Gå til innhold

Pentium D inntar servermarkedet


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
kjølig?

Pentium D er overhodet ikke kjøling...

 

Interesant at Intel bruker Pentium D på servere... Er lenge siden vi har sett noe i det segmentet utenom Xeon... Tipper at Opteron er mye råere enn hva Intel liker...

 

Problemet med Pentium D er jo at alle kjernene deler samme FSB, så har du fore kjerner (to Pentium D prosessorer) som deler 1066Mh blir det 266 på hver...

 

Med Atlhon 64/Operon så bruker en dual core mindre strøm under full load enn en Pentium D gjør idle

Lenke til kommentar

Etter min mening er det ikke noe nytt i at Intel bruker Pentium prosessorer i servere. E7230 er for så vidt bare en oppgradering av E7221 og E7210.

 

Tester jeg har sett viser at Pentium D er noe raskere enn Xeon (800MHz FSB) ved samme frekvens, i tillegg til at de er rimeligere og utvikler mindre varme. Maks 130W mot 2 x 110W. (TDP tall hentet fra Intel sin nettside.)

Lenke til kommentar
Snakk om kjøling cpu da :)

 

Denne Cpu hørest heftig ut, lurer på hva temp er på den :)

Ikkke stress med bråk på de maskinene, bare de må være sykt stabile! :thumbup:

Her er jeg på tynn is, så ikke ta dette for god fisk: men var det ikke slik at under en stresstest Toms Hardware kjørte, så hadde pentium D endel mer stabilitetsproblemer enn AMD X2? Ikke at jeg egentlig stoler noe særlig på toms, men om noen hadde noe mer detaljer rundt dette, så hadde det vært spennende.

 

AtW

Lenke til kommentar

Pentium4 for servere er ikke uvanlig det, rart at det er så lenge siden du har sett det. Finnes mange HK for P4 til entrylevel servere. Har forresten til gode å se tester der opteron knuser Xeon, synes heller xeon klarer seg utmerket mot alle opteron untatt dualcore, og der igjen er quad xeon omtrent like bra, til tross for dette mye omtalte problemet med delt FSB. Ser ut som om det problemet er det samme som det såkalte varme-problemet prescott har, dvs at problemet rammer de som har AMD hardest. Før var det slik at AMD XP hadde et varmeproblem som rammet Intel-eiere, og slik får ekstremistene dagene til å gå :)

 

Men så fint at du bekymrer deg for at serverne får for lite strøm da GDI, det var omtenksomt av deg. Men hvis det var et poeng der et sted så hadde det sikkert vært nyttig info det.

Lenke til kommentar
Men så fint at du bekymrer deg for at serverne får for lite strøm da GDI, det var omtenksomt av deg. Men hvis det var et poeng der et sted så hadde det sikkert vært nyttig info det.

Strømmen bekymrer meg ikke, men varmen gjør det... Vi har flere rack på jobben med problemer med varme.

Lenke til kommentar
Snakk om kjøling cpu da :)

 

Denne Cpu hørest heftig ut, lurer på hva temp er på den :)

Ikkke stress med bråk på de maskinene, bare de må være sykt stabile! :thumbup:

Her er jeg på tynn is, så ikke ta dette for god fisk: men var det ikke slik at under en stresstest Toms Hardware kjørte, så hadde pentium D endel mer stabilitetsproblemer enn AMD X2? Ikke at jeg egentlig stoler noe særlig på toms, men om noen hadde noe mer detaljer rundt dette, så hadde det vært spennende.

 

AtW

ja, og du gjikk igjennom isen....

 

Problemet var ikkje prosessorn, det var hovedkortet med nfocre chipsett som mekka problema. Når dei skifta til intel chipsett hk så forsvant problema.

Lenke til kommentar
Snakk om kjøling cpu da :)

 

Denne Cpu hørest heftig ut, lurer på hva temp er på den :)

Temperaturen avhenger vel av hva den kjører og hvordan den kjøles. Rundt om i verden er det sikkert folk som har CPU-temperatur på alt mellom -40°C og +100°C på den.

 

kjølig?
Spørs vel også hvordan kjølinga er og hva den kjører.

 

Pentium D er overhodet ikke kjøling...

Det stemmer, Pentium-D er ikke noe kjøleutstyr men en prosessor (CPU).

 

* jepp, litt kverulant i dag ;) hehe *

Endret av Simen1
Lenke til kommentar
Problemet var ikkje prosessorn, det var hovedkortet med nfocre chipsett som mekka problema. Når dei skifta til intel chipsett hk så forsvant problema.

Det tror jeg ikke stemmer. De skifta fra et asus-kort til et intel-kort men det ble fortsatt ikke bra, og så fant de feilen til slutt. Det var mer i den duren mener jeg. Vi bør sjekke opp den der litt, men det var iallfall noe hardwarefeil som gjorde det.

 

Edit: DER! Typisk at jeg fant det nesten med en gang ETTER at jeg svarte, når jeg allerede har prøvd å fore feilinformasjon i uskyldige forumbrukeres sarte sjeler. Cornel har helt rett, de ødela opptil flere Gigabyte nf4-hk før de gikk over til i955x chipset og da gikk PentiumD'en i 14 dager i strekk. Ikke at 14 dager er mye da...

Endret av th-3
Lenke til kommentar
Snakk om kjøling cpu da :)

 

Denne Cpu hørest heftig ut, lurer på hva temp er på den :)

Ikkke stress med bråk på de maskinene, bare de må være sykt stabile! :thumbup:

Her er jeg på tynn is, så ikke ta dette for god fisk: men var det ikke slik at under en stresstest Toms Hardware kjørte, så hadde pentium D endel mer stabilitetsproblemer enn AMD X2? Ikke at jeg egentlig stoler noe særlig på toms, men om noen hadde noe mer detaljer rundt dette, så hadde det vært spennende.

 

AtW

ja, og du gjikk igjennom isen....

 

Problemet var ikkje prosessorn, det var hovedkortet med nfocre chipsett som mekka problema. Når dei skifta til intel chipsett hk så forsvant problema.

Feil, det var varmen som tok knekken på korta, når de fikk den nye og forbedrede boxedkjøleren forsvant problemene.

Lenke til kommentar

Turgon, finner bare dette:

with the Intel system, three motherboards with the nForce SLI chipset turned out to be problematic. There were several crashes, and in one case the voltage regulator even burned out

Herfra: http://www.tomshardware.com/cpu/20050603/stresstest-01.html

 

Hvis du har noe annet fra stresstesten hadde det vært kult å sett det, ellers må vi tro at du så det falske bildet med røyk og trodde det var ekte :)

Lenke til kommentar
Ikkke stress med bråk på de maskinene, bare de må være sykt stabile!

Som THGs store stresstest viste så er Pentium D-systemer alt annet enn stabile:

http://www.tomshardware.com/cpu/20050603/stresstest-10.html

 

Tjenere som står på hele tiden (24/7) bør heller ikke trekke unødvendig mye strøm, så man bør jo også tenke litt økonomi mhp. strømregningen. Det blir også fort dyrt hvis man i tillegg påregner ekstrakostnader til kjøling. Nei, da finnes det bedre løsninger tilgjengelig som er vesentlig rimeligere og sikre i drift.

Endret av snorreh
Lenke til kommentar

Stabilitetsproblemene virker å skyldes varmeproblemer som følge av høyt strømforbruk:

http://www.techreport.com/reviews/2005q2/a...2/index.x?pg=15

 

power-load.gif

Unfortunately, the Pentium D and XE chips don't fare so well. The systems based on these chips suck up over 100W more than the systems based on the competing X2 processors.

Med dagens flytende strømpriser så utgjør disse 100W ca. 500-1000 kroner i ekstra strømregning hvert år.

Endret av snorreh
Lenke til kommentar

Ett stykk innlegg som ikke kunne skille sak og person er behørig luket ut av tråden. Et innlegg som siterte dette forsvant også. La den slags være! Det går an å være uenig om en sak, og det er lov å gi uttrykk for det uten at man skal bli stemplet i tråden.

 

Dersom man eventuelt mener at det dreier seg om trolling, skal man bruke rapporteringsknappen, ikke påtale det i tråden.

 

EDIT: Splittet ut en off topic diskusjon om ÆØÅ-problemer på forumet også på posters oppfordring.

 

Geir :)

Endret av tom waits for alice
Lenke til kommentar

Ok tom-alice, beklager.

 

Jeg mener (fortsatt) at det kan ikke dras noen konklusjon om at selve PentiumD er ustabil ut ifra tomshardwares stresstest.

 

Og ser fortsatt ikke problemet med strømregninga, 60-120kr i måneden, og den du linket til viser da helt tydelig at dual opteron bruker like mye strøm.

Lenke til kommentar
ja, og du gjikk igjennom isen....

 

Problemet var ikkje prosessorn, det var hovedkortet med nfocre chipsett som mekka problema. Når dei skifta til intel chipsett hk så forsvant problema.

Ok, iogmed at mitt innlegg ble tatt med i dragsuget (hva med å bare slette quoten elelr noe? *host host* ;), var jo vitterlig et seriøst innlegg jeg hadde). Så stiller jeg spørsmålet igjen: hva med dette uttdraget fra testen:

 

"Replacement of Intel D955XBK

Reason: boot impossible"

 

Betyr det at også intel-hovedkort hadde problemer?

 

AtW

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...