pc'en stillegående: www.silentpcreview.com. Jeg kan i dag ikke høre forskjell på om jeg har pc'en på eller av, selv om jeg har en proff gaming pc til 30k.

Lenke til kommentar

Litt diffus test synes jeg, "bråker sånn passe" sier jo ikke så mye om en strømforskyning som prøver å vvære stille, hvordan klarer den seg mot tilsvarende strømforskyninger (altså som prøver å være stille) på forskjellige laster? Er den middels god alltid? bra på lav last, dårligere på høy? osv osv.

 

AtW

Lenke til kommentar
Nei, Nexus klarer ikke det. Ihvertfall ikke dersom du har en pc som suger litt strøm!

 

Det beste alternativet å gå for er samme type strømforsyning som sitter i Alienware, nemlig Enermax 485W Noisetaker. Eller lignende av noisetaker-serien alt etter om du skal ha SLI eller ikke. Disse selges på netshop.no og flere andre steder.

 

Les en rekke omfattende tester av ulike komponenter som kun tar for seg komponenter som gjør pc'en stillegående: www.silentpcreview.com. Jeg kan i dag ikke høre forskjell på om jeg har pc'en på eller av, selv om jeg har en proff gaming pc til 30k.

Har du prøvd nexusen? Det er sjelden det lønner seg å ha alt for stor strømforskyning, og 400 watt bør holde til yme, men jeg har hverken prøvd nexusen eller enermaxen.

 

AtW

Lenke til kommentar
Litt diffus test synes jeg, "bråker sånn passe" sier jo ikke så mye om en strømforskyning som prøver å vvære stille, hvordan klarer den seg mot tilsvarende strømforskyninger (altså som prøver å være stille) på forskjellige laster? Er den middels god alltid? bra på lav last, dårligere på høy? osv osv.

 

AtW

Sammenlignet med MIST sin 500-watter så har denne et "vesentlig" høyere støynivå når man skrur opp lasten.

 

I idle hører man den "ikke" ved et par meters avstand(avhenging av ambient støy).

Ved normalt bruk vil du mest sannsynlig ikke høre stort, om du ikke allerede har en meget støysvak maskin.

 

Jeg må legge til at testing var gjort med en romtemp på 30C, så varmen vil selvfølgelig ha en påvirkning på viftehastighet.

Lenke til kommentar

Så flott at denne ble testet, sitter selv på en Fortron/Source FSP400-60PN. Og etter hva jeg forstår kan jeg dermed teknisk sett betrakte dette som en test av min psu.

 

Siden jeg har denne kan jeg jo dele mine bruker-erfaringer også. Jeg reagerer litt på det Sveinsel nevner jeg også, ikke fordi det teknisk sett ikke er mulig at spenningen øker ved belasting, men det er vel noe uvanelig, og det er heller ikke hva jeg ser når jeg kjører ut kurver fra stresstest med OCCH.

Alle mine sensorer sier at spenningen synker noe ved hard load. På den annen side ser jeg ikke helt bort fra at dette kan ha noe med HK og gjøre også, jeg har veldig forskjellige spennings- resultater med denne psu i Intel og AMD systemene jeg har brukt den i (begge med Asus). Så sånn målemessig er nok denne testbenken tross alt mer korrekt, selv om det var litt rart.

 

Men 17-35 DB, er det så veldig mye lavere enn FSP sin variant tro...? (hadde vært flott om dere fikk til noe DB målinger etterhvert :thumbup: ) FSP har jo også automatisk regulering, samt mulighet for og overstyre med potmeter, og jeg oppfatter den i grunn på samme måte som Nexus beskrives, stille på laveste turtall, direkte støyende på full fart...

 

Når det gjelder stabilitet kan jeg trygt anbefale dette psu'et, har ikke hatt noe problemer med det, Klokket både Prescott, A64 130nm, GT 6600 og GT6800 uten problemer som jeg tror er psu relatert i alle fall. Men man skal nok ikke ha så mye mer enn et standard high end utsyr på denne nei.

Hvis Nexus har klart og kutte ned støyen en del i alle fall, får man nok en god psu. Men det spørs litt om den prismessig som det nevnes er litt dyr ifht kraften. Men er jo ikke så lett og måle/prise langsiktig kvalitet heller.

 

Dette med ledninger, eller mangelen på det, har vært et problem her hos meg også. (selv har jeg sett meg nødt til og klippe og lodde en del for å få de tilkoblingsmuligheter jeg ønsker :whistle: )

Litt sånn på tampen lurer jeg på noe med disse psu'ene; Den 6 pins pci-e molexen, hva slags skjermkort er det egentlig den kan komme til og passe på?

Endret av pcp160
Lenke til kommentar
Blue--Sky Skrevet 14/07/2005 : 12:22

btw: Jeg syntes det hadde vert gøy om dere testa psuene, med litt større last en spesifisert. Altså testa en 400watter på 430w eller 450w, bare for og se hvordan den oppførte seg da.

Det er jeg faktisk helt ening i, det ville være svært interessant og se hva de forskjellige gjør. De fleste vet vel ikke akkurat hvor mange Watt de bruker, og det er vel akkurat når man er på grensen man feks opplever ustabilitet.

 

Nå har jeg ikke lest hele artikkelen om hvordan testene foregår, men er det også slik at det testes med hurtig varierende strømbruk?

Lenke til kommentar

Grei test :thumbup:

 

Bare et par små kommentarer:

  • Kanskje det hadde vært mer hensiktsmessig å gjøre litt om på spenningsaksen på denne grafen til prosent av ønsket spenning?
  • Det hadde vært fint med en støymåling med dB-meter i en støyisolert boks. Det kan sikkert diskuteres hvor representativ boksen vil være for en slik måling men man får i hvertfall et tall som kan sammenlignes fra gang til gang. Altså mye bedre enn "støyer sånn passe".
  • Måle med ocilloskop hvordan spenningene endrer seg i det øyeblikket man skifter fra 100 til 200W belastning eller 200 til 400W. Hvis spenningene går helt bananas i brøkdelen av et sekund før de stabiliserer seg så kan det gi ustabilitet.

Lenke til kommentar
Vel, de fleste jeg har dratt over spek har jeg tatt knekken på - og når de skal i retur er det ikke noe vi kan gjøre uten videre...

 

Vi har heller ikke stort lyst til å ta knekken på alt av testutstyret vårt ;)

HeHe ok :p Jeg da er det vel litt problematisk og teste dette..

 

Men jeg lurer veldig på om OCZ power stream psuene går over spec. De skal jo tåle en høyere belastning i en kort periode. For eks den jeg har: OCZ PS 420w, skal ha en peak load på 520w. Har dere mulighet til og teste det?

 

Hva skjer etter dette minuttet da? tar den kvelden? er det noe for for overbelastningsvern? er litt nyskjerrig på dette.. :hmm:

 

 

Hadde satt pris på et lite "selvmordsforsøk" når dere skal teste OCZ PS (jeg mener at jeg leste en plass at dere skulle teste den).

Lenke til kommentar
skulle jeg kjøpt denne hadde jeg sjifta vifta stygg farge

Hele poenget med strømforskyningen er jo at nexus-vifter vanligvis er ganske stille, er jo meningsløst å kjøpe den og bytte vifta da. Personlig synes jeg heller ikke akkurat orangsje er en fin farge, men man har jo kabinett til å skjule slikt :)

 

AtW

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...